ARAD. Dimineaţa de joi a fost una agitată în fabrica Astra Rail Industries, acolo unde se fabrică vagoane de marfă. Sute de muncitori nemulţumiţi au întrerupt munca, după care au plecat în coloană spre clădirea de birouri a Greenbrier, companie care deţine fabrica. Ajunşi în faţa „Casei Albe”, aşa cum este cunoscută de arădeni, oamenii au aşteptat un semn din partea şefilor, însă s-au mulţumit doar cu liderul de sindicat. De unde a pornit întreg scandalul? De la sutele de indieni angajaţi de fabrica din Arad. Potrivit unor informaţii pe care le-am primit de la angajaţi din cadrul Astra Rail, conducerea firmei a decis să le retragă banii de bilete de avion pentru transportul dinspre India spre România. Se spune că problema a fost că le-au fost luaţi toţi banii deodată, spun sursele noastre. „Oamenii s-au trezit că, după o lună de muncă, au fost plătiţi cu sume cuprinse între 2 (doi) lei şi 50 de lei. Cum să trăieşti cu banii ăştia până la următorul salariu? Indienii au fost ajutaţi de colegii lor români, care le-au adus de acasă de mâncare, dar situaţia a mocnit până joi dimineaţa, când indienii au refuzat să mai meargă la muncă”, ne spune un angajat al firmei de vagoane. Mai mult, se pare că şefii Astra Rail ar fi decis şi să le reducă salariile angajaţilor din India, în baza noilor prevederi legale.
S-au aliat
Angajaţii români s-au solidarizat cu colegii lor indieni şi, joi dimineaţa, au părăsit bancurile de lucru. Ulterior, s-au încolonat şi au marşat spre „Casa Albă”, acolo unde se află birourile fabricii. Acolo, motivele de protest au fost mai multe, nu doar situaţia indienilor. „Am solicitat majorări salariale. Conducerea a decis să ne crească salariile cu procentaje infime, între 2 şi 5 la sută. Aceste majorări nu acoperă nici măcar inflaţia. Ni s-a spus să aşteptăm până când se închide anul fiscal în Statele Unite ale Americii, de unde este firma. Păi noi trăim în România, unde anul financiar se închide în martie. Ce avem noi cu America? Vrem salarii mai mari, să simţim şi noi că au crescut, nu doar să acoperim creşterile de preţuri”, a mai spus un angajat al fabricii.
În faţa greviştilor a apărut şi liderul de sindicat Ionel Rusu, cel care reprezintă interesele angajaţilor. Acesta le-a transmis protestatarilor faptul că propunerea de majorare cu procentaje mici nu va mai fi pusă în practică şi că urmează noi runde de negocieri. „Liderul de sindicat este compromis, chiar dacă este plătit din banii angajaţilor. El face jocurile conducerii”, au acuzat, însă, angajaţii fabricii.
Nu e mişcare sindicală
Oamenii care au ieşit să protesteze în faţa clădirii de birouri au ţinut să precizeze că aceasta nu a fost o mişcare sindicală, ci o grevă spontană. „Dintre cei care au ieşit în faţa <Casei Albe>, maxim 20 la sută sunt înscrişi în sindicat. Aceasta nu a fost o mişcare sindicală, a fost o grevă spontană. Oricum, liderul de sindicat nu ne reprezintă. Doar 37 la sută dintre angajaţii Astra Rail sunt înscrişi în sindicat, restul nu. Şi, cel mai important, indienii de la care a pornit, oarecum, revolta nu sunt niciunul membri de sindicat”, ne spune un angajat.
Fără comentarii
Contactaţi pe marginea situaţiei, reprezentanţii Astra Rail Industries au spus că nu vor să comenteze sub nicio formă greva spontană. Mai ales că muncitorii au renunţat la protest în jurul prânzului. Totuşi, problema există. Iar, dacă nu va fi rezolvată, angajaţii spun că ar putea izbucni oricând la o nouă grevă.
Citiți principiile noastre de moderare aici!