ARAD. După ce a participat la dezbaterea pe comisia de transporturi a masterplanului pe infrastructură, prezentat de către ministrul Ioan Rus, deputatul Pistru spune că a rămas cu impresia unui scenariu de SF. Adică, science fiction, nu „studiu de fezabilitate”. Pentru a ne face o primă idee, a arătat Pistru, pentru tot exerciţiul financiar UE, România ar avea alocate 34 miliarde de Euro, iar aşa zisul proiect prezentat de Rus necesită 49,99 miliarde Euro! Doar pentru secţiunea rutieră ar fi nevoie de 28 miliarde Euro. Dincolo de cifre, spune Pistru, Ioan Rus a făcut „ o prezentare pompoasă, cu hărţi colorate, din care nu înţelegea nimeni nimic, ceva de science-fiction. Eu nu spun că nu este necesar masterplanul, dimpotrivă, este necesar, iar noi l-am demarat în 2011, pentru ca să avem ceva bine stabilit, să nu mai vină fiecare ministru cu ideile şi priorităţile lui, să schimbe ce a făcut predecesorul. Un asemenea proiect, însă, trebuie să fie realizabil, pentru că trebuie să-l prezinţi Uniunii Europene, care îl respinge dacă nu este fezabil. Cel prezentat de către ministrul Ioan Rus este total lipsit de credibilitate, nu este evidenţiată nicio sursă de finanţare, nu sunt prevăzute termene clare pentru licitaţii, nu poţi să te prezinţi cu aşa ceva la Uniunea Europeană”, spune Pistru.
Aeroport „mic”
Mai mult, spune Pistru, nici măcar Ioan Rus nu ştia despre ce vorbeşte: „În lista lui se vorbeşte, la grămadă, despre 1301 kilometri de autostrăzi, drumuri expres, drumuri regiotrans şi drumuri transregio. L-am întrebat ce sunt acelea, a bâiguit ceva că este vorba despre o nouă încadrare, sau aşa ceva. Pur şi simplu nu ştia ce înseamnă. O fi vorba despre denumiri noi pentru drumurile judeţene şi comunale, mister total”. Pistru a redat şi cifrele astronomice prevăzute de către Ioan Rus : 19,57 miliarde Euro pentru sectorul feroviar, pentru care, de trei ani, nu s-a semnat niciun contract major pe fonduri europene; 599 milioane Euro pentru sectorul aerian. A propos de sectorul aerian, spune Pistru, dintre cele 15 aeroporturi vizate, doar două- Satu Mare şi Arad – nu sunt cuprinse în lista de finanţare. Aeroportul Arad este trecut în clasificare ca „aeroport regional mic, deschis traficului internaţional”.
Poate, în 2020!
Deşi tronsoanele Sibiu-Vâlcea-Piteşti şi Comarnic-Braşov vor beneficia de finanţare europeană nerambursabilă, Pistru crede că acestea nu vor fi gata în 2017, cum a spus Rus, ci, în cel mai fericit caz, în 2020.
Citiți principiile noastre de moderare aici!