ARAD. Consilierii judeţeni au adoptat astăzi, în şedinţa ordinară a lunii decembrie, o hotărâre care vizează aprobarea noilor indicatori tehnico-economici ai drumului expres Arad-Oradea. Potrivit studiului de fezabilitate care a fost realizat de firma Consitrans, lucrarea, în întregimea ei, va costa 10,7 miliarde de lei, adică peste 2 miliarde de euro. Drumul expres, cu profil de patru benzi, va avea o lungime de 120 de kilometri. Se mai adaugă legătura spre Ungaria, de lângă Salonta, de peste 9 kilometri lungime, inclusiv bretele de legătură, plus punctul de trecere a frontierei situat pe partea română. La Arad, Chișineu Criș și Salonta sunt prevăzute drumuri de legătură cu o lungime totală de 10 kilometri. Peste 40 de kilometri de bretele cu o singură bandă vor asigura racordarea drumurilor existente la noul drum expres, plus parcările și celelalte facilități.
Lucrările vor fi împărțite în trei tronsoane: Oradea-Salonta, Salonta-Chișineu Criș și Chișineu Criș-Arad. Aşadar, un calcul grosier, care vizează suma totală împărţită la numărul de kilometri de drum expres, ne arată faptul că fiecare kilometru din viitorul drum care ar urma să lege Aradul de Oradea va costa aproximativ 89 de milioane de lei, respectiv peste 18 de milioane de euro. Nu am luat în calcul şi drumurile de legătură sau bretelele pentru că, asemeni autostrăzilor, calculul se face la kilometru de drum, aici fiind incluse şi celelalte investiţii aferente şoselei.
„Ne dorim ca în primăvara anului viitor să avem proiectul tehnic și să putem demara procedura de licitație pentru selectarea constructorilor. Termenul de execuție va fi de trei ani. Drumul expres va avea două benzi pe sens și la Salonta se va conecta la rețeaua drumurilor expres din Ungaria. În următoarele trei luni urmează să parcurgem procesele de avizare, să realizăm auditul de siguranță rutieră și să finalizăm procedura de mediu”, a anunţat, în cadrul unui comunicat de presă, Iustin Cionca, preşedintele Consiliului Judeţean Arad.
De unde bani?
În cadrul aceluiaşi comunicat, ni se transmite faptul că „finanțarea va fi asigurată din fonduri europene prin Programul Transporturi”. Însă Consiliul Judeţean transmite doar jumătate de adevăr. Şi asta pentru că, potrivit Programului Transporturi, care a fost aprobat de Comisia Europeană, drumul expres Arad-Oradea nu va primi suma necesară pentru finalizare. În cadrul acestui program, proiectul are stabilită o finanţare de numai 522,6 milioane de euro. De abia puţin peste un sfert din suma necesară, estimată în studiul de fezabilitate. Într-adevăr că, odată cu licitaţia, preţul ar putea scădea. Dar cu siguranţă nu va scădea la un sfert din valoarea estimată. De obicei, diferenţele dintre sumele estimate şi cele adjudecate la licitaţie sunt cuprinse între 5 şi 20 la sută (mai rar aşa procent ridicat). De unde vor veni restul banilor necesari, adică peste un miliard de euro, rămâne încă o necunoscută.
Trimite articolul
XLe-a băgat bihoreanul morcovul când n-au mai putut zice nici miau.Credeți ca n-au știut de la început de racordul cu autostrada din HU?Au spus-o doar când nu se mai putea face nimic.Cel mai aproape era de la Cris.
mda,altii fac in munti cu banii astia…
18 milioane de euro km?? Drum cu 2 benzi pe sens la campie?? Oare cat mai puteti fura, frate, cat???
-
Daca nimeni nu le face nimic…
Au inceput cu maruntul (hartie la suprapret) si au ajuns la zeci de milioane de euro… Oricum nimeni nu le cere socoteala si faptul ca nu vor mai fi votati ii doare undeva, oricum isi vor face manevrele in continuare.
Mafia iar in toi…. Astia fura tot ce pot
522 milioane euro e finantarea ,iar drumul costa peste 18 milioane euro. Despre ce sfert de suma vorbim ?????
Gata.am gasit. 18 milioane e per km. Nu e cam scump ?
Costul unui km de autostrada Arad-Timisoara a fost de 3.5 mil euro. E totusi o diferenta frumoasa pana la 18 mil euro.
-
Dar vezi preturile de atunci și cele de acum!
În cei 18 milioane /km intra inclusiv drumurile de legături și preturile de astăzi la materiale!!!!
Dar ce să înțeleagă unii analfabeți!!!!
Pff Gherasime vezi ca titlul te-a zăpăcit dar e ok având în vedere de ce bani e vorba 89 e suma totala nu pe km
Zici că face barile de protectie din haur și la fel și dungile cu foita de haur da la români merge dublul pretu ca si la alti si lucrarea tot de mantuiala iese
Mai făceai și două spitale smechere cu banii ăștia.
daca DNA Arad si DNA Bihor sunt in reorganizare poate cineva, dar Cine ? sa vada cum s-a ajuns la aceste licitatii in care Statul nu a stabilit o bariera maxima pentru hoti, nesimtiti.Terminati cu reorganizarea si apucati-va serios de munca din 2032.
Are balta pește, trăiască pnl-pdl și firmele de casă !!!