ARAD. Maşinile şi tramvaiele s-au întors pe pasajul din Grădişte, acolo unde, în mare, lucrările de reabilitare au fost finalizate. Ieri, primarul Gheorghe Falcă, constructorul – firma Tehnodomus –, consultantul şi specialiştii din Primăria Arad au fost prezenţi pe şantier pentru a face recepţia intermediară a lucrării. Până la recepţia finală vor fi analizate lucrările şi vor fi exectuate retuşuri dacă acestea se vor impune. În plus, lucrarea are zece ani de garanţie, aşa că probleme nu ar trebui să apară pe acest pasaj mult timp.
Lucrările au vizat reabilitarea infrastructurii şi a suprastructurii pasajului şi a bretelei de acces la acesta, reabilitarea trotuarelor şi a scărilor de acces pietonal, reabilitarea liniei de tramvai, a iluminatului public şi semnalizarea orizontală şi verticală a carosabilului. De asemenea, de o parte şi de alta a pasajului au fost amenajate piste pentru biciclişti, care erau ieri deja folosite de către aceştia.
Gata cu lucrările de artă
La recepţie, primarul Gheorghe Falcă a precizat că momentul este unul important în condiţiile în care, odată cu finalizarea acestui proiect, Aradul are rezolvate problemele de infrastructură la lucrările de artă din municipiu. A amintit de faptul că podul Decebal şi Podul Traian au fost reabilitate, podul Micălaca-Subcetate este reabilitat şi el (dar este sub urmărire din cauza structurii de asfalt), iar cele două pasaje importante, cel din Micălaca şi cel din Grădişte, au ajuns în faza finală a lucrărilor de modernizare pe bani europeni.
Probleme cu CFR
Revenind la pasajul din Grădişte, constructorul şi proiectanţii au indicat momentele grele prin care au trecut în timpul execuţiei lucrărilor, cea mai mare barieră fiind creată de circulaţia trenurilor care făceau ca intervenţia sub pod să se poată realiza doar timp de două ore pe zi, uneori nici atât, din cauza întârzierilor. În plus, descoperirile de pe şantier au adus şi ele alte probleme.
„Reabilitarea a constat din realizarea unei plăci de suprabetonare a structurii pe grinzile existente. Din păcate, am avut o surpriză când s-a dezvelit structura. S-a constatat faptul că cablurile de pretensionare exterioare care au existat la structură la un moment dat s-au rupt şi nu au mai prezentat siguranţă. Ca urmare, structura a trebuit consolidată. Orele de închidere au fost greu de obţinut de la CRF şi au împiedicat constructorul să execute lucrări. Au fost posibile lucrări doar în intervalul orar 20.00-22.30 şi nici acestea nu s-au respectat din cauza întârzierii trenurilor”, a explicat Iuhasz Csaba, proiectant.
La termen
Administratorul firmei Tehnodomus, Gheorghe Maxinan, a confirmat problemele cu care constructorul s-a confruntat pe şantier, dar a precizat că lucrarea a fost finalizată la termen. Maxinan a indicat faptul că lucrarea a început în august anul trecut, contractul fiind semnat pentru 12 luni, garanţia oferită de societate pentru lucrarea executată fiind de nu mai puţin de 10 ani.
Reprezentanţii Primăriei Arad au mai anunţat că liniile de tramvai 15, 16, 15b şi 16b vor circula, de marţi, după vechiul program.
Valoarea proiectului
Valoarea totală a proiectului a fost de 17,5 milioane lei, din care valoarea totală eligibilă de 13,4 milioane lei, fără TVA. Contribuția Primăriei Arad a fost de 2%.
Proiectul a fost finanţat prin Programul Operațional Regional 2007–2013, Axa prioritară 1 – Sprijinirea dezvoltării durabile a oraşelor – poli urbani de creştere, Domeniul major de intervenţie 1.1 Planuri integrate de dezvoltare urbană „subdomeniul Poli de dezvoltare urbană”.
CITESTE SI:
Cheltuielile la pasajul Gradiste, auditate
Citiți principiile noastre de moderare aici!