Arad. Un material dedicat cu precădere Teatrului Vechi, dar în care enumeram și alte clădiri pe care Primăria Arad se lăuda în trecut că intenționează să le achiziționeze, după care au fost uitate pe străzile pustii – „Clădirile pe care nu le mai cumpără Aradul…” – a atras, se pare, atenția primarului Călin Bibarț.
La o zi după postarea materialului pe site-ul nostru – www.aradon.ro și în aceeași zi în care a apărut în paginile ziarului nostru, Jurnal arădean, primarul Călin Bibarț a publicat pe pagina sa de socializare următoarele spuse:
„Recuperarea reperelor istorice ale Aradului…
M-am întâlnit astăzi cu conducerea Fabricii de vagoane „ASTRA RAIL Industries S.A.”, în vederea preluării gratuite a clădirii fostei fabrici de automobile „Marta”, o mărturie a dezvoltării industriale a Aradului de la început de secol XX. Vom primi ca donație această clădire, în vederea restaurării și integrării ei în circuitul turistic, pentru întregirea istoriei orașului, #pentruARAD.”
Vestea, una bună de altfel, ar trebui însă detaliată – dacă Primăria va oferi ceva la schimb fabricii pentru gestul său, ce planuri au autoritățile locale cu acest monument, dar mai ales când se va întâmpla cu adevărat transferul proprietății, în condițiile în care o declarație similară era făcută de mai marii Primăriei Arad… acum un an!
Dacă lucrurile se vor mișca însă rapid va fi vorba de prima donație importantă din partea privaților, dar și de prima investiție importantă în istoria Aradului din ultimii ani. Postarea ar putea fi desigur și (doar) o „armă” cu care administrația să se apere în refuzul său de a achiziționa Teatrul Vechi: dacă alți privați se oferă să doneze o clădire – simbol pentru salvarea ei, și proprietarii teatrului ar fi putut face la fel. Doar că lucrurile nu sunt puse pe tavă mereu, iar marile victorii vin după lupte grele chiar și pentru administrații. În plus, uneori tava arătată nu mai ajunge pe masa celor cărora li s-a promis.
În ceea ce privește Fabrica Marta, reamintim cititorilor că acum un an, sau mai exact în februarie 2020, viceprimarul de atunci Levente Bognar s-a întâlnit cu reprezentanţii Astra Rail Industries – proprietar al clădirii – şi le-a propus să doneze municipalităţii clădirea fostei fabrici „Marta”.
Aminteam atunci că Primăria Arad informa, printr-un comunicat de presă, că are şanse mari să devină proprietar al imobilului-simbol prin donație: „Clădirea veche de o sută de ani a fostei fabrici <Marta> este unul dintre imobilele pentru care timpul şi indiferenţa proprietarilor care s-au succedat, au devenit cei mai mari duşmani”, că s-a încercat cumpărarea ei și că:
„până de curând nu s-a ajuns la un consens în privinţa unei tranzacţii. Cu toate acestea, municipalitatea nu a renunțat la ideea de a salva ce mai era de salvat, astfel că marți, 11 februarie, s-a mai făcut un pas în direcția menținerii în patrimoniu și a valorificării clădirii primei uzine de automobile de pe actualul teritoriu al României. Viceprimarul Levente Bognar s-a întâlnit cu reprezentantul societății Astra Rail Industries SRL, în patrimoniul căreia se află în prezent terenul și clădirea fostei fabrici de mașini.”
În același timp, vicele Bognar transmitea:
„Am purtat discuții pentru a continua demersurile de a salva această clădire simbol a Aradului, un monument istoric legat de patrimoniul industrial al orașului nostru. În cadrul discuțiilor avute am propus actualilor proprietari să doneze municipiului această clădire, mai ales că nu aveau niciun un plan concret în legătură cu ea. Societatea trebuie să ia o decizie în acest sens, iar în momentul în care avem un răspuns ferm vom face demersurile ce se impun în vederea însușirii donației. Sperăm să facem acest lucru într-un interval de timp cât mai scurt, reușind astfel să salvăm această clădire cu o valoare deosebită pentru istoria locală și nu numai”.
De atunci a trecut un an, acum subiectul revenind pe tapet. Să sperăm că mai în forță decât în 2020, când, ce-i drept, imediat după, a venit peste noi virusul secolului.
Trimite articolul
XBunul statului ajunge în proprietatea privatului de regula la preț de nimica.Peste câțiva ani statul vrea sa recupereze bunul imobil de data ăsta la preturi supraevaluate
Levente Bognar ne-a mai băgat pe gât și pe cei 12 gen.si un colonel vinovați de genocid și pe Salacz Gyula care omora români în timpul revoluției de la 1848.,acuma vrea să resusciteze “Marta”,deși era Westinghouse la Havre.din 1910 până în 1916 când da faliment.abia după 1920 devine fabrica adevărată ..Astra
-
Florian, ce nu înțelegi este ca cei enumerați de tine fac parte din istoria Aradului, oltenii tai au venit după 1918 în Arad. Istorie a existat și înainte de a veni tu aici și aceasta istorie nu poate fi negata cu toate încercările voastre intolerante! Are și Avram Iancu și te rogsa mai citești un pic de istorie adevărată și vei afla ce au făcut și alții pe aici, bune rele!
-
Comentariu de analfabet instituțional.nu sunt oltean și dacă aș fi nu mi-ar fi rușine.face parte din istoria Aradului spui?și nazismul face parte din istoria Germaniei dar este interzis.
-
Mai Florian, chiar estianalfabet funcțional dacă nu ști ce au făcut cei enumerați de tine și eroi tai în 1948. Mai documentează-te te rog din surse credibile!
-
-
Felicitari pt com.vdomnul Brav.
Sustin cu tarie ce ati scris mai sus.
Cat despre nationalistii prazari de la sud le spun ca aici au trait in armonie Romani, maghiari, nemti etc pana nu ati venit voi sudistii sa ne invatati patriotism.desigur de acela sudist cu smecherii si intentii ascunse….adta da patrotism …bravooo…de asta e romania unde este….
V-au invrajbit contra ungurilor ca sa aveti mintea ocupata si sa nu vedeti hotia-
olteni au venit cu secera si ciocanul,ex tataia lui boieru ghita falca acuma mare liberal printre blaga,flutur,chirita,28000 cat era populatia in 1910 au construit totul ce defineste Aradul adica primaria,gara,centrul,teatru,filarmonica acuma 160000 seamana tot mai mult cu un sat
-
-
cÂND VORBEȘTI DE OLTENI TE GÂNDEȘTI LA fALKONETTI ?
-
-
Saracul Salacz…. Chiar daca la 17 ani a fost inrolat in Garda Nationala, eu nu am gasit nicio dovada ca a luptat impotriva romanilor. Va rog sa trimeti un link pentru a dovedii acest lucru tragic. In rest…. a fost cel mai vizionar si eficient primar pe care l-a avut Aradul pana in prezent.
-
Nu a fost în Garda națională ,a fost în Garda maghiară ,care se ocupa doar cu asasinate.iar dacă vreți dovada faceți o vizită la muzeu.acolo sunt expuse toate însemnele de gardist criminal ale lui Salacz Gyula.lamurit?
-
Atât timp cât e donație, ideea e exceptională, cu 2 conditii:
1. Să fie cu adevărat o donație dezintetesată, și-atunci TOATĂ STIMA pt Astra-Rail Industries;
2. Primăria SĂ SE OCUPE ÎN CONTINUARE SERIOS de reabilitarea ei !!! (nu ca si cu viaductele de pe Centura sau Podul rutier peste Mureș).
Aici e clar proprietarul dar la teatru cine e ca nu se spune?Oricum nu ar trebui sa se permită preț mai mare decât cel de achiziție pt clădiri istorice.
Unele comentarii extrem de triste, mă duc cu gândul la perioada neagră a luptei de clasă, când, “ieliminarea diferenței dîntre sat și oraș, dîntre bogați și săraci și dîntre pârnaie și afară”, constituiau însăși esența modului de-a exista pt. o minoritate subțire, aciuită și instalată la putere, în mod samavolnic, de către o putere străină neamului românesc
Pentru necunoscatori; EPISOADE ARADENE DIN EPOCA PIONIERATULUI INDUSTRIEI AUTOMOBILISTICE::
https://www.arad.zone/blog-ar/episoade-aradene-din-epoca-pionieratului-industriei-automobilistice-fabrica-de-automobile-marta-din-arad