De curând am prezentat în Jurnal arădean și pe www.aradon.ro situația financiară pentru anul trecut a societății SC Recons SA, societate aflată în subordinea Consiliului Local Municipal Arad. O situație cu care societatea nu se poate neapărat mândri, dat fiind faptul că, pe mai departe, veniturile sunt mai mici decât cheltuielile. Am fost curioși să aflăm cum stau celelalte cinci societăți ale CLM Arad când vine vorba de cât au produs și cât au cheltuit în anul 2017. Nu mică ne-a fost surprinderea să vedem că raportul de activitate prezentat de Recons, în detaliu, e o chestiune destul de rară printre societățile Municipalității.
Un raport de activitate care indică clar situația în care se regăsește firma care are acționar Consiliul Local am mai întâlnit doar în cazul Companiei de Transport Public Arad, care a detaliat de la încasări, la cheltuieli, la subvenții, număr de kilometri parcurși de mijloacele de transport și până la fluctuațiile numărului de angajați.
O imagine cât de cât clară asupra activității societății o putem avea și când vine vorba de CET Arad, pentru că, în cadrul raportului de activitate pe 2017, aflăm cât a produs compania și cât a cheltuit, de unde vin minusurile etc. Nu la fel stă situația în cazul celorlalte societăți din subordinea CLM Arad. Bilanțul lor de activitate pe 2017 seamănă mai mult cu o prezentare generală a unității, iar în unele cazuri aduce chiar a poveste.
Mai grav ni se pare faptul că în raportul celor de la CET Hidrocarburi, o societate cu probleme „cât casa”, probleme pe care le-ar putea resimți din plin arădenii pe propria piele, stă scris de pildă, la capitolul „Informații relevante”, faptul că „activitatea SA CET s-a desfășurat continuu, astfel cum a fost aprobat în programul de funcționare pentru anul 2017” sau că „nu au existat evenimente deosebite, problemele apărute s-au rezolvat fără perturbarea activității”. Nu am aflat însă citind raportul nici câți angajați are CET Hidrocarburi, nici pe anul trecut, nici comparativ cu anul 2016 sau 2015, nici câte cheltuieli și-a trecut societatea în cont în anul anterior, ci doar totalul de încasări, cantitatea de energie termică facturată, costul energiei termice distribuite, costul apei calde distribuite, investițiile realizate și câteva povești despre rețeaua de distribuţie, punctele termice, număr total de gospodării pe care le deserveşte. În total, nu mai mult de două pagini de raport de activitate. Nicio vorbă despre rezultatul brut al exerciţiului financiar, cel care indică cam cum a stat societatea în 2017.
E de bine la GCA
Gospodărirea Comunală Arad şi-a descris amplu activitatea, lucrurile care au fost eficientizate pe parcursul anului trecut, investiţiile de atunci pe scurt şi planurile pentru acest an, standardele după care a funcţionat etc.
Când, însă, a venit vorba de situaţia financiară efectivă, lucrările sunt spuse extrem de pe scurt: „Din punct de vedere operațional financiar, se poate observa o îmbunătățire a situației financiare a societății”. Nu sunt indicate niciun fel de cifre (nici legate de cheltuieli, nici de venituri, nici de pierderi sau câştiguri). Se mai punctează doar „elementele majore ce au influențat profitul operațional în perioada 2017 – 2018 au fost următoarele: solicitările în număr mare de comenzi pentru capturarea câinilor fără stăpân din județ; reducerea consumului de carburant; solicitări pentru prestarea serviciilor pe spații verzi; solicitări pentru vânzarea plantelor ornamentale din producție proprie vegetală; reducerea cheltuielilor la utilități; reducerea de personal prin organizarea și reorganizarea societății; crearea unor noi posturi de muncă în cadrul societății, de audit intern și control financiar preventiv pentru eficientizarea și optimizarea activității socitetății”.
Foarte pe scurt la TOP
Chiar mai puţin decât atât detaliază situaţia financiară a societăţii pe anul trecut cei care au întocmit raportul de activitate pe anul trecut al Societăţii de Târguri, Oboare, Pieţe (TOP). Raportul singurei societăţi care nu prea are justificări să nu fie pe profit se „întinde” pe (chiar) mai puţin de două pagini. Aici se vorbeşte pe foarte scurt despre cum au fost realizate veniturile (o descriere), care au fost obiectivele de investiţii propuse şi cum au fost atinse, concluziondându-se astfel: „indicatorii economici de realizare a obiectivelor politicii de acționariat pentru anul 2017 – au fost îndepliniți în cuantum de 101,78%. (…) Evoluția performanței economice a societății – societatea noastră nu are arierate și a înregistrat un profit net de 85.787 lei”.
Nu sunt precizate niciun fel de date despre venituri, cheltuieli, număr angajați etc. Dar măcar profitul – chiar și de doar ceva sub 86 de mii de lei – ar putea închide gura cârcotașilor.
Tot pe profit se află și una dintre societățile cu raport de activitate mai detaliat (așa cum am precizat), CTP Arad, însă veniturile sunt mai mari decât cheltuielile din cauză creşterii subvențiilor.
Niciun protest
E greu de crezut că „Raportul anual privind activitatea indreprinderilor publice aflate sub autoritatea Consiliului Local Municipal Arad” a fost parcurs de prea mulți dintre consilierii locali, fie ei de la Putere, fie de la Opoziție. Pentru că un raport de acest gen nu are cum să mulțumească pe cei care sunt preocupați cu adevărat de soarta firmelor Municipalității din Arad. Mai ales în condițiile în care vorbim de societăți care oferă servicii importante arădenilor, precum căldura de la iarnă sau transportul în comun.
Citiți principiile noastre de moderare aici!