„Explozia” de pe piața energiei, în special în cazul gazelor naturale, a avut loc la începutul lunii decembrie. Compania cu sediul în Arad, Gaz Vest, a emis facturi fără plafonarea prețurilor, arădenii fiind nevoiți să achite facturi astronomice. După relatările din mass-media, Jurnal arădean și aradon publicând articole pe această temă, autoritățile au început să intervină și să caute o rezolvare. Ei bine, acum, ANRE a anunțat că va merge în control inclusiv la Gaz Vest – companie care la sfârșitul lunii decembrie și-a anunțat suspendarea activității pe o perioadă de trei luni, urmând ca toți consumatorii lor să fie preluați de alți furnizori.
Ce se controlează?
Revenind, ANRE (Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei) a transmis că a demarat acțiuni de control la principalii furnizori de energie electrică și gaze naturale pentru a verifica o serie de aspecte. Printre acestea se numără: *respectarea obligației privind emiterea de facturi care să cuprindă informații corecte, transparente, clare și complete referitoare la plafonarea prețului final al energiei electrice și al gazelor naturale precum și consumul facturat aferent perioadei de acordare a compensației; *respectarea obligației de transmitere, în termenul legal, a răspunsului la reclamațiile consumatorilor referitoare la facturi și plata compensațiilor aferente în cazul depășirii termenului; * respectarea obligației de emitere a facturii cu decontul final de lichidare în cazul schimbării furnizorului şi transmiterea acesteia clientului final în termenul legal.
Cine sunt cei vizați de controale? ANRE a anunțat că va descinde în control la Electrica Furnizare, EON Energie România, Hidroelectrica, Enel Energie, Enel Energie Muntenia, CEZ Vânzare, Tinmar Energy. În cazul furnizorilor de gaze naturale sunt verificări la Engie România, EON Energie România, Enel Energie, Enel Energie Muntenia, Premier Energy, Energia Gas&Power și Gaz Vest.
Ce face consumatorul?
Cum trebuie să acționeze clientul final dacă are neclarități privind facturarea energiei electrice și a gazelor naturale? ANRE specifică: „Clienții finali care au neclarități privind facturarea energiei electrice și a gazelor naturale, trebuie să se adreseze furnizorului care a emis factura în discuție pentru clarificări, acesta având obligația transmiterii unei explicaţii clare şi uşor de înţeles a modului în care este calculată valoarea facturii, în special în cazul în care aceasta nu este bazată pe consumul real. În măsura în care apreciază că prin răspunsul formulat nu au fost aduse clarificările necesare, clientul final are posibilitatea să se adreseze ANRE sau altor instituții care au atribuții în acest sens, chiar și instanței de judecată”.
În plus, Autoritatea recomandă să încheie o convenție de consum cu furnizorul de energie electrică/gaze naturale; să verifice dacă facturarea s-a efectuat potrivit indexului transmis; să verifice în contract perioada în care trebuie transmis furnizorului indexul și să beneficieze de mecanismul autocitirii pentru a evita facturarea unui consum estimat şi ulterior regularizarea acestuia; să nu ignore notificările transmise de furnizorul de energie privind modificarea condițiilor contractuale, în special modificarea prețurilor/tarifelor.
Banii înapoi
O precizare extrem de importantă de la ANRE arată că „în cazul clientului casnic, dacă în urma regularizării suma plătită de acesta în plus este mai mare de 100 lei, atunci furnizorul este obligat să restituie suma plătită de către client în termen de 5 zile de la data emiterii facturii de regularizare. Sumele sub această valoare vor fi compensate în contul facturilor următoare”.
Informații și petiții
Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) pune la dispoziția clienților finali informații privind liberalizarea piețelor de energie, procesul de schimbare a furnizorului de energie electrică şi gaze naturale, precum și facturarea energiei electrice și a gazelor naturale, acordate prin intermediul liniilor telefonice de tip ”„Call-center”, ce pot fi apelate la numărul 0374554265 (telefon cu tarif normal în rețeaua Orange, apelabil din toate rețelele) și la numărul 0219782 (telefon cu tarif normal în rețeaua Telekom, apelabil din toate rețelele). De asemenea, consumatorii pot depune petiții pentru aspecte care țin de încălcarea cadrului de reglementare și a legislației primare incidente, prin intermediul rubricii Petiții pusă la dispoziție pe pagina de internet http://www.anre.ro/ro/contact/depunerea-unei-petitii.
Trimite articolul
XEste inadmisibil să arunci in cîrca consumatorilor să își caute dreptatea . Avem la ” stat „ ministere și instituții care sunt plătiți regește pentru ce ? Mai funcționează statul de drept ?