Inaugurată acum mai bine de 100 de ani, Gara Arad a fost modernizată intre 2012 și 2016, printr-un proiect realizat cu fonduri europene nerambursabile. Costurile pentru aducerea Stației CF Arad la standarde europene au fost de peste 300 de milioane de lei, iar la momentul recepției finale a lucrărilor, în iunie 2016, Gara Arad era cea mai modernă gară din România. Și cel mai probabil așa a și rămas, dar asta nu pentru că obiectivul ar fi foarte bine îngrijit, ci pentru că din 2016 nu s-au mai făcut astfel de investiții pe teritoriul țării.
Viteză de 160 km/h
Modernizarea Gării Arad a făcut parte dintr-un proiect cu finanțare europeană, pentru modernizarea căii ferate de pe Tronsonul 1: Frontieră–Curtici–Arad–Km 614, parte a Coridorului IV Pan-European, proiect ce a avut ca scop modernizarea liniei ferate pentru circulația trenurilor cu viteza maximă de 160 km/h. Întregul proiect a costat aproape 1,4 miliarde de lei, 334 de milioane fiind destinate Gării Arad. Șantierul început în 2012 avea ca termen inițial de finalizare luna iunie 2014, însă acesta a fost prelungit de mai multe ori, gara fiind inaugurată în 9 iunie 2016.
Mii de călători
Zilnic, Stația CF Arad este „gazdă” pentru 114 trenuri de călători, dintre care 78 aparțin operatorului național de transport feroviar de călători – CFR Călători SA, alte 36 de trenuri aparținând operatorilor privați – Astra Transcarpatic și Regio Călători. Cele 114 trenuri aduc din – sau în – stație peste 4 mii de călători, iar în lunile de vârf peste 5 mii. Gara este una occidentală, însă, din păcate, nu se poate spune același lucru și despre toți călătorii.
Cu „parfum” de nesimțire
Deși Compania Națională Căi Ferate „CFR” S.A. plătește anual peste 380 de mii de lei pe serviciile de curățenie aferente Gării Arad, aceasta nu arată așa cum ar trebui. Și asta, în mare parte, din cauza călătorilor care încă nu au reușit să se conformeze regulilor, încă nu au învățat că ambalajele trebuie aruncate la coșul de gunoi și că locul mucurilor de țigară nu este pe jos, printre liniile de tren, sau în gurile de scurgere a apei pluviale. O altă problemă resimțită de călătorii care folosesc Gara Arad este cea a toaletelor. Grupurile sanitare „se fac simțite”, prin mirosul emanat, în întreaga pasarelă de la etajul Gării. Femeile de serviciu fac curățenie cât de des pot, însă nesimțirea unor călători învinge bunăvoința angajaților firmei de curățenie. „Spăl pe jos cam o dată la oră, dar degeaba, își fac nevoile pe lângă vasul de WC și vă dați seama că mirosul se simte în toată gara, îl simțiți și dumneavoastră”, ne spune una dintre angajatele responsabile cu salubrizarea gării.
Scapă de ochii paznicilor
Și, cu toate că anual serviciile de pază pentru Stația CF Arad costă peste 850 de mii de lei, unii dintre călătorii certați cu bunul simț reușesc să scape de ochii agenților de pază. Mulți dintre ei pot fi zăriți făcându-și nevoile direct pe peron, în zonele mai puțin vizibile, scăpând astfel de privirile agenților de pază, însă lăsând un peisaj dezgustător în urma lor, care nu denotă altceva decât lipsa lor de educație. Din aceeași categorie de oameni fac parte și cei care, periodic, distrug cabinele de toaletă din partea destinată bărbaților.
Trenuri de marfă
Pe lângă cele aproximativ 114 trenuri de călători care sosesc, pleacă sau se formează în Stația CF Arad zi de zi, gara mai este tranzitată, în medie, de 49 de trenuri de marfă, zilnic. Dintre acestea, 2 aparțin operatorului național – SNTFM, iar celelalte ale operatorilor privați. În întregul județ, Compania Națională de Căi Ferate CFR S.A. deține 798,5 kilometri de linii de cale ferată, dintre acestea aproape 180 de kilometri reprezentând liniile din stațiile CF, restul fiind linie curentă.
Ce ar mai fi de făcut
După modernizarea Gării Arad, a celor din Curtici și Șofronea, respectiv a tronsonului de linie ferată mai sus menționat, ar rămâne doar ca cei de la Compania Națională de Căi Ferate să-și modernizeze și parcul rulant. Asta, deoarece automotoarele, locomotivele și vagoanele au, în mare parte, o vechime de cel puțin 30 de ani. Cele mai noi sunt automotoarele Siemens Desiro – „Săgeata Albastră”, livrate către CFR între 2003 și 2007. Și acestea, însă, sunt într-o stare precară, principala cauză fiind folosirea improprie a garniturilor – au fost proiectate pentru distanțe scurte și medii, însă compania de căi ferate le folosește pe rute de lungime mare, cum ar fi Timișoara Nord-Cluj Napoca, sau București Nord-Piatra Neamț.
Citiți principiile noastre de moderare aici!