Unele modificări intervenite în componenţa Consiliul de Administrație al Aeroportului “Traian Vuia” Timișoara, din care face parte acum şi un arădean (Lazăr Faur), au atras speculaţii privind o posibilă fuziune cu baza aeriană din Arad. Un astfel de proiect a fost provovat încă din 2009 şi a fost readus în discuţii periodic, în ultimul deceniu. Ideea fusese promovată în special de autorităţile arădene iar în 2011, ministrul de la acea vreme al Transporturilor, Anca Boagiu, anunţa fuziunea ca fiind foarte aproape de înfăptuire.
În timp ce politicienii arădeni arătau că cele două baze aeriene pot deveni mai eficiente dacă nu îşi vor mai face concurenţă, cei din oraşul de pe Bega nu aveau grija concurenţei, pentru că Aradul nu prea a avut zboruri regulate. Aşa că s-au opus, iar planurile au rămas îngheţate. Au fost readuse în atenţie şi în 2018, când se anunţa chiar realizarea unui studiu de fezabilitate privind fuziunea, însă din nou a existat reticenţă din partea timişorenilor.
Discuţii la Guvern
Miercuri dimineaţă, o delegaţie arădeană – din care au făcut parte, între alţii, preşedintele Consiliului Judeţean Arad, Iustin Cionca, şi managerul Aeroportului Internaţional Arad, Ovidiu Moşneag – a ajuns la Bucureşti. Subiectul principal discutat la Ministerul Dezvoltării Regionale şi la Ministerul Transporturilor este construirea noii centuri rutiere a Aradului, care ar urma să lege DN 69 cu DN7 prin zona localităţii Vladimirescu. Surse din rândul liberalilor arădeni ne-au declarat însă că unul dintre subiecte va fi fuziunea aeroportului arădean cu cel din oraşul vecin.
La scurt timp după ce a aterizat la Bucureşti, întrebat fiind de Jurnal Arădean şi Aradon, preşedintele Consiliului Judeţean a admis că vor fi purtate discuţii şi referitoare la aeroport, fără să confirme sau să infirme că acestea se referă la fuziune.
Conform surselor liberale, acest subiect este însă unul care va fi promovat intens pe lângă Guvern, în următoarea perioadă, mai ales că aeroportul timişorean este al Ministerului Transporturilor. Se speră că se va ajunge la o soluţie în guvernarea PNL, iar fuziunea să aibă loc nu doar între cele două baze aeriene, ci incluzând-o pe cea din Caransebeş.
Posibilă piedică pentru arădeni
Totuşi, există temeri că planurile ar putea fi încurcate de CarpatAir. Acest operator aerian este, de mai mulţi ani, acţionar (!) la Aeroportul Internaţional Arad. Are acţiuni puţine, respectiv 0,8%, însă ar putea încurca fuziunea. Acţionarul majoritar este Consiliul Judeţean Arad (99%), iar restul acţiunilor aparţin unor persoane fizice şi Consiliului Local Curtici.
Din 2018, CarpatAir are un contract cu aeroportul, pe care îl foloseşte ca primă bază pentru mentenanţa avioanelor.
Doar zboruri private
În acest moment, aeroportul arădean are doar zboruri private, deci ocazionale. Deşi vara a început, nu mai există nici cursele sezoniere care duceau turişti în Turcia şi Tunisia. Nici nu se ştie dacă vor fi reluate, în contextul pandemiei.
Lipsa zborurilor înseamnă o gaură importantă în bugetul Consiliului Judeţean, care susţine activitatea bazei aeriene. În acest an, Aeroportul Arad are nevoie de circa 8.000.000 de lei pentru funcţionare, însă doar 1,5 milioane înseamnă veniturile proprii ale bazei, sumă care nu acoperă nici jumătate din cheltuielile cu salariile angajaţilor.
Trimite articolul
XBALACEL SA FIE DIRECTOR ……….
Falcone, Bâlcică și ceilalți iluștri arădeni , nu vă mai mascați neputința în spatele unui nume cu rezonanță cum e Timișoara. Știu că dă bine pe sticlă să aduci în vorbă al doilea oraș al României, în încercarea disperată de a salva Aradul falimentar. Timișoara nici nu îi permite Aradului să stea la masa ei, dacă mă înțelegeți…