Evenimentul marchează reluarea proiecțiilor în sălile de cinema și se va desfășura la Cinema Arta și Cinema Grădiște.
Festivalul de film documentar fARAD propune o selecție concisă sub forma unui maraton de șapte producții românești, recent lansate și deja apreciate la festivaluri internaționale precum Sundance, Jihlava, HotDocs (Toronto), Salonic, TIFF sau Sarajevo. „Într-un context dificil pentru evenimentele culturale, care au fost fie anulate sau amânate, fie constrânse să se mute online sau exclusiv în aer liber, fARAD beneficiază ca-ntotdeauna de sprijinul Centrului Municipal de Cultură Arad și se va desfășura, timp de trei zile, în sălile de cinema consacrate ale festivalului, în condiții standard de siguranță”, spun organizatorii.
„Într-un an atât de special în care cuvântul de ordine a fost #stayhome, fARAD a decis, și el, să stea acasă. Motivele nu țin neapărat de pandemie și de siguranță, ci de calitatea, varietatea și pedigree-ul festivalier al noilor documentare românești. Altfel spus, e o ediție reconfigurată domestic și dedicată exclusiv producțiilor autohtone și temelor fierbinți din realitatea noastră recentă. Nu întâmplător, filmul din deschidere se cheamă Acasă, My Home – dar dincolo de multipremiatele documentare cu tentă socială și impact internațional (Lemn și Profu), există loc și pentru mici povești de viață și istorii personale (Totul nu va fi bine, Casa cu păpuși, Superhombre și Totul pentru Riana), ultimele trei fiind incubate în chiar laboratorul festivalului. Cu un asemenea catalog de filme, fARAD-ul își permite să stea acasă – voi însă ați face bine să ieșiți din casă și să le vedeți la cinema.”, menționează despre selecția acestei ediții Mihai Chirilov.
Proiecție din arhivă
Închiderea festivalului va fi din nou făcută printr-o tradițională proiecție de arhivă de la fARAD, dedicată în acest an aniversării a 50 de ani de la lansarea documentarului-eseu „Apa ca un bivol negru”, film manifest al unei întregi generații de regizori, printre care Dan Pița, Mircea Veroiu și Stere Gulea. „fARAD 2020 este unul dintre puținele evenimente din România care dorește să reafirme importanța relației directe între spectator și experiența artistică, acordând un loc meritat documentarului românesc”, notează Corina Șuteu, președinte și co-inițiator al festivalului.
Sesiuni de întrebări și răspunsuri
Nici din această ediție specială a fARAD-ului nu vor lipsi nici sesiunile de întrebări și răspunsuri cu autorii filmelor din program, mulți dintre ei fiind prezenți la Arad în persoană: Monica Lăzurean-Gorgan (regizoare și producătoare), Lucian Mircu, Mircea Gherase, Mihai Dragolea (regizori) și Horia Colibășanu, protagonistul documentarului „Superhombre”.
În spațiul online
Festivalul se extinde și în spațiul online, organizând în parteneriat cu Insula 42 evenimentul fARAD 2020: ACASĂ (Salon Insula 42), o dezbatere live între Dimitris Kerkinos și Mihai Chirilov, moderată de Corina Șuteu. Subiectul discuției investighează rolul și specificul filmului documentar în contextul actual. Salonul va avea loc vineri, 25 septembrie, de la ora 11:00 și va putea fi urmărit pe paginile de Facebook fARAD și Insula 42. Tot în format online continuă și ediția a 5-a a Laboratorului fARAD, în care vor fi prezentate și analizate trei proiecte aflate în diferite stadii de dezvoltare. Mentorii acestei ediții sunt Monica Lăzurean-Gorgan, Laurențiu Damian și Dana Bunescu, care vor oferi feedback pe proiectele participante, alături de echipa creativă a festivalului, reprezentată de Corina Șuteu și Mihai Chirilov. Programul integral fARAD 7 poate fi consultat pe www.farad.ro și pe pagina Facebook a festivalului. Link eveniment: https://www.facebook.com/events/623763458328266.
Cum a apărut fArad?
Inițiat și dezvoltat ca un eveniment dedicat educării prin imagine a publicului, dar și revitalizării interesului pentru filmul de artă, Festivalul fARAD a fost lansat în 2014 la inițiativa Corinei Șuteu, președintele festivalului, și a Film ETC., în colaborare cu Centrul Municipal de Cultură Arad. Festivalul se află sub patronajul Primăriei Municipiului Arad și este produs și curatoriat de Asociația Film ETC. (producător general Oana Radu și consultant programare Mihai Chirilov), în parteneriat cu 111 Film (Eugen Lumezianu). Co-fondator: Mona Nicoară. Începând cu ediția 2019 directorul artistic al festivalului este Dimitris Kerkinos (curator al Thessaloniki International Film Festival). „Ediția 2020 a fARAD nu ar fi fost posibilă fără sprijinul Groupama Asigurări, Uniunea Cineaștilor din România și DACIN-SARA”, mai spun organizatorii.
Accesul la eveniment se face pe baza unei rezervări la adresa rsvp@farad.ro sau la numărul de telefon 0257/280526 și este gratuit, în limita locurilor disponibile.
Trimite articolul
XDaca scenaristii, regizorii, producatorii vor intrebari din partea publicului, sa ne spuna de ce se axeaza doar pe productii ce prezinta ce are societatea romaneasca mai urat, dur, inuman, vulgar ? De ce promoveaza limbajul trivial de mahala si dialoguri racnite , gesturi smucite ? De ce creaza asa-zise comedii in care mahalagismul, depravarea, proastele exemple devin etalon de comportament pentru cei multi, ce au oricum o educatie precara ?
-
Pentru ca toate elementele pe care le enumeri exista sa fie surprinse. Nici nu trebuie sa le cauti prea intens in spatiul romanesc. E un festival de filme documentare. Tot ce exista sub soare poate fi pus la bataie. Daca unele subiecte iti ofenseaza sensibilitatile, ai toata libertatea sa nu le consumi, iar daca altele care arata o latura mai demna a societatii romanesti te atrag intr-atat de mult incat vrei sa monopolizeze si atentia altora, poti porni demersuri inspre creatia propriului documentar. Crede-ma, chiar si fara experienta, tot e un demers mai putin quijotic decat sa zbieri la altii sa iti faca filmele pe care ai vrea tu sa le vezi. Dar da, ai dreptate intr-o oarecare masura. Exista un soi de pornografie a suferintei care a devenit laitmotiv in cadrul unor festivaluri. Ti-as sugera in schimb sa judeci filmele dupa ce le-ai vazut, nu inainte si sa decizi daca se inscriu in categoria de suferinta pornografica, sau au vreun merit cinematografic indiferent (sau in ciuda) subiectului.
Cat despre “promovat” de lucruri, te anunt ca subiectul unui film, fie el documentar sau narativ, nu constituie neaparat o aprobare din partea autorului, sau o intentie de promovare. Naratorul, personajele si tot universul filmului nu sunt sinonime cu intentia si motivatiile autorului. Iar comediile de masa despre care vorbesti sunt de masa pentru ca astea ne sunt masele. Dar asta e un festival de documentare, deci nu stiu exact ce urmaresti cu plangerea ta despre comedii.