ARAD. Peste 3.780 de deșeuri constând în metal, hârtie, aluminiu, textile, cauciuc, lemn, baterii și bucăți de azbest, sticlă, material feros, componente de vehicule scoase din uz, aparate de uz casnic, echipamente electrice şi electronice au venit spre România în perioada 1 ianuarie – 1 decembrie 2022. Deșeurile, care erau încărcate în camioane, figurau, în acte, ca mărfuri și proveneau din țări din Europa, precum Regatul Unit al Marii Britanii și al Irlandei de Nord, Belgia, Bulgaria, Germania, Austria, Ungaria, Elveţia, Olanda, Serbia, Italia, Suedia, Danemarca, Franţa, Macedonia, Polonia, Slovacia, dar şi din Turcia şi Canada. Mărfurile – care în fapt erau deșeuri – în toate cazurile depistate, nu corespundeau cu datele declarate şi cuprinse în documentele prezentate autorităţii vamale, respectiv nu îndeplineau condiţiile legale de intrare din punct de vedere al legislaţiei de mediu. În aceste condiții, deșeurile au fost înapoiate pe teritoriul statului vecin (la frontiera terestră), respectiv firmelor exportatoare (la frontiera maritimă), deoarece nu puteau fi puse în circulaţie pe teritoriul României.
Potrivit Poliției de Frontieră, cele mai multe evenimente au fost înregistrate la frontiera cu Ungaria – Inspectoratul Teritorial al Poliției de Frontieră Oradea – 133 de cazuri. Aici au fost descoperite peste 787 de tone de deşeuri la intrarea în România, în PTF Nădlac II, Vărșand și Borș II. Bineînțeles, aceste deșeuri nu au intrat pe teritoriul țării. La Inspectoratul Teritorial al Poliției de Frontieră (ITPF) Sighetu Marmaţiei, PTF Petea, au fost depistate 41 de cazuri cu peste 610 tone de deşeuri cărora nu le-a fost permisă intrarea în ţară. La frontiera cu Bulgaria – în zona de competenţă a ITPF Giurgiu, au fost înregistrate 64 de cazuri cu aproximativ 1.193 de tone de astfel de deşeuri. La Garda de Coastă – unde au fost înregistrate aproximativ 6 cazuri, poliţiştii de frontieră împreună cu autorităţile competente din judeţul Constanţa au descoperit în total peste 156 de tone de deşeuri. Acestea au fost depistate în Portul Constanţa (în sistem containerizat), dar şi în PTF Vama Veche, respectiv PTF Negru Vodă. La ITPF Iaşi, PTF Galaţi, a fost depistat în 2022 un transport cu aproximativ 19 tone de deseuri, iar la ITPF Timisoara, la PTF Stamora Moraviţa – un transport cu aproximativ 19 tone de deșeuri de aluminiu. De asemenea, în funcţie de specificul fiecărui caz, Poliția de Frontieră anunță că fie au fost întocmite dosare penale, sub aspectul introducerii în ţară a deşeurilor în scopul eliminării şi/sau neutilizarea acestora în scopul pentru care au fost introduse – Legea 211/2011 privind regimul deşeurilor – fie a fost dispusă măsura nepermiterii intrarii în ţară pentru transporturile respective. În ce condiții pot intra deșeuri în România În conformitate cu H.G. 1005/2012 privind organizarea şi funcţionarea Gărzii Naţionale de Mediu, Autoritatea competentă pentru gestionarea deşeurilor la nivel naţional este Garda Naţională de Mediu, instituţie aflată în subordinea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor. În punctele de trecere ale frontierei, pentru mărfurile de acest tip care îndeplinesc condițiile de intrare în țară, organele vamale efectuează operațiunile de vămuire, respectiv de control al legalității importului. Totodată, conform legislației în vigoare, importul deșeurilor se face pe baza licenței de import, care se eliberează numai cu acordul Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor și al Ministerului Sănătății. Astfel, intrarea în țară a mijloacelor de transport, încărcate cu astfel de mărfuri, este permisă de organele vamale, numai dacă li se prezintă licența de import cu acordul scris al Ministerului Mediului și Ministerului Sănătății. Din punct de vedere procedural, poliţiştii de frontieră sesizează lucrătorii Gărzii de Mediu care, în urma analizării documentelor care însoţesc marfa, verifică dacă sunt îndeplinite condiţiile de intrare în ţară. În situaţiile în care se constată că nu este respectată legislaţia în domeniu, reprezentanţii Gărzii de Mediu dispun măsura nepermiterii accesului pe teritoriul României pentru mărfurile în cauză. După finalizarea activităţii de control, marfa este returnată, în ţara de origine, societăţilor comerciale expeditoare.Trimite articolul
XCa și cum nu am avea și noi destule la tot pasul. Dar așa poți deveni campion în lupta împotriva poluării mediului înconjurător… trimiți gunoaiele tale altora.
-
Si cate au lasat sa treaca pentru o spaguță ! Dovada stau numeroasele magazinele cu rufe second a caror miros urat il simti de pe de pe trotuar si prosperitatea pietelor obor din tara.Si ne miram ca parazitii si diversii fungi externi si interni la om si bolile de piele au explodat
Hsrtie .fier.sluminiu .baterii….oare care a fost intentia cu aceste materiale ??? cred ca toate ar fi ajuns la firmele care se ocupa cu reciclarea .insa noi vrem sa fim. mai catolici ca Papa .
Falca si Botos ce zic despre asta ?
-
Nu-i interesează
Stai să intrăm în Schengen. Va fi liber la gunoaie.
-
Da, pentru ca suntem plini de indivizi corupti, care ar face orice pentru bani, chiar si aducerea gunoaielor altora in tara noastra. Sa nu mai spunem de lipsa de cultura civica si de respect pentru mediu a unor romani, care isi arunca gunoiul pe unde apuca. Asa ca, intr-un fel, e ceea ce meritam. Trist
Haha ha ….oare cate mii de tone au trecut?
Oriunde mergi pe munte ori in padure e plin de gunoi.
Pana si in pesteri e gunoi.
Turism? E te sula.
România, te iubesc !!!