„O gară modernă, un amestec fericit de tradiţional şi modern, o clădire frumoasă veche dotată cu aparaturi moderne”, au fost cuvintele lui Dan Costescu, ministrul Transporturilor, când a văzut Gara CFR. Acesta a efectuat o vizită de lucru în oraşul nostru, obiectivul fiind inspectarea lucrărilor. „Aceasta este o vizită de lucru, nu o inaugurare. Nu vrem panglici, nu tăiem panglici, ci vreau doar să văd stadiul lucrărilor, să identificăm posibilele probleme şi să încercăm să găsim soluţii”, a spus Costescu. După discuţiile pe care le-a avut cu directorul general al CFR, cu reprezentanţii constructorului şi cu şeful de gară din Arad, ministrul Transporturilor a spus că nu va fi realizată o singură recepţie a lucrărilor, ci vor fi efectuate mai multe recepţii pe diferite etape ale lucrării. „Lucrările de construcţie sunt finalizate în procent de peste 99 la sută. Mai avem de realizat doar racordurile la utilităţi, adică la gaz şi la energie electrică”, a anunţat şi Gabriel Stanciu, directorul general al companiei Alstom, companie care se ocupă de modernizarea gării.
Contabilizează întârzierile
Lucrările la Gara Arad trebuiau finalizate de aproximativ un an şi jumătate. Când a venit vorba despre întârzieri, Dan Costescu a ţinut să precizeze că, încă de la începutul proiectului, s-a plecat cu întârzieri. „Proiectul a fost întocmit într-o perioadă în care în România de abia învăţam să scriem proiecte europene. Întârzierile au început încă dinaintea lucrării. Nici măcar exproprierile nu au fost făcute la timp. Au fost greşeli atât din partea CFR, cât şi de partea constructorului”, a spus ministrul. De cealaltă parte, şeful Alstom a ţinut să precizeze că „dacă ne uităm pe graficul de lucrări, nu există întârzieri. Lucrările propriu-zise au fost realizate în termenii de timp propuşi. Întârzierile au fost înregistrate din alte cauze”. Totuşi, Costescu a anunţat că, la finalul proiectului, se va trage linie la capitolul întârzieri, se va stabili cui aparţine vina, iar dacă şi constructorul va avea partea lui de vină, atunci vor fi impuse penalităţi.
Gara Arad, un exemplu
Dan Costescu a vorbit şi despre modul în care arată gara noastră în prezent şi a spus că modelul Aradului poate fi dat exemplu în toată ţara. „Mă bucur nespus că acest proiect pilot a început chiar la Arad, aici unde avem o tradiţie de pest 150 de ani de cale ferată. În prezent, gara din Arad este mai presus decât multe gări pe care le vedem în Europa Occidentală, este poate cea mai frumoasă din Europa de Est. Este un amestec fericit de utilitate pentru pasageri, dar şi o situaţie de confort şi de condiţii foarte bune de muncă pentru angajaţi şi toate acestea o recomandă ca fiind un proiect pilot care trebuie neapărat extins la nivelul întregii reţele din România”, a spus ministrul Transporturilor.
Fără termen de finalizare
Deşi au fost spuse cuvinte mari, deşi laudele au fost la ele acasă în Gara Arad, nici măcar una dintre oficialităţile prezente nu au dorit să ofere un termen de finalizare a lucrărilor. De fiecare dată când au fost întrebaţi, nici ministrul, nici directorul general al CFR şi nici directorul Alstom nu au dat un răspuns, ci s-au eschivat. „Ceea ce contează este faptul că gara este funcţională, nu a fost îngheţată activitatea, trenurile circulă, pasagerii dispun de confort. Nu ne grăbim să tăiem panglici până când nu vor fi parcurse toate etapele necesare”, a declarat Dan Costescu.
Citiți principiile noastre de moderare aici!