Vreme de 5 zile, Cinema Arta a fost terminalul plecări spre “Harta și teritoriile” lumii pentru arădenii pasionați de filme documentare. Grație temei alese în acest an, peliculele selectate de directorul artistic Dimitris Kerkinos au purtat publicul spre destinații de pe întreg mapamondul, începând de la New York, Madrid, Hong Kong, Kinshasa, Roma si până în Havana.
Sâmbătă, proiecția principală a serii a fost “O lume în continuă mișcare”, documentarul- eseu al lui Bo Wang, o experiență vizuală deosebită și o analiză foarte complexă a megapolis-ului Hong-Kong. Regizorul, luând cuvântul la finalul proiecției, a mărturisit că a început filmările alături de colegul sau Pan Lu în 2012 și abia după 7 ani a reușit să le și termine. A rezultat acest material de 2 ore care te poartă prin spațiul claustrofob al Hong-Kong-ului examinat prin prisma modificărilor urbanistice și influențele lor la nivel social. Spațiul limitat a forțat căutarea unor soluții inovatoare și utilizarea lui cât mai profitabilă, însă rezultatul a dus la experiențe extreme și negative pentru populație. Documentarul te face să îți recalibrezi percepția spațială și să apreciezi cu adevărat acest “bun” care pentru alții e un lux de neatins.
Esca la pupitru… de dj
Tradiționala petrecere de final de festival a avut loc sâmbătă seară, aducându-i pe ringul de dans pe organizatorii și invitații speciali ai fARAD-ului împreună cu publicul. Mai mult decât atât, prezența Andreei Esca alături de bloggerul Otravă în rol de dj a făcut spațiul de deasupra cafenelei literare Joy’s să fie neîncăpător. Super simpatică și foarte abordabilă, Esca a făcut nenumărate selfie-uri cu arădenii, a dansat non stop și a luminat încăperea cu zâmbetul ei larg și molipsitor mai ceva ca globul disco ce atârna din tavan. Petrecerea a început în jurul orei 22 și s-a terminat la 4 dimineața când chiar Andreea a anunțat “stingerea” cu ultima piesă.
Duminică
Protagonistul ultimei seri fARAD a fost regizorul venezuelean Pedro Ruiz, venit tocmai din Montreal, acolo unde este stabilit acum, să își prezinte cel mai recent documentar al său, “Havana, de la înălțime” și ultimul din programul fARAD 6. Pentru publicul din sală, regizorul și-a rezumat filmul în 3 cuvinte: frumusețe, tandrețe și durere pentru că Havana are o frumusețe aparte, pentru că se poate simți cum personajele vorbesc din adâncul sufletelor lor și pentru că nu putem să nu vedem precaritatea în care acești oameni trăiesc.
Documentarul prezintă viața pe acoperișurile din centrul capitalei Cubei, o viață împinsă spre înălțimi din cauza lipsei acute de locuințe. Imaginile sunt de o frumusețe impecabilă, în culori puternice, iar protagoniștii pe care Pedro Ruiz îi aduce la cadru au povești de viață impresionante. Suprapunând aceste elemente, pelicula conturează perfect societatea havaneză, unde între fericire și tristețe e o linie teribil de fină. Filmul și protagoniștii săi arată că în ciuda acestei vieți extrem de dure și dificile, în ciuda umilinței prin care au trecut și indiferent de cât de disfuncțional e spațiul urban pe care îl numesc ei casă, au găsit și modalitățile de a fi fericiți. E o pelicula splendidă, dar deosebit de tristă, profundă și melancolică ce merge direct în suflet.
Călătoria s-a sfârșit. „Harta si teritoriile”, tema comună a documentarelor de anul acesta a deschis granițele prin cinematografie și a gravat imagini solide pe retina memoriei arădenilor. Festivalul de film documentar fARAD, curatoriat acum de Dimitris Kerkinos, își închide porțile până anul viitor și lasă din nou în oraș amprenta mai multor oameni remarcabili din cinema-ul românesc și internațional: Laurențiu Damian, Dana Bunescu, Victor Moreno, Bo Wang și Pedro Ruiz. Să vină fARAD7!
Citiți principiile noastre de moderare aici!