ARAD. Mii de şoferi de camioane, dar şi sute de patroni, pot răsufla liniştiţi: diurna, principala sursă de venit a tiriştilor, nu va fi impozitată. Mai mult decât atât, o serie de decizii de impunere emise de ANAF vor fi anulate de o lege care a trecut prin cele două camere ale Parlamentului şi care aşteaptă acum doar promulgarea. De peste un an de zile, transportatorii de mărfuri, dar şi şoferii, au trăit cu sabia deasupra capului. În cadrul unei acţiuni care a vizat domeniul transporturilor, inspectorii ANAF au pornit un adevărat război, emiţând decizii de impunere de milioane de euro pentru firmele care plăteau şoferii pe bază de diurnă. Acest lucru a dus la proteste ample, care au vizat centura municipiului Arad, drumul fiind blocat de două ori de sute de camioane care circulau cu 5 km/h. Totul, pentru că, susţineau şoferii şi administratorii de firme, ANAF comitea un abuz.
„Potrivit unui sondaj făcut în rândul companiilor de transport marfă, aproximativ 70 la sută dintre aceste firme erau condamnate la faliment, dacă erau obligate să plătească impozite şi taxe pe diurnă”, ne-a spus arădeanul Dorin Pop, vicepreşedintele asociaţiei profesionale APTE 2002, care reprezintă interesele transportatorilor.
La momentul acelor proteste, unul dintre administratorii de firmă a exemplificat modul în care ANAF distrugea, efectiv, mii de firme de transport prin metode abuzive:
„Impozitarea diurnei este un abuz grav al ANAF. Ca să vedeţi despre ce sume este vorba, diurna medie lunară a unui şofer de camion este de 2.400 de euro. Pe an, diurna totalizează 28.800 de euro. O firmă care are, să zicem, zece angajaţi achită diurne anuale în valoare totală de 288.000 de euro. ANAF vrea să impoziteze toate diurnele din ultimii cinci ani de zile. În cinci ani de zile, firma care are zece angajaţi a plătit, cu titlu de diurnă, 1.440.000 de euro. Statul, prin ANAF, vrea să oblige firma să achite taxe şi impozite care totalizează 47,25 la sută din această sumă, adică peste 680.000 de euro. De unde să scoată o firmă cu zece angajaţi această sumă pe care să o plătească statului?”.
Legea amnistiei
În data de 2 martie, în calitate de for decizional, Camera Deputaţilor a adoptat un proiect de lege referitor la amnistia pentru diurnă în ceea ce priveşte companiile de transport. Practic, în baza acestei legi, abuzurile inspectorilor ANAF sunt stopate. Mai mult decât atât, şi deciziile de impunere emise de ANAF anul trecut vor fi anulate, în baza aceleiaşi legi.
„Propunerea readuce în matca legală acțiunile abuzive derulate pe parcursul anului 2021 și în prima parte a anului 2022 de către ANAF, care, printr-o interpretare ad-hoc, s-a transformat în legiuitor și a impus taxe noi sectorului transportului rutier, contrar voinței legiuitorului și cu grave consecințe pentru industria transporturilor din România și pentru economia națională. Votul decizional din 2 martie 2022 (292 de voturi în favoarea proiectului de lege și 2 abțineri) arată că Parlamentul poate demonstra maturitatea și responsabilitatea față de un sector extrem de important al economiei naționale. Acest lucru nu ar fi fost posibil dacă sectorul transporturilor nu ar fi acționat permanent și legitim susținând importanța transparenței, dialogului și certitudinii fiscale”, a spus Dorin Pop, după adoptarea legii privind amnistia pentru diurnă a companiilor de transport.
Trimite articolul
XDar boliiilee acestor șoferi care trebuie sa fie știute nu se pune problema din start regândită măsura de a interveni intr-o altfel de infrastructura a minerilor e o mare problemaaaaaasi un salar de trei ani la un interval de șase ani după care sa revină in misiunea de șofer mulți au devenit hotiii care cam plimba vorba in zona occidentala cel mai important sa fie valabil
veniturile trebuie impozitate.
acesta nu este considerat un venit?
-
ba boule…. t-i se pare venit faptul ca acesti oameni sunt plecati mai tot timpul, ca trebuie sa isi cumpere de mancare pe acolo, mai trebuie sa si doarma undeva si sa se spele si toate costa!!! Tie iti trebuie bonuri de masa si decontarea transportului ca iti misti fundul de acasa pana la locul de munca dar ei???? oare ei nu merita mai mult???
-
alexa, bonurile de masa se impoziteaza, deci nu prea inteleg argumentul tau.
-
“Bai boule”… 1 la mana, ei s-au angajat pe acel post si stiau care e SALARUL, nu salar+diurna. 2. Vrei sa spui ca restul angajatilor nu mananca, nu circula si nu au alte cheltuieli? 3. Daca nu le convine cat primesc “in mana” sa ceara mai mult, nu sa ceara eliminarea impozitului. Nici celor care lucreaza la fabrica nu le ajung banii si nu cer eliminarea impozitului.
-
Acle impozite trebuiau platite la vremea lor. Dar patronii le-au facut uitate. Toata lumea (care respecta legea) plateste impozit pe diurna, daca aceasta depaseste o anumita suma. La fel si cu bonurile valorice. Desigur, ca din urma, este o suma mare, dar nu uitati ca legea este mai veche si dupa 5 ani se sterg datoriile.
“diurna, principala sursă de venit a tiriştilor, nu va fi impozitată.”
Astept sa vad si “salarul, principala sursa de venit a angajatilor, nu va mai fi impozitat”
Aaaaa… suna ciudat/penibil? La fel e si cu diurna. E un venit, sa fie impozitat la fel ca restul veniturilor. Nu le convine cu cat raman in mana, sa ceara mai mult de la angajator sau sa isi caute altceva de lucru.
Voi care vorbiti aici ca prostii, ar trebui sa nici nu deschideti gura,pt ca habar nu aveti ce inseamna sa fii sofer de camion si sa fii pe drumuri cu saptaminile/lunile. Voi sinteti doar niste potirnichi ale societatii, care , daca nu ar exista soferi de camion, nici macar loc de munca nu ati avea,majoritatea, si nici ce minca zi de zi. Banii de diurna ai soferilor sint destinati pt mincare, alte cheltuieli necesare (de ex nu stiu daca cunoasteti, prin vest cam dai 1 euro sa mergi la wc, asta daca nu esti taranoi si te c@ci prin boscheti, 2-3 sau chiar 5 eur pt un dus, etc). Exista un plafon stabilit pt fiecare tari, cca in jurul val de 30 eur/zi si conform legii, se poate acorda de 2,5 ori aceasta valoare, fara impozitare, deci cu alte cuvinte, se pot da 70-75 eur / zi in functie de tara, daca e non EU, daca e EU,etc. Si tot legea spune ca se impoziteaza doar sumele acordate peste cei de 2,5 ori suma respectiva, deci daca unul ia 200 eur pe zi diurna, atunci se impoziteaza diferenta peste suma legala. Cu asta toata lumea e de acord, dar acel minim necesar ,,supravietuirii” prin strainatati, nu poate fi impozitat de nici un stat normal la cap,pt ca este un drept al celui care se sacrifica,alegind aceasta meserie. Cei care sinteti asa rautaciosi si invidiosi, mergeti si voi si incercati, si asa e cruza de soferi 🙂
Mă oameni buni, diurnă înseamnă farfuria aia cu mâncare care ți se dă de patron cand tu ești plecat in deplasare si nu ajungi seara acasă să poți mânca. Voi sunteți normali la cap? Cum să impozitezi așa ceva? Asta ar insemna că dacă in ciorba (aia pe care o mănâncă omul ăla care este plecat să aducă o paine la copii lui) este o bucată de carne, Statul Roman ii ia bucata si ii lasă să manance zeama aia goala.