ARAD. Zeci de mii de încărcături peste tonajul maxim admis „forţează”, în fiecare an, drumurile judeţene din Arad. Consiliul Judeţean prinde proiecte peste proiecte, europene sau guvernamentale, pentru modernizarea şoselelor, dar asfaltul proaspăt turnat nici nu apucă să se răcească până când este distrus de camioanele supraîncărcate care circulă pe şosele. Foamea nestăvilită de bani a patronilor de firme de transport, coroborată cu slugărnicia şoferilor de camioane duc în derizoriu orice tentativă de a păstra drumurile judeţene într-o stare bună. În anul 2020, Consiliul Judeţean Arad a aplicat 647 de amenzi şoferilor depistaţi pe drumuri cu tonaj peste limita admisă. Valoarea medie a amenzii a fost de 3.000 de lei. În anul 2021, până în prezent, au fost aplicate 85 de amenzi camionagiilor care au circulat cu tonaj peste maximul admis.
Foarte puţine, faţă de realitatea din teren. Este adevărat, însă, că nici CJA nu beneficiază de sprijinul Poliţiei Rutiere în demersul de a sancţiona pe cei care umplu până la refuz camioanele. Reprezentanţii IPJ Arad spun că nu dispun de personal suficient pentru a disloca un echipaj care să participe zilnic la acţiuni pe drumurile judeţene. Asta este varianta oficială şi, probabil, cea reală. Totuşi, pe lângă lipsa de personal, trebuie precizat faptul că nu există un interes foarte mare pentru a amenda transportatorii. De ce? Pentru că zeci de firme de transport, care încalcă regulile fără nicio reţinere, aparţin chiar poliţiştilor rutieri.
Abuzând de funcţia pe care o deţin, aceştia şi-au înfiinţat firme de transport, iar şoferii acestor firme ignoră orice lege, ascunzându-se în spatele poliţiştilor-patroni, care „rezolvă” cu un telefon toate problemele. Corb la corb nu-şi scoate ochii.
Lege schimbată
Totuşi, există o (mică) posibilitate ca, pe viitor, drumurile judeţene să nu mai fie distruse de camionagiii care circulă cu supraîncărcătură. După cum am anunţat zilele trecute, deputatul arădean Sergiu Bîlcea a iniţiat un proiect de lege prin care îşi propune să crească la valori foarte mari amenzile date pentru nerespectarea tonajului. Vorbim de amenzi de zeci de mii de lei, iar acest lucru îi va face atât pe şoferi, cât şi pe patroni, să se gândească de două ori înainte de a ticsi camioanele care circulă pe şosele. În prezent, amenda pentru un şofer care depăşeşte masa maximă admisă cu până la 5 la sută, este cuprinsă între 1.500 şi 1.800 de lei, la fel cum va rămâne şi pe viitor. Şoferii care au o încărcătură cu 5 până la 10 la sută mai mare decât masa maximă admisă plătesc, în prezent, o amendă cuprinsă între 1.800 şi 2.000 de lei. Dacă viitoarea lege va intra în vigoare, contravenţia va creşte la o valoare cuprinsă între 6.000 şi 8.000 de lei. Mai departe, astăzi, dacă încărcătura depăşeşte tonajul maxim cu 10-20 la sută, amenda este de 2.000-2.400 de lei. În viitoarea lege, amenda va ajunge la 10.000-12.000 de lei. Dacă vorbim de camioane a căror încărcătură depăşeşte cu 20-25 la sută tonajul maxim admis, în prezent amenda este cuprinsă între 2.400 şi 2.600 de lei. Proiectul de lege prevede, însă, în acest caz, amenzi de 12.000-15.000 de lei. În sfârşit, dacă tonajul maxim a fost depăşit cu peste 25 la sută, astăzi sancţiunea contravenţională este de 8.000-10.000 de lei. Potrivit proiectului de lege, în acest caz amenda ar urma să crească la 15.000-20.000 de lei.
În prezent, dacă un şofer refuză să supună camionul cântăririi, este amendat cu 3.000-6.000 de lei. În viitor, sancţiunea ar putea creşte la 10.000-20.000 de lei.
Pentru moment, vorbim despre un proiect de lege care trebuie să treacă prin dezbateri şi prin voturile celor două camere ale Parlamentului. Dar, dacă acest proiect va fi adoptat în actuala formă, autorităţile ar putea spera că investiţiile în infrastructura rutieră vor fi protejate, iar drumurile vor avea o viaţă mai lungă.
Şi la primării
Tot acest proiect de lege vorbeşte şi despre întreţinerea şanţurilor şi rigolelor în interiorul localităţilor rurale. Mai precis, primăriile de comune vor fi obligate să întreţină şanţurile, rigolele, podeţele sau trotuarele tuturor drumurilor publice care circulă prin localitate.
Trimite articolul
X“Totuşi, pe lângă lipsa de personal, trebuie precizat faptul că nu există un interes foarte mare pentru a amenda transportatorii. De ce? Pentru că zeci de firme de transport, care încalcă regulile fără nicio reţinere, aparţin chiar poliţiştilor rutieri.
Abuzând de funcţia pe care o deţin, aceştia şi-au înfiinţat firme de transport, iar şoferii acestor firme ignoră orice lege, ascunzându-se în spatele poliţiştilor-patroni, care „rezolvă” cu un telefon toate problemele. Corb la corb nu-şi scoate ochii.
Alin Gherasim, daca faceti afirmatii ca cele de mai sus , ma astept sa veniti si cu date concrete, nume, functii, acte de la registrul comertului, etc.
Altminteri nu exista nici o diferenta intre dumneata ca jurnalist si un forumist oarecare de pe site-ul aradon.
Cred ca afirmatii ca cele de mai sus , in lipsa unor dovezi, va decredibillizeaza ca jurnalist si redactia careia ii apartineti.
-
Ai perfecta dreptate,doar fumigene gen aradon,Militzia ne conduce,in tot si in toate!
Pai si cu ce se schimba treaba ? Degeaba cresc amenziile daca patronii sunt tot aia si avertizeaza soferii cand se fac controale ? Legea trebuia schimbata in sensul in care cei de la drumuri sa nu aiba nevoie de politisti. Asta era schimbarea reala a legii.
Amenda trebuie data la balastiera. Adică la cantar. Acolo e problema 90%.Restul e vina șoferului care accepta supratonajul. Oricum felicitări. Bun articol, la obiect.
Dacă e însoțit de acte,camionul,ar trebui și pentru fals în acte anchetat administratorul firmei dacă greutatea reala nu coincide cu cea din acte.
-
VA DAU DOAR DOUA EXEMPLE : DRUMUL ZABALT – OHABA(TIMIS) ASFALTAT ANUL TRECUT ESTE DEJA GRAV AFECTAT DE CAMIOANE DIN TIMIS CARE TRANSPORTA PIATRA SI BALAST IN TIMIS , DRUMUL LIPOVA – TIMISOARA ASFALTAT DE 2 ANI ESTE AFECTAT PE BANDA DE MERS SPRE TIMISOARA,A FOST SI REPARAT IN GARANTIE DE SC SILCONTRANS SRL IAR MASINILE MICI SUNT IMPINSE DE CAMIOANE PE MARGINEA DRUMULUI PE MOTIV CA DRUMUL E CU GROPI(FACUTE TOT DE CAMIOANE SUPRAINCARCATE CULMEA TOT DE EI). PUNCTUL DE CONTROL TRAFIC GREU DOTAT CU CANTAR DE LA ALIOS(TIMIS) DOARME – PE POST DE SPERIETOARE PT PATRONII CARE NU DAU SPAGA ! PROBLEMA ESTE CA NU POT ASFALTA IN RITMUL IN CARE DISTRUG ALTII CARE SE INBOGATESC DIN SPAGA DATA DE FIRMELE DE TRANSPORT SI LUATA DE CONTROLORI ! PROSTII DUNTEM NOI ! OAMENII DE RAND SUNT CRITICATI DE POLITIE SI RAR CA NU AU M AUTOTURISME CORESPUNZATOARE TEHNIC ! CAT REZISTA UB OM DE RAND SA PLATEASCA TAXE SI SA TOT REPARE PE MASINILE PERSONALE ? AM VRUT EUROPA DAR SUNTEM IN POM ! FACETI CEVA CEI CARE MAI AVETI POSIBILITATEA !
Din balastiere si cariere pleaca toata tigania. Daca aia ar fi corecti restul nu ar mai putea depasii tonajele. De acolo trebuie inceput, si daca totusi depasesc tonajul ar trebui confiscata masina pe loc sa vedeti dupa aia cand dispar 3 4 camioane din parcurile auto cum se mai linistesc. Dai amenda firma le contesta sau aduna cat mai multe si dupa aia faliment si deschide alta, hai sa fim seriosi si cu amenziile astea supra umflate si care nu vor fi platite niciodata.
-
daca ar controla balastierele, multe alte nereguli, cel putin la fel de grave, s-ar gasi – distrugerea albiilor raurilor
Amenzile ar trebui sa fie date celor care te incarca peste tonaj si celor care te descarca daca tonajul este depasit , si atunci o sa se respecte tonajul.
Schimbati legea. Confiscarea utilajului la depasirea sarcinii de greutate pe drumurile publice. Atunci doar se va rezolva problema!
Nu sunt suficienti militieni ca-s toti prin birturi sau la panda pentru dat amenzi la colt de strada.
Foarte bine. O initiativa excelenta. Demult trebuia facut ceva.
AR FII SIMPLU DACA SE VREA CUM LA CEREALE CINTARELE SUNT CONECTATE LA ANAF SI SE VEDE DACA SE INCARCA PESTE TONAJ IN BAZA DE DATE ASA SE POT CONECTA SI CINTARELE DE LA BALASTIERE ,CARIERE LA O BAZA DE DATE SI SE VA VEDEA FIECARE INCARCATURA DOAR SA SE VREA .
Arad – Siria este defilat de camioane iar “drumul”, daca se poate numi drum ceea ce e acolo, e plin de cratere care infloresc precum ciupercile dupa ploaie 🙂
Traseu obligatoriu pentru autovehiculele cu masa mai mare de 3 5 tone, cu cântar. Nu intri pe sosea decât dacă ai trecut oe la cântar și ești în limitele admise.