ARAD. Protestele angajaţilor Serviciului de Ambulanţă Judeţean Arad (SAJ) au dus la efectuarea unor controale de la diferite instituţii ale statului. Inspectoratul Teritorial de Muncă Arad (ITM), Direcţia de Sănătate Publică Arad, o comisie a direcţiilor de sănătate din Timiş şi Bihor, dar şi corpul de control al Ministerului Sănătăţii au venit pentru a analiza situaţia de la SAJ. Iar una dintre ele, respectiv ITM, a finalizat deja raportul întocmit în urma controlului. Inspectorii au descoperit o serie de nereguli la Ambulanţă, iar multe dintre ele se referă la plata orelor suplimentare sau la zile libere compensate în schimbul orelor suplimentare.
„Pe parcursul anului 2013 au fost plătite un număr de 26.061 ore suplimentare din totalul de 28.134 ore efectuate de asistente şi şoferi, iar în primele 7 luni din anul 2014 au fost plătite un număr de 21.860 ore suplimentare dintr-un total de 22.422 efectuate”, spun inspectorii ITM.
„Sporurile aprobate de către comitetul director al instituției au fost de 25% peste tariful orar al salariului de bază, legea prevăzând un spor între 50 şi 100%. Diferenţa dintre orele suplimentare prestate şi cele plătite pe parcursul anilor 2013 şi 2014 au fost compensate cu timp liber corespunzător”, mai spun cei de la ITM.
Şi neregulile
Inspectorii au sesizat şi o serie de nereguli. Şi, pentru a nu trunchia rezultatele controlului, vom enumera toate situaţiile descoperite, precum şi măsurile dictate împotriva SAJ, exact cum apar în raport. „S-au constatat situaţii în care nu s-a respectat cuantumul maxim de ore (48 ore/săptămână incluzând şi orele suplimentare). S-au constatat situaţii în care nu s-a respectat asigurarea perioadei de repaus de minim 24 de ore după 12 ore lucrate – s-a dispus măsura intrării în legalitate. În cazul anumitor salariaţi s-a constatat că angajatorul nu a stabilit concret locul de muncă al acestora, înscriind generic <S.A.J. Arad> fără a specifica substaţia la care lucrează, iar în cazul altora, locul concret de desfăşurare a activităţii era diferit de cel din centralizatorul statului de funcţii, stabilindu-se măsura intrării în legalitate. S-a constatat faptul că S.A.J. Arad nu are încheiat un contract colectiv de muncă, cel vechi expirând în 31.12.2013. Angajatorul, deşi a convocat reprezentanţii Federaţiei Sindicale Ambulanţa Arad în vederea negocierii contractului colectiv de muncă la nivel de unitate, nu a respectat termenele reglementate de lege, dispunându-se măsura respectării şi aplicării legislaţiei. S-au constatat nereguli şi cu privire la aplicarea sancţiunilor disciplinare conform regulamentului de ordine interioară”.
A mai fost un control
Potrivit celor de la ITM Arad, Serviciul de Ambulanţă Arad a mai fost controlat în data de 22.04.2014. Atunci inspectorii au dispus compensarea muncii suplimentare efectuate de către salariaţi în perioada 2011-2012 cu timp liber corespunzător. Atunci a fost dat şi un termen pentru îndeplinirea dispoziţiilor ITM, respectiv 25 mai. „Acest lucru nu a fost îndeplinit de către angajator”, au spus inspectorii în acest raport.
4 amenzi
În urma deficienţelor descoperite în activitatea Serviciului Judeţean de Ambulanţă Arad, inspectorii de la ITM au aplicat patru sancţiuni contravenţionale. În plus, pentru unele nereguli s-a dat un termen pentru intrarea în legalitate.
Citiți principiile noastre de moderare aici!