Şocant dar adevărat. Lucrările efective la centura Aradului în regim de autostradă nu au demarat încă. Firma care execută lucrarea nu a cerut şi nici nu va primi autorizaţie de construcţie pentru această mega-lucrare până când proiectul tehnic al autostrăzii nu va fi finalizat, măcar pe porţiuni. Fără proiect pus pe hârtie, lucrările nu au cum să înceapă.
Iar situaţia nu e de azi de ieri. Concernul spaniolo-austriac FCC-PORR, cel care trebuia să realizeze proiectul şi care are ca termen de finalizare pentru întreaga investiţie 24 de luni, susţinea, pe 26 noiembrie 2009, faptul că speră să obţină autorizaţiile de construcţie provizorie pentru centura Aradului până în decembrie. Autorizaţiile nu au fost date nici până astăzi, pentru că proiectul tehnic tot nu a fost prezentat.
Acum, consorţiul a primit ultimatum de la Ministerul Transporturilor. “Au termen în această lună să finalizeze proiectul!”, a precizat ministrul Transporturilor, Eusebiu Pistru. Întrebat de Jurnal arădean ce se va întâmpla dacă FC -PORR nu va finaliza nici la sfârşitul lunii proiectul centurii, Pistru susţine că se poate ajunge până la rezilierea contractului. Logic, pentru că în acest caz cele două societăţi care şi-au asumat şi construcţia centurii în regim de autostradă nu vor avea cum să finalizeze lucrarea la termenul asumat în contract – aprilie 2011.
Potrivit secretarului de stat Eusebiu Pistru, consorţiul FC-PORR a avut câteva probleme cu firmele contractate să execute proiectul centurii Aradului. Consorţiul s-a văzut nevoit să rezilieze, în noiembrie, contractul cu una dintre firme şi să reia lucrarea, de la capăt, cu o alta.
Ministerul pare, însă, cât de cât îngăduitor. Pistru susţine că, în intervalul oferit de minister acum, consorţiul poate veni şi doar cu o parte din proiect, cea cu care are de gând să înceapă execuţia centurii: “Pot face proiectul pe porţiuni, ca să putem elibera autorizaţie de construcţie de la minister pe porţiunea vizată”.
Lucrurile nu sunt, desigur, simple: ministerul a plătit deja avans pentru centură, iar, dacă ar rezilia contractul, ar trebui să recupereze banii pe care cele două societăţi i-au luat cu titlu de avans. Consorţiul ar putea să-şi păstreze doar sumele ce reprezintă echivalentul lucrărilor deja executate.
Ce s-a făcut până acum
Cea mai importantă dintre acestea este podul provizoriu peste Mureş, creat pentru a transporta 1,7 milioane de tone de pământ şi moloz, estimate a fi necesare investiţiei. În lungime de 100 de metri şi lăţime de 8,2 metri, podul a fost inaugurat în noiembrie, după o muncă de o lună. Au mai fost realizate până acum drumurile tehnologice necesare construcţiei centurii.
Reprezentanţii FCC-PORR promiteau la finele anului că vor începe lucrările pe mai multe tronsoane şi erau convinşi că în vara lui 2011 vor fi gata cu întreaga lucrare.
Date tehnice despre centură
Contractul de proiectare şi execuţie a lucrărilor aferente „Variantei de Ocolire a Municipiului Arad”, cu profil de autostradă, a fost atribuit în 2009 consorţiului şi include construcţia a 12 km de autostradă, 13 poduri şi 4 noduri rutiere. Termenul de executare a lucrării este aprilie 2011.
A.D.B.
Citiți principiile noastre de moderare aici!