Dar care ar fi povestea din spatele percheziţiilor? Se pare că Marius Cosma a folosit mai multe acte false pentru a se putea înscrie la licitaţia organizată de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, licitaţie care viza deszăpezirea autostrăzii din vestul ţării şi a drumurilor naţionale din judeţul Hunedoara. Potrivit informaţiilor pe care le deţinem, firma Tredeco Holding s-a ocupat de deszăpezirea autostrăzii de la Ilia şi până la Nădlac, din 2016 până în 2020, în baza unui acord-cadru stabilit în urma unei licitaţii organizate în 2016. Ulterior, în 2020, a fost lansată o nouă licitaţie. Doar că pentru a participa la procedură şi pentru a avea un punctaj cât mai bun, Cosma avea nevoie de un anumit număr de utilaje care să intervină pentru deszăpezirea autostrăzii. Mai mult, potrivit caietului de sarcini, cu cât utilajele erau mai noi şi mai dotate, cu atât mai mare era punctajul. Pentru a-şi asigura semnarea contractului, Cosma ar fi născocit un plan în baza căruia să îşi crească artificial punctajul. Acesta ar fi înregistrat la Primăria Ineu mai multe utilaje, folosindu-se, spun anchetatorii, de acte false. Tocmai de aceea una dintre percheziţii a vizat Primăria Ineu. „Poliţiştii au venit şi au ridicat mai multe documente, toate legate de înmatricularea unor utilaje aparţinând firmei Tredeco Holding. Vizat de anchetă este un angajat al primăriei, care ar fi înregistrat acele utilaje. Pe de altă parte, angajatul spune că a făcut înregistrările în baza documentelor primite de la reprezentanţii firmei. Aşteptăm ca justiţia să îşi spună cuvântul în acest caz”, ne-a declarat Călin Abrudan, primarul oraşului Ineu.
Un alt exemplu, pe care l-am aflat pe surse, se referă la faptul că unele dintre utilaje trebuiau să aibă o anumită masă pentru a se încadra în cerinţele caietului de sarcini. Ţinând cont de faptul că utilajul companiei Tredeco Holding nu respecta cerinţele, ar fi fost modificat chiar CIV-ul vehiculului, pentru ca masa să corespundă cu cerinţele.
Contracte proaspete
În tot acest timp, Marius Cosma şi firma lui continuă să semneze contracte bănoase pentru deszăpezirea drumurilor naţionale, dar şi a autostrăzii. În baza acordului-cadru pe care, cu ajutorul falsurilor, Tredeco l-ar fi obţinut în anul 2020, în luna decembrie a anului trecut au fost semnate două noi contracte subsecvente.
În data de 20 decembrie 2022, Tredeco Holding a parafat trei contracte în valoare de 7,3 milioane de lei, după cum urmează: deszăpezirea autostrăzii A1 – Ilia-Remetea Mare – 2.450.826 de lei; deszăpezirea drumurilor naţionale aflate în administrarea SDN Deva – 2.404.832 lei; deszăpezirea autostrăzii A1 – Remetea Mare-Nădlac – 2.497.491 lei. Contractele au intrat în vigoare în data de 1 ianuarie 2023 şi sunt valabile până în data de 28 februarie 2023. Practic, două luni de zile. Pentru perioada 1 martie – 31 martie 2023, a fost semnat un alt contract subsecvent, după cum urmează: deszăpezirea drumurilor aparţinând SDN Deva – 1.263.506 lei; deszăpezirea autostrăzii A1 – Ilia-Remetea Mare – 1.287.697 lei; deszăpezirea autostrăzii A1 – Remetea Mare – Nădlac – 1.312.245 lei. Practic, în trei luni de zile, Tredeco Holding ar putea încasa peste 11,2 milioane de lei. Trebuie menţionat faptul că sumele de mai sus sunt maximale şi că plăţile sunt făcute în funcţie de numărul şi de perioada de intervenţii pentru deszăpezire.
În altă ordine de idei, întrebaţi dacă au vreo poziţie referitoare la acuzele care îi sunt aduse companiei Tredeco Holding şi patronului Marius Cosma, reprezentanţii Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Timişoara, care achită facturile pentru deszăpezire, au spus că nu doresc să comenteze şi că aşteaptă decizia instanţelor, referitor la falsurile pe care Cosma le-ar fi folosit pentru a câştiga licitaţiile.
Fără măsuri
Pentru moment, nici Poliţia şi nici Parchetul nu au anunţat luarea vreunor măsuri preventive în acest dosar.