Un documentar întins pe ani buni, care părea ca pleacă de la o idee şi ajunge la alta, tocmai datorită timpului şi a evenimentelor petrecute în acest interval. Unul despre informaţie, frică, lege şi farădelege, autorităţi, hackeri şi nu numai. Despre puterea informaţiei şi ce ravagii poate face ea, despre limite, relativitatea lor, cine le stabileşte şi cine le încalcă. Aşa a debutat cea de a patra ediţie a Festivalului de film documentar fARAD. Nu înainte ca cei responsabili de existenţa acestuia să facă prezentarea a ce a fost, ce va urma şi cum a fost posibil ca un astfel de festival – care te duce, ce-i drept, niţel cu gândul la festivalurile importante de prin ţară şi nu numai – să prindă viaţă totuşi la Arad. Sala n-a fost plină la deschidere, poate şi pentru faptul că arădenii nu sunt prea obişnuiţi cu evenimente la mijloc de săptămână, dar atmosfera a fost clar cea de festival.
Ramona Creţu, directorul adjunct al Centrului Municipal de Cultură Arad, a fost cea care a vorbit în deschidere, mulţumindu-le arădenilor care au stat aproape de acest festival an de an şi precizând implicarea pe care a avut-o autoritatea locală în existenţa acestuia. “Specificul pe care îl oferă fArad prin documentar a creat şi a coagulat o comunitate aparte, pasionată şi bună cunoscătoare a acestui fenomen numit filmul documentar. Contribuţia noastră, a administraţiei, pentru dvs., care reprezentaţi aceasta comunitate şi care sunteţi prezenţi iîn fiecare săptămână la evenimentele pe care le organizam, este reprezentată tocmai de revitalizarea cinematografelor arădene. Aradul se numără printre puţinele oraşe din ţară care are trei cinematografe funcţionale”, a punctat Ramona Creţu. Frâiele întregii manifestări au fost preluate apoi de fostul ministrul al Culturii, Corina Şuteu, aici în calitate de director al festivalului, care a trecut în revistă deschiderea administraţiei locale faţă de film, care a făcut posibilă funcţionarea vechilor cinematografe, într-o lume în care corporaţiile înghit până şi acest fenomen, programul din acest an al festivalului, punctând din când în când legătura cu ediţiile trecute şi oamenii care cresc festivalul, fac selecţia, ţin atelierele şi fac ca imaginea acestuia să semene cu una de afara. Erin Casper, monteurul filmului Risk, cu care a debutat fARAD, a fost prezentă la deschidere şi a avut amabilitatea să vorbească, atât înainte, cât şi după proiecţie, despre film, riscurile asumate, frică, curajul regizoarei şi despre motivele pentru care documentarul e tot mai prezent în viaţa noastră.
“Erin Casper este unul dintre cei mai de succes editori din SUA, ei i s-au acordat fellowship-uri importante, a participat la realizarea unor filme importante, iar legătura ei cu România este aceea că ea a editat filmul <Şcoala noastră>, realizat de Mona Nicoară şi, în felul acesta, împreună cu Erin, noi am legat o relaţie pe lung termen”, a precizat Corina Şuteu despre invitatul special al serii. Despre regizor a precizat: “Laura Poitras, care a câştigat un Oscar pentru film documentar, pentru <Citizenfour> reuşeşte o performanţă cu totul şi cu totul ieşită din comun, aceea de a oferi toate faţetele unui personaj, fondatorul WikiLeaks”. Şi filmul a fost schiţat de Corina Şuteu care a punctat faptul că „noi trebuie să aflăm despre ceea ce oamenii politici decid în spatele uşilor închise. Laura Poitras reuseşte în filmul acesta să arate că nu e chiar asa de simplu, că toate personajele, de fapt, care luptă pentru adevăr au şi zonele lor de umbră, că întotdeauna adevărul e o chestiune complicată, că întotdeauna există ambiguitaţi”.
A fost vorba despre Risc, un film care doar a deschis seria filmelor despre celebrităţi. Vor veni la Cinema Arta cu poveştile lor văzute de regizori celebri, Winnie Madikizela-Mandela, John Hull, Zlatan Ibrahimovic, Anthony Weiner, James Baldwin, ABBA, mr.Gaga, Nicoale Ceauşescu şi alţii. Adică încă 12 filme dintre care 6 premiere absolute în România.
Citiți principiile noastre de moderare aici!