Cum era de aşteptat, în urma dezvăluirilor publicate de Jurnal arădean referitoare la greşeala de proiectare de pe autostradă, acesta a fost cel mai dezbătut subiect al întâlnirii. Cu toate acestea, niciunul dintre oficiali nu a vrut sau nu a ştiut să răspundă la o întrebare foarte simplă: cine este de vină, cine a greşit în momentul în care s-a realizat proiectarea autostrăzii şi cum s-a ajuns în situaţia ca muncitorii să lucreze pe terenurile însămânţate ale nădlăcanilor? Un reprezentant al fermierilor afectaţi de aceste lucrări i-a înmânat ministrului Boagiu un dosar în care au fost trecute toate parcele afectate de realizarea autostrăzii şi a solicitat ca oamenii să primească despăgubiri de la CNADNR. „Înţelegem prioritatea acestei lucrări şi nu cerem nimic în plus decât ce s-a oferit şi celorlalţi cetăţeni expropriaţi de Guvern”, a spus reprezentantul fermierilor. Boagiu a declarat că „vom face tot ce trebuie pentru ca problema să fie rezolvată. Am aflat de situaţia dumneavoastră, iar colegii mei de la CNADNR au început deja demersurile pentru rezolvarea acestui inconvenient”.
În schimb, Boagiu nu a vrut să vorbească sub nicio formă de schimbarea proiectului de realizare a autostrăzii, despre cum constructorul a „încălecat” pe terenurile private sau despre cum banda de decelerare ajungea în Ungaria. „Nu este o schimbare de proiect”, a repetat de nenumărate ori ministrul Transporturilor. Apoi a aruncat „mâţa moartă” în curtea constructorului şi a consultantului. Dar punctul zero s-a produs în momentul în care Boc, Boagiu şi un reprezentant al constructorului s-întâlnit faţă în faţă.
„Modificarea de proiect se referă la corelarea autostrăzilor dintre noi şi partea maghiară. Deşi acestea se întâlneau, este vorba despre cote diferite de înălţime. Bucla este deplasată, dar nu am intrat pe terenurile oamenilor”, susţine constructorul. Acesta a fost rapid contrazis de toţi cei prezenţi, iar situaţia ridicolă în care a ajuns imediat lasă să se înţeleagă faptul că cei care se ocupă de realizarea autostrăzii nu ştiu exact unde şi ce lucrează.
Salvarea: despăgubirile
Apoi, într-o ultimă încercare de a evita răspunsul, a dat vina pe minister. Boc a intervenit pentru a încheia discuţia aflată deja la limita penibilului şi a concluzionat că, la final, niciunul dintre cei afectaţi nu vor rămâne despăgubiţi. Dar concluzia este una singură: reprezentanţii asocierii Romstrade-Monteadriano Engenharia Construcao-Donrep Construct ori au omis adevărul, ori nu ştiu ce şi unde trebuie să lucreze.
Linişte pe segmentul doi
După tot scandalul de la primul segment al autostrăzii, vizita la segmentul doi, aflat în apropiere de intrarea în municipiu, a fost una foarte liniştită. Cei de la Alpine Bau Gmbh îşi văd de treabă şi l-au anunţat pe Boc că, momentan, lucrările sunt în grafic. „Avem finalizată organizarea de şantier, activităţile de deminare şi asanare a terenului sunt gata în proporţie de 90 la sută, am terminat deja descărcările de sarcini arheologice în proporţie de 80 la sută şi am început deja culoarele forate care vor face fundaţiile pentru pasajul ce va lega centura în regim de autostradă a municipiului cu autostrada Nădlac-Arad. În plus, avem şi autorizaţie de contrucţie şi exproprieri finalizate”, spune reprezentantul Alpine.
Premierul s-a arătat mulţumit de stadiul lucrărilor de aici, dar i-a ameninţat pe constructori că, dacă nu respectă graficul, „va umbla cu pixul”, respectiv îi va penaliza.
Sute de muncitori
Prim-ministrul Emil Boc s-a arătat interesat şi de forţa de muncă de pe cele două segmente de autostradă care vor lega Nădlacul de Arad. Potrivit constructorilor, pe primul lot lucrează în prezent peste 100 de utilaje, iar, în ceea ce priveşte numărul de oameni, se va ajunge să se lucreze cu 500 de muncitori. Pe segmentul doi, în prezent există 100 de muncitori, dar constructorii spun că până în vara viitoare vor lucra 550-580 de persoane.
Scandal pe autostrada Arad -Nadlac
Supracontrol la autostrada Nădlac – Arad
Citiți principiile noastre de moderare aici!