După o perioadă de aşteptare în care administratorii de firmă nu au ştiut cum îşi vor plăti impozitele dacă societăţile lor îşi desfăşoară activitatea în incinta unui imobil care are şi titlu de locuinţă, acum se face lumină: au venit normele de aplicare a noului Cod Fiscal şi a noului sistem de impozitare. Iar reprezentanţii Primăriei Arad ne-au adus la cunoştinţă modul de calcul al impozitului, dar şi paşii pe care trebuie să îi facă administratorii de firme care îşi desfăşoară activitatea în incinta unei clădiri rezidenţiale.
„În primul rând, administratorii de societăţi trebuie să scoată un extras CF în care se specifică suprafaţa folosită cu titlu de locuinţă şi, separat, suprafaţa folosită pentru activităţi economice. Dacă administratorul are contract de închiriere, de comodat sau concesiune, atunci proprietarul imobilului depune declaraţie pe proprie răspundere în care indică suprafaţa din clădire în care se desfăşoară activităţi economice. De exemplu, proprietarul depune o declaraţie pe proprie răspundere în care arată faptul că, dintr-un apartament de 50 de metri pătraţi, 10 metri pătraţi sunt folosiţi pentru activităţi nerezidenţiale”, a exemplificat Corina Drăghici, purtătorul de cuvânt al Primăriei Arad. Însă mai trebuie făcut un pas, şi anume evaluarea clădirilor mixte.
Dar în ceea ce priveşte evaluarea clădirilor, situaţia ar putea fi mult simplificată pentru administratorii de firme. Însă totul ţine de documentele pe care le are deja administratorul respectiv. O evaluare este încă valabilă dacă nu are o vechime mai mare de cinci ani de zile. Evaluarea, însă, poate fi reprezentată şi de un contract de vânzare-cumpărare a unui imobil. „De exemplu, dacă un imobil a fost vândut în urmă cu cel mult cinci ani de zile, iar vânzarea a fost parafată printr-un contract la notar, atunci valoarea de vânzare devine automat valoarea clădirii respective. În aceste cazuri, nu mai este nevoie de o altă evaluare. Totodată, dacă administratorii deţin deja evaluări ale imobilelor în care societăţile îşi desfăşoară activitatea, atunci acea evaluare este valabilă, iar impozitul va fi calculat în funcţie de evaluarea respectivă”, a mai exemplificat Corina Drăghici.
Până în 31 martie
Administratorii de firme trebuie să se prezinte cu extrasul CF sau cu declaraţia pe proprie răspundere, însoţite de evaluarea clădirilor, până în 31 martie. Pentru că, altfel, se va face un calcul automat al impozitului. „Îi sfătuim pe administratori să meargă din timp la evaluatori pentru a se stabili valoarea clădirilor. Totul pentru ca, până în data de 31 martie, să poată să depună documentele la Primărie. Doar atunci se va stabili valoarea impozitului pe care îl vor avea de plătit firmele. Dacă documentele vor fi depuse după data de 31 martie, nu se va face recalcularea impozitului, iar firmele vor trebui să achite valoarea calculată automat”, a explicat Corina Drăghici.
Evaluarea nu e noutate
Evaluarea clădirilor în baza căreia se plăteşte impozitul de către firme nu este o noutate. Pentru că, potrivit reprezentanţilor Primăriei, administratorii societăţilor făceau evaluare a clădirilor nerezidenţiale la fiecare trei ani de zile, evaluare în baza căreia se stabilea norma de impozitare.
Citiți principiile noastre de moderare aici!