A fost un maraton de spectacole clasice. Timp de nouă zile, Festivalul Internaţional de Teatru Clasic, ediţia a 22-a, şi-a scris propria istorie, în aplauzele publicului arădean, după care duminică, pe 20 noiembrie, şi-a închis porţile. Organizatorii au făcut deja un scurt bilanţ FITCA 22, şi au decis că, „în puţine cuvinte, astfel poate fi surprinsă imaginea Festivalului: „zece spectacole de teatru remarcabile, care au smuls aplauze minute în şir”.
Au fost „Îmblânzirea scorpiei”, regia Gelu Colceag, Teatrul de Comedie Bucureşti; „Solo Goya”, un spectacol de teatru nonverbal, regia Miklós Bács, Irina Wintze, Camelia Curuţiu-Zoicaş, Facultatea de Teatru şi Televiziune – Universitatea „Babeş-Bolyai” Cluj-Napoca; „Cafeneaua”, regia Silviu Purcărete, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi; „Svejk”, regia Alexandru Dabija, Teatrul Odeon Bucureşti; „Romeo şi Julieta”, regia Tudor Lucanu, Teatrul Naţional „Lucian Blaga” Cluj-Napoca; „Hamlet”, un spectacol de Ada Lupu Hausvater, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” Timişoara; „Domnul Jurdan”, direcţia de scenă Victor Ioan Frunză, Teatrul „Regina Maria” Oradea; „A douăsprezecea noapte”, direcţia de scenă Victor Ioan Frunză, Teatrul Metropolis Bucureşti; „Omul cel bun din Seciuan”, regia Andrei Şerban, Teatrul Bulandra Bucureşti şi spectacolul invitat – „Metoda Grönholm”, regia Ádám Horgas, Teatrul Naţional Pécs, Ungaria.
Totul a fost însă dublat de două concerte-eveniment marca Nicu Alifantis şi Cári Tibor, un workshop despre explorarea universului creaţiei actoriceşti susţinut de Miklós Bács, o expoziţie a afişului de teatru realizată de profesori şi studenţi ai Facultăţii de Design – Universitatea „Aurel Vlaicu” Arad şi invazia în stil Commedia dell arte a studenţilor Facultăţii de Teatru şi Televiziune – Universitatea „Babeş-Bolyai” Cluj-Napoca.
Au mai fost şi interpretări la pian ale unor partituri clasice, mini-concerte susţinute înaintea spectacolelor din festival de către elevii Colegiului de Artă „Sabin Drăgoi”, precum şi un concert surpriză „Jazzy Evening” susţinut de muzicienii Corina Rediş şi Silviu Cîmpan.
Cine a realizat selecţia acestor spectacole, marea majoritate clasice, dar unele şi contemporane? Criticul de teatru Maria Zărnescu care, se spune, a propus publicului FITCA 22 o modalitate de percepţie firească: spectacolele de teatru – clasice sau contemporane, comode sau nu ca abordare şi subiect – ca o reflexie a vremurilor în care trăim.
Clasic vs. contemporan?
„Spectacolul de teatru – în feluritele sale chipuri – suntem noi!”, spun organizatorii FITCA22, lansând totodată în comunicatul de final de eveniment şi o întrebare extrem de grea: cât de contemporan poate fi clasicul? Noi am completa-o cu întrebarea: Cât de contemporan poate fi gândit un festival de teatru clasic? Şi mai mult: Cât de contemporane sunt aştepările publicului de azi care trece pragul teatrului când vine vorba despre un festival de teatru clasic? Dar despre toate acestea, în curând. Până atunci, poate ar trebui amintit ceva ce organizatorii au omis: sălile teatrului Ioan Slavici din Arad au fost arhipline în fiecare din cele nouă zile de festival. Semn că are trecere clasicul, fie el contemporan sau nu.
Citiți principiile noastre de moderare aici!