Starea drumurilor judeţene este deplorabilă. Birocraţia, termenele legale, bugetele naţionale şi judeţene, precum şi mici interpretări ale legii au făcut ca şoselele noastre să fie abandonate. Pentru că a scris în contract 3 ani în loc de 36 de luni, Consiliul Judeţean Arad (CJA) s-a trezit că nu mai are contracte de întreţinere şi reparaţii a drumurilor judeţene. Autorităţile superioare au interzis consiliului să permită reparaţii pentru că, din punctul superiorilor de vedere, 3 ani nu este egal cu 36 de luni. Rezultatele sunt vizibile şi fiecare arădean le simte pe propria… maşină. Foarte puţine şosele din judeţ sunt în stare bună de circulaţie. Restul au căzut pradă craterelor. Iar unul dintre locuitorii judeţului nostru a luat din plin un asemenea crater. Rezultatul: două cauciucuri distruse, o jantă bună de aruncat şi un telescop care pur şi simplu a explodat din cauza impactului. Arădeanul Ionel Tebuie circula cu maşina sa, o Toyota Prius, pe drumul judeţean dintre Caporal Alexa şi Pâncota. „La un moment dat, am vrut să evit un crater de pe mijlocul şoselei şi am virat dreapta. Însă am luat o altă groapă de pe marginea drumului. Din plin. Cauciucurile, janta şi telescopul au cedat instant”, ne explică ghinionistul. Lovindu-se dur de realitatea de pe şoselele noastre, arădeanul are un scop foarte greu de atins, dar nu chiar imposibil: schimbarea legislaţiei.
„Acest drum arată neputinţa celor care ar fi îndreptăţiţi să menţină în mod corespunzător starea şoselelor din judeţul Arad. Cred că nu numai administratorul de drumuri poartă toată vina, ci mai degrabă cei care nu emit legi care să permită reparaţiile la şosea într-un termen cât mai scurt. Fac apel la aleşii noştri din cele două Camere Legislative, indiferent de culoarea politică, în vederea modificării legislaţiei. Ar trebui să se permită ca reparaţiile care trebuiesc efectuate la drumurile publice să se facă pe baza unui cost stabilit de experţi, fără să se mai facă licitaţii care contribuie doar la agonia şoferilor care conduc autoturisme pe aceste drumuri. Totodată, ar trebui stabilite unele comisii care să urmărească starea şoselelor, să analizeze gradul de risc (grade de risc în functie de gradul de deteriorare a sectorului de drum respectiv), să mobilizeze echipa de intervenţie pentru remedierea impedimentelor mai sus menţionate într-un termen de 48 de ore de la apariţia lor”, crede Ionel Tebuie. Acesta este decis să înfiinţeze o asociaţie sau o fundaţie a şoferilor arădeni care să încearce, pe cât posibil, să influenţeze un text de lege care să permită repararea şoselelor degradate.
Să răspundă penal
Arădeanul buclucaş vrea să îşi recupereze paguba. În acest sens, a anunţat că va deschide un proces împotriva administratorului drumului (în acest caz CJA) pentru a-şi recupera daunele. „Am fost la o evaluare, mai am nevoie de o adeverinţă şi apoi voi deschide proces”, spune Tebuie. Însă acesta nu este singurul lui demers. Păgubitul a anunţat că vrea să solicite celor îndreptăţiţi modificarea legii în sensul în care administratorul drumului să răspundă penal dacă starea şoselei duce la producerea unor accidente cu victime. „Codul penal ar trebui să stabilească printr-un articol tragerea la răspundere a administratorilor acestor drumuri în cazul în care nu dispun efectuarea de reparaţii pe acele sectoare de drum care pun în pericol siguranţa participanţilor la trafic”, a mai spus Ionel Tebuie.
Poliţiştii au măsurat groapa
Ionel Tebuie a solicitat un proces verbal de la Poliţia Pâncota, proces în care să se precizeze cauza care a dus la avarierea maşinii lui. Oamenii legii au întocmit acel proces verbal şi au măsurat groapa care a dus la distrugerea cauciurilor, a jenţii şi a telescopului. „Cu ocazia deplasării la faţa locului, respectiv DJ 792C, pe sensul de mers Caporal Alexa-Pâncota, s-a constatat faptul că nu există montat indicator rutier drum cu denivelări, carosabilul prezintă gropi pe ambele sensuri, iar de la borna kilometrică cu numărul 46+900 în direcţia Pâncota, pe carosabil există o groapă pe o lungime de 2,5 metri,cu o lăţime de 50 de centimetri şi o adâncime de 13 centimetri”, se arată în procesul verbal al poliţiştilor.
Acolo a murit Graţiana
Drumul hulit de Ionel Tebuie este cel care face legătura între Caporal Alexa şi Sântana. Exact pe acest drum, la sfârşitul lunii februarie, a murit şi Graţiana Răuţ, o tânără de 24 de ani din Olari. Rudele şi cunoştinţele ei sunt convinse că accidentul de circulaţie care s-a soldat cu decesul tinerei se datorează stării drumului. Atunci se spunea că Graţiana ar fi încercat să evite două gropi de pe drum, a pierdut controlul volanului şi a intrat pe contrasens, fiind lovită din plin de un TIR.
Citiți principiile noastre de moderare aici!