Grabă mare pe de o parte, timp berechet pe de alta. Ambele situaţii sunt la zi şi au legătură cu viitoarea autostradă Arad-Nădlac.
În primul caz, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale a semnat contractele, în regim de maximă urgenţă, cu mai mulţi consultanţi pentru pregătirea viitoarelor exproprieri pe raza localităţilor Pecica şi Nădlac.
Instituţia nu a recurs la organizarea unei licitaţii, justificarea fiind chiar… graba. A ales, în schimb, varianta negocierii, fără anunţ de participare, justificând că este o „situaţie de urgenţă extremă survenită în urma unor evenimente care nu puteau fi prevăzute de autoritatea contractantă”.
S-au semnat, potrivit documentelor publicate ieri, două contracte de „prestări servicii de consultanţă, asistenţă juridică şi reprezentare în vederea dobândirii prin expropriere a imobilelor necesare construcţiei autostrăzii Nădlac – Arad”. Firmele vor presta servicii juridice, de topografie, de cadastru şi de consultanţă în vederea evaluării.
Din Timişoara şi Budapesta
Pe teritoriul administrativ al oraşului Pecica, contractul a fost atribuit unui consorţiu de firme din România şi Ungaria. Este vorba despre SC Ventra Project Management SRL Timişoara, Magyar Kozut Nonprofit ZRT Budapesta şi Cabinet individual de avocatură Gant Dumitru, din Timişoara. Contractul a fost semnat la o valoare de 62.010 lei fără TVA, fiind negociat de la o sumă iniţială de 81.954 lei.
Pentru consultanţă privind terenurile din zona Nădlac, statul va plăti o sumă mult mai mare. Contractul a fost negociat cu S.C. Prometer M&G S.R.L. şi Cabinetul de avocatură Manuela Teodora Popa, ambele din Timişoara, la o sumă de 282.315 lei, fără TVA, de la o o sumă de peste 370.000 de lei.
Fără licitaţie la constructor
Graba nu este însă cuvântul cheie în cazul aceleiaşi autostrăzi la licitaţia pentru constructor. Conform unor declaraţii din trecut ale ministrului Transporturilor, licitaţia trebuia finalizată de mult iar numele constructorului cunoscut până la finele lui 2009. De atunci, alte termene privitoare la startul licitaţiei pentru acest tronson de autostradă au fost avansate, dar toate au fost depăşite. De curând, secretarul de stat Eusebiu Pistru ne-a declarat că în cel mai scurt timp va fi lansată licitaţia pentru proiectantul şi constructorul autostrăzii Arad-Nădlac, ferindu-se de această dată să mai avanseze vreo dată fixă. Greu de crezut că în condiţiile date, contractul va fi semnat, aşa cum s-a promis, la începutul acestui an, în iulie.
Mai durează
Construcţia autostrăzii Arad-Nădlac prevede realizarea a 38,5 kilometri de autostradă. După anunţarea licitaţiei ar trebui să urmeze un termen de trei luni în care se pot depune ofertele, licitaţia propriu-zisă, analiza dosarelor, stabilirea câştigătorului, termenul destinat posibilelor contestaţii, semnarea contractului, realizarea exproprierilor, pregătirea şantierului şi, doar mai apoi, startul lucrării propriu-zise.
S.B.
Citiți principiile noastre de moderare aici!