Nu există încă nici pretendeţi anunţaţi pentru viitorul fotoliu de manager peste noua instituţie de cultură din Arad, nici favoriţi ai Puterii pentru acest post. Cel puţin acestea sunt informaţiile pe care le-am aflat în sânul Primăriei Arad, într-unul dintre cele mai fierbinţi momente culturale: unificarea Teatrului Ioan Slavici cu Teatrul de Marionete prin absorbţia celui din urmă de către prima instituţie. Anunţul de unificare a fost făcut de Primăria Arad, aşa cum aţi putut citi în ziarul nostru, în week-end, atunci când s-a anunţat faptul că proiectul care face vorbire de aceste acţiuni se află la transparenţă decizională.
Actul vorbeşte de reorganizarea a două instituţii publice aflate sub autoritatea CLM Arad. Mai exact, de comasarea prin absorbţie de către Teatrul Clasic Ioan Slavici Arad a Teatrului de Marionete Arad. După absorbţie, Teatrul de Marionete, care în urmă cu nici un an a absorbit Casa de Cultură a Municipiului, se va considera desfiinţat, patrimoniul Teatrului Ioan Slavici urmând a se majora în mod corespunzător. Personalul instituţiei desfiinţate va fi preluat de către teatru, în limita posturilor aprobate pentru noua instituţie. Tot în actul supus acum transparenţei, executivul le cere aleşilor să aprobe nou stat de funcţii şi noua organigramă a instituţiei, dar şi influenţele asupra bugetului de venituri şi cheltuieli a Teatrului Ioan Slavici, rezultate în urma absorbţiei.
Iar odată cu acestea, şi noul fotoliu de manager peste cele două instituţii unificate.
Instituţia va avea un manager general, care va conduce destinele acestei noi structuri, urmat de un director, care va răspunde de trupa de la Teatrul Ioan Slavici şi de trupa Teatrului de Marionete, de Serviciul de producţie, de Biroul financiar, contabilitate şi resurse umane, de Serviciul administrativ etc. Per total, instituţia va avea 119 posturi, din care şase posturi de conducere (un manager, un director, doi şefi de serviciu şi doi şefi de birou).
Explicaţiile
Justificarea comasării propuse acum de Primăria Arad se regăseşte în expunerea de motive, unde se face vorbire de „asigurarea continuităţii activităţilor desfăşurate în prezent de Teatrul Clasic şi de Teatrul de Marionete, într-o formă mai eficientă, valorificarea potenţialului resurselor comune ale celor două instituţii în concordanţă cu interesul public al aplicării strategiilor şi politicilor culturale publice”.
Tot aici se vorbeşte şi de reducerea cheltuielilor publice, conform ordinului stabilit de Ministerul Administraţiei şi Internelor, legate de aprobarea nivelului cheltuielilor de personal.
Ca de final, în justificarea care însoţeşte proiectul, iniţiatorii actului precizează că „fără a prejudicia interesul realizării misiunii culturale propuse, considerăm că în noua formă, Teatrul Clasic Ioan Slavici Arad va putea răspunde intereselor comunităţii locale la un standard apt să includă toate spectacolele specifice acestei instituţii, cât şi proiectele, programele şi evenimentele culturale care constituie obiectivul în considerarea căruia a fost înfiinţat Teatrul de Marionete Arad. Şi toate acestea cu un manager unic şi o gestionare atentă a resurselor publice”.
Cu sau fără reduceri de personal?
În raportul de specialitate se face menţiune asupra faptului că proiectul propune „o diminuare a cheltuielilor publice prin restructurarea activităţilor suport, girate de personalul administrativ al celor două instituţii şi încurajarea dezvoltării personalului artistic”. Tot aici se arată că prin absorbţie va avea loc o diminuare a funcţiilor publice, cele mai multe vacante, şi că nu se pune problema reducerilor de personal.
Economia primarului
Primarul Gheorghe Falcă crede că soluţia propusă acum aleşilor este una dintre cele mai bune, dincolo de cea a realizării unui birou cultural care să gestioneze activităţile tuturor instituţiilor de cultură din Arad. Edilul susţine, în plus, că varianta de acum se apropie mai mult de cea din Occident şi că, prin aceste comasări prin absorbţie, s-a făcut o economie la buget de 30 de miliarde de lei vechi, bani care au fost în parte şi vor fi de acum dirijaţi spre activităţi culturale şi nu spre cheltuieli de funcţionare şi de personal.
Nu sunt pretendenţi
Trecând peste modul în care Primăria vede noua structură şi personalul care va face parte din ea, un alt subiect aproape la fel de delicat ca unirea a trei instituţii de cultură într-una sigură, este cel al managerului care va conduce destinele noii structuri. Din informaţiile pe care le deţinem, nici actualul director al Teatrului de Marionete, preferatul Primăriei Arad pentru varianta colhozului cultural, şi nici actualul manager de la Teatrul Ioan Slavici nu îşi doresc această funcţie. Dacă despre Radu Dinulescu se spune că sigur a refuzat un posibil fotoliu de manager peste noua instituţie, despre Bogdan Costea se zvoneşte doar, din zona executivului, că nu şi-ar dori acest post.
Nici mai marii Primăriei Arad nu par (încă) să aibă pretendenţi preferaţi pentru acest fotoliu. Desigur, proiectul nu a ajuns la vot şi timp mai e pentru a apărea candidaţii la concurs, dar exemplul Filarmonicii ar trebui să dea de gândit Primăriei.
Înapoi la trecut
Poate cea mai ciudată dar adevărată informaţie cuprinsă în proiect face referire la momentul înfiinţării Teatrului de Marionete Arad. În raportul de specialitate se arată faptul că Teatrul de Marionete s-a înfiinţat în 1955… prin divizarea Teatrului de Stat Arad, ca urmare a deciziei Comitetului executiv al Sfatului Popular Regional Arad. Proiectul de acum propune, ca atare, revenirea, după aproape şase decenii, la situaţia din 1955, sau, conform iniţiatorilor proiectului, la structura din care s-a desprins.
adriana.barbu@informmedia.ro
Un mai plin de cultura in judet
Cultura scapă de disponibilizări
Citiți principiile noastre de moderare aici!