Regizorul cu filme elogiate şi premiate în ţară şi peste hotare, a închis ediţia a 3-a a Festivalului de Ştiinţe Umaniste “Despre rău”, desfăşurat pe parcursul a trei zile în sala cinematografului Arta. Pe un ton calm, destins, Puiu mărturiseşte că îi vine foarte greu să vorbească unei audienţe pe care nu o cunoaşte şi că nu a venit pregătit cu un discurs, dar va încerca să identifice răul din perspectiva unui regizor. Nu a fost vorba despre “Sieranevada”, cum se aşteptau mulţi, ci mai degrabă de ce se întâmplă în procesul de producţie al unui film, pornind de la scenariu şi până la proiecţia lui.
“Eu atunci când aleg să scriu un scenariu, aleg să scriu în urma unei emoţii… mi se întâmplă un lucru şi apoi mă apuc să îl pun în cuvinte. Din momentul când încep să fac alegerile legate de scenariu, ajustez progresiv ceea ce eu am trăit până în punctul în care obţin o poveste care nu are nicio legătura cu emoţia de la start.”
Fără să poată pune o etichetă precisă asupra răului, Puiu îl identifică totuşi prin faptul că un regizor minte ca să spună adevărul. Fabricarea de poveşti e însă un rău necesar, iar ocupaţia regizorului constă fix în exprimarea adevărului despre lume prin prisma unei ficţiuni cu actori, a unei scenografii bine alese, o muzică pe fundal… sau nu.
“Eu fac film narativ, nu fac film experimental. (…) Eu am ajuns să fac filme care dureaza 3 ore. E un coşmar pentru absolut oricine, pentru mine ca spectator e un coşmar. Cand mă duc la cinema, mă uit să văd cât durează filmul pentru că nu pot să stau în scaun… îi inţeleg pe toţi cei care ies de la filmele mele, serios!… şi asta fac de fiecare dată, îi invit pe oameni, dacă simt să iasă, să iasă! Cu cat este mai personală povestea, cu ataât şansele ca această poveste personală să se întâlnească cu o sală scade. Povestea asta se va întâlni cu unul, doi, trei… aceşti oameni vor rămâne până la sfârşit, iar ceilalţi vor pleca.”
Simţul umorului se arată adesea în discursul lui Cristi Puiu, unul din momentele care a stârnit zâmbete în sală fiind cel în care povesteşte despre comportamentul regizorului pe un platou de filmare. Aşa cum minerii fac silicoză, boala profesională pe care o asociază regizorului de film este demiurgita pentru că “on the set” el e în poziţia de a dirija o orchestră, deţine controlul şi are puterea de a lua toate deciziile, un comportament ce se poate răsfira şi în afara platoului de filmare.
“Despre rău” a fost organizat de Centrul Municipal de Cultură Arad în parteneriat cu GMMC şi a adus în Arad nume importante din intelectualitatea societăţii românesti precum: Teodor Baconschi, Adrian Papahagi, Ioan Stanomir, Angelo Mitchievici, Marius Lazurca, Augustin Ioan sau Doina Jela.
Citiți principiile noastre de moderare aici!