La două luni de când Jurnal Arădean și Aradon semnalau că Aradul este tot mai arămiu pe zi ce trece, pentru că monumente, clădiri, copaci, mobilier urban și trotuare întregi au fost acoperite cu rugină, responsabilii nu au rezolvat problema. În fața Primăriei, borna care indică „km 0” și monumentul dedicat eroilor din 1989 sunt la fel de roșiatice, problemă întâlnită și în celelalte zone din oraș care sunt irigate, precum Boul Roșu, UTA sau Piața Spitalului.
De vină pentru această situație este apa folosită la irigații, care nu provine din rețeaua orașului, ci din foraje. Aceasta are conținut mare de oxid de fier și minerale, iar particulele se depun în straturi fine după fiecare irigare. Sistemul de irigaţii a fost realizat în 2013 de o firmă din Bucureşti, care a încasat pentru lucrare aproximativ 6.000.000 de lei. Executanții lucrării și beneficiarul (Primăria) nu s-au gândit la consecințele folosirii apei din puțuri, soluție mult mai ieftină decât folosirea apei de la rețeaua orașului.
Problema e că, în ultimii ani, nimeni nu a curățat suprafețele afectate, care se degradează continuu. În timp ce reprezentanții Primăriei susțin că operatorii însărcinați cu întreținerea spațiilor verzi trebuie să facă acest lucru, firmele spun că în contracte nu se prevede așa ceva.
Se caută soluții
Între Primărie și firme au avut loc discuții pentru rezolvarea situației, după publicarea articolului în Jurnal Ardădean și Aradon. Adrian Păcurar, directorul SC Gospodărirea Comunală Arad, una dintre societățile care se ocupă de spațiile verzi, ne-a declarat că se caută soluții, însă până acum nu s-a identificat una eficientă. „Încă nu știm ce soluție ar fi eficientă, studiem ce opțiuni avem împreună cu Primăria, care va stabili un buget separat pentru această activitate. Vom încerca să curățăm suprafețele afectate în momentul în care sistemul de irigații este oprit, pe perioada sezonului rece, pentru a nu exista noi depuneri”, a declarat Păcurar.
Soluţia CTP: oţetul
Până când se vor stabili competențele și costurile operațiunii „Rugina”, poate că ar fi de încercat metoda ieftină adoptată de Compania de Transport Public, care se confruntă cu aceeași problemă. Pentru că tramvaiele sunt stropite cu apa de la sistemele de irigații, straturile arămii depuse pe caroserii sunt îndepărtate periodic cu o soluție acidă bazată pe… oțet.
Citiți principiile noastre de moderare aici!