Inspectoratului Şcolar Judeţean Arad a derulat un proiect de mobilitate cu titlul “Challenges for a Renewable Education System” („ Provocări pentru un sistem de educaţie reînnoit”), proiect elaborat în baza priorităţii tematice definite în Apelul naţional 2011, respectiv accesul la educaţie de calitate în formarea profesională iniţială şi continuă. De asemenea, proiectul s-a pliat pe obiectivele prioritare naţionale, prevăzute în documentul citat, respectiv sprijinirea îmbunătăţirii calităţii şi stimularea inovaţiei în sistemele educaţionale de formare profesională, în instituţiile implicate în acest tip de formare şi în activităţile practice din acest domeniu, precum şi creşterea atractivităţii, educaţiei şi formării profesionale, precum şi facilitarea mobilităţii formabililor încadraţi în muncă.
Proiectul a fost finanţat de Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale prin programul Lifelong Learning, subprogramul Leonardo da Vinci, acţiunea VETPRO – Formare profesională.
Proiectul de mobilitate a fost promovat de Inspectoratul Şcolar Judeţean Arad, în parteneriat cu Spanish& Internship Consulting S.L., Málaga, respectiv Consejeria de Education, Delegation Provincial Málaga, Spania.
Grupul ţintă a fost format din 15 inspectori şcolari, cu atribuţii de îndrumare şi control prin activităţi de consiliere, monitorizare, inspecţii curente şi speciale, inspecţii de specialitate, inspecţii tematice, inspecţii complexe şi alte activităţi de îndrumare şi control.
Proiectul s-a adresat nevoii inspectorilor şcolari din ISJ Arad de a dezvolta instrumente de control intern şi extern, de a-şi îmbunătăţi competenţele manageriale, de îndrumare şi control, de a-şi dezvolta/îmbunătăţi abilităţi de proiectare, elaborare de proceduri, planuri şi instrumente, cu ajutorul cărora să devină efectiv resursele umane cheie, la nivel judeţean, în vederea implementării ofertelor educaţionale conform celor mai noi tendinţe din politicile educaţionale naţionale şi europene.
Participanţii la mobilitate au fost: Claudius Lucian Mladin(inspector şcolar general) , respectiv inspectorii şcolari de specialitate: Mariana Tocaciu (coordonator proiect), Raluca Martin, Simona Stiger, Emilia Soriţeu, Anda Tămaş, Mariana Cismaşiu, Luminiţa Bulc, Minodora Marinescu, Simona Crâsnic, Laura Nădăban, Diana Achim, Florin Sirca, Ioan Stan şi Paul Barta.
Obiectivele mobilităţii au fost:
1. Identificarea exemplelor de bune practici privind redefinirea viziunii şi misiunii inspectoratului şcolar, prin competenţe adecvate noii politici naţionale în educaţie focalizată pe incluziune, performanţă şi creşterea motivaţiei elevilor;
2. Dezvoltarea competenţelor de coordonare, monitorizare, control, evaluare şi mentorat pentru implementarea unei strategii de formare centrată pe interesul nemijlocit al elevilor;
3. Transferul valorilor europene din domeniul managementului controlului intern la nivel de individ şi instituţie.
Nevoia schimbului de experienţă cu instituţii educaţionale europene, pe tema dezvoltării profesionale a personalului de îndrumare şi control s-a conturat mai ales în ultimul an şcolar şi a devenit o prioritate în contextul actual al implementării noii legi a educaţiei naţionale.
Programul activităţilor desfăşurate în cadrul proiectului a fost astfel conceput încât să aducă împreună parteneri şi specialişti din domeniul educaţiei şi formării din Málaga, Regiunea Andalusia.
Activităţile din cadrul mobilităţii au inclus dezbateri, expuneri, workshop-uri pe următoarele subiecte de interes reciproc: activităţile de îndrumare şi control specifice celor două sisteme de educaţie; rolul inspecţiei şcolare în consilierea şi sprijinirea unităţilor şcolare şi a personalului didactic pentru optimizarea activităţilor educaţionale; bune practici în activitatea de inspecţie şcolară; identificarea elementelor aplicabile/adaptabile în activitatea de îndrumare şi control din sistemul românesc de învăţământ preuniversitar; motivaţia profesională a cadrului didactic; rolul directorului în activităţile de îndrumare, control şi consiliere a cadrelor didactice; instrumente de proiectare, îndrumare, control şi monitorizare.
Pe lângă aceste activităţi, au avut loc vizite în unităţi de învăţământ şi în centre de formare profesională a profesorilor
Mobilitatea a oferit participanţilor ocazia de a veni în contact cu exemple de bună practică şi de a se informa asupra principiilor, metodelor şi acţiunilor specifice unui sistem de învăţământ descentralizat, cu rezultate remarcabile în promovarea unei educaţii de calitate, eficientă şi în concordanţă cu nevoile regionale şi naţionale.
Pe lângă dezvoltarea unor competenţe profesionale, mobilitatea a oferit celor 15 participanţi oportunitatea de a se familiariza cu elementele de cultură şi civilizaţie spaniolă, de a studia limba spaniolă(în cadrul programului de pregătire lingvistică) şi de a-şi dezvolta competenţe de team building.
Citiți principiile noastre de moderare aici!