BUCUREŞTI. Guvernul României a adoptat, în şedinţa de miercuri, 7 aprilie, Hotărârea de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai lucrării de modernizare a căii ferate de la Arad, via Timişoara, şi până în Caransebeş. „Finanţarea obiectivului de investiţii de utilitate publică de interes național se realizează din fonduri externe nerambursabile și de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, din veniturile proprii ale Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA, precum și din alte surse legal constituite, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii”, se mai arată în Hotărârea de Guvern.
Date tehnice
Potrivit indicatorilor tehnico-economici aprobaţi de Guvern, lungimea căii ferate care va fi modernizată va fi de 162 de kilometri, iar valoarea totală estimată este de 8,8 miliarde de lei. Teoretic, lucrarea ar urma să fie finalizată în trei ani de zile, urmând ca eşalonarea plăţilor să fie făcută astfel: câte 2,9 miliarde de lei pentru fiecare an în care se lucrează. Că tot veni vorba despre bani, Ministerul Transporturilor, prin CFR Infrastructură, şi-a propus ca lucrarea să fie finanţată din fonduri europene nerambursabile, cel mai probabil prin Planul de Rezilienţă sau prin Programul Operaţional Infrastructură Mare.
După modernizarea liniei de cale ferată care leagă Aradul de Timişoara şi, mai departe, de Caransebeş, trenurile de călători vor putea circula pe acest segment cu viteze de până la 160 de kilometri pe oră, iar cele de marfă cu viteze de până la 120 de kilometri pe oră, urmând ca durata de parcurgere a distanţelor să se înjumătăţească. Linia de cale ferată dintre Arad şi Timişoara va fi mai lungă decât cea de acum cu opt kilometri, traficul feroviar urmând să fie scos din Micălaca. În plus, traseul căii ferate va fi uşor modificat între Arad şi Timişoara pentru a se elimina curbele strânse şi a permite astfel viteze de deplasare mai mari. Totodată, toate staţiile de pe traseul viitoarei linii vor fi modernizate.
Două loturi, licitate
Chiar dacă indicatorii tehnico-economici ai investiţiei au fost însuşiţi de Guvern doar acum, CFR a lansat deja licitaţia pentru modernizarea a două loturi din această investiţie, care are, în total, patru loturi. Licitaţia vizează modernizarea căii ferate dintre Arad şi Ronaţ Triaj, lucrare evaluată la 2,47 de miliarde de lei, şi modernizarea căii ferate între Ronaţ Triaj şi Timişoara Nord, lucrare evaluată la 1,44 miliarde de lei. Chiar dacă licitaţia a fost lansată, compania feroviară a inclus în procedură o clauză suspensivă: semnarea contractelor de proiectare şi execuţie a lucrărilor se va face numai după ce va fi identificată o sursă de finanţare.
Trimite articolul
XIar sunteti penibili (ma refer la guvernanti !). O sa facem si o sa dregem… cind om avea bani !
Puțini știu că Aradul a fost orașul premierelor feroviare. În 1866 a fost emisă autorizația pentru construirea primei linii ferate din Transilvania care lega Aradul de Alba Iulia. Linia a fost inaugurată în 1868, iar ramificația acesteia care pleca de la Simeria până la Petroșani a fost inaugurată în 1870. Vezi detalii la:
https://www.arad.zone/blog-ar/prima-cale-ferat%C4%82-din-transilvania-linia-principal%C4%82-arad-alba-iulia-%C8%98i-linia-secundar%C4%82-simeria-petro%C8%98ani
Prima cale ferata din Banat destinată doar traficului de marfă fusese dată în exploatare în 1854 (Oravița-Baziaș)
Prima cale ferata electrificată de pe actualul teritoriu al țării a fost Arad – Podgoria în 1913. Timp de încă jumătate de secol a rămas și singura. Detalii la:
https://www.arad.zone/blog-ar/a-pornit-la-drum-s%C4%83geata-verde-calea-ferat%C4%83-arad-podgoria
Aradul a fost centrul Societății Căilor Ferate Unite Arad-Cenad cu sediul în Palatul Cenad care a construit și operat o rețea de 415 km de cale ferată (printre care linia Arad-Brad). Detalii la:
https://www.arad.zone/blog-ar/proiectantul-%C8%99i-constructorul-c%C4%83ilor-ferate-vicinale-din-regiunea-aradului-c%C4%83ile-ferate-unite-arad-cenad
Probabil pe actuala cale ferata din afara Micalacii care are ramificatia deocamdata doar spre Glogovat se va mai adauga o ramificatie spre gara Arad. In acest moment traficul pe aceasta linie este redus doar cateva trenuri pe zi. Dar chiar si asa inexistenta unui pasaj de traversare a DN7 peste sau pe sub aceste linii creaza mari blocaje ale traficului pe DN. Sper deci (nu am vazut scris nimic in articol in acest sens) ca concomitent se va face si pasaj de trecere fara barierele actuale ca altminteri la un trafic al trenurilor mult marit va fi ceva de neimaginat.
-
Se va face acolo (si) un nou racord pentru trenurile de marfă dinspre Arad spre Aradul Nou,un pasaj suprateran pentru DN7 și linia de tramvai!
Oricum articolul e doar o sinteza! Ei spun că se scoate traficul feroviar din Micalaca, când de fapt cel de călători rămâne, inclusiv cu o haltă cu peron în zona pasajului de pe Voinicilor!