ARAD. De cele mai multe ori, le suntem recunoscători medicilor pentru felul în care ne-au tratat şi ne-au ajutat să ne transformăm din bolnavi în oameni sănătoşi. Dar nu se întâmplă întotdeauna aşa. Sunt şi situaţii în care tratamentul prescris nu a avut efect. Sau intervenţia chirurgicală nu a fost reuşită. Sau medicul a fost neglijent. Sau diagnosticul a fost incorect. Vorbim de suspiciuni de culpă medicală. De malpraxis.
Sunt destui pacienţi nemulţumiţi care lansează astfel de acuzaţii. Dar le exprimă, de obicei, în cerc restrâns: în familie, între prieteni, la serviciu. Puţini merg mai departe. Sunt, însă, câţiva care au făcut-o.
Ce au făcut, mai exact? I-au reclamat pe medici la Direcţia de Sănătate Publică sau la Colegiul Medicilor. Din motive de confidenţialitate, niciunul din cele două organisme nu ne-a oferit detalii privind numele medicilor şi acuzele care li se aduc. Ne-au asigurat, însă, că sesizările pacienţilor sunt analizate cu maximă corectitudine şi responsabilitate de către Comisia de malpraxis, respectiv Comisia de Jurisdicţie profesională. Nu e o muncă exagerată dacă ţinem cont de numărul reclamaţiilor. În primele luni ale acestui an, la Direcţia de Sănătate Publică Arad au fost înregistrate doar trei sesizări (din care una a fost transferată DSP Cluj, pentru că era reclamat un medic clujean). Sunt, totuşi, mai multe decât în 2014, când au fost depuse numai două sesizări tot anul. În 2013, Comisia de malpraxis din cadrul DSP Arad s-a confruntat cu trei cazuri. Rolul Comisiei este acela de a emite o decizie, de a stabili dacă este sau nu este vorba de malpraxis. În toate cazurile analizate în ultimii trei ani de DSP, verdictul a fost în favoarea medicilor. Experţii din cadrul Comisiei au stabilit că medicii reclamaţi nu s-au aflat în situaţie de culpă medicală, acuzele pacienţilor nemulţumiţi fiind considerate nefondate.
Acelaşi verdict a fost dat şi de Colegiul Medicilor din Arad în cazul celor 27 de sesizări înregistrate în ultimii trei ani. Cele mai numeroase acuze la adresa medicilor datează din 2013, când au fost depuse 17 reclamaţii. Anul trecut s-au înregistrat doar 6 sesizări din partea pacienţilor nemulţumiţi, iar în primele luni ale acestui an – 4. Comisia de jurisdicţie profesională a anchetat fiecare caz în parte şi… nu a dat nicio mustrare, nu a aplicat nicio sancţiune pentru că toţi medicii reclamaţi s-au dovedit a fi fără pată. Fie că a fost vorba de medici din spital sau din ambulator, din mediul privat sau de la stat.
Citiți principiile noastre de moderare aici!