ARAD. Scandalul PNDI e departe de final. Cel puţin pentru primarii care se vor trezi că vor primi înapoi străzile pe care le transmiseseră spre modernizare Guvernului. Executivul central a decis să-şi ia mâna de pe unele dintre proiectele incluse în PNDI, printre care se numără şi zeci de străzi din Arad, acuzând faptul că lucrările erau scrise pe hârtie, dar bani nu s-au găsit nicăieri.
Recent, în baza unei ordonanţe de urgenţă, Guvernul a hotărât doar continuarea lucrărilor demarate deja la nivel naţional, iar pe lista asfaltărilor începute deja se află şi cea mai proastă şosea a judeţului, Arad-Horia-Şiria-Seleuş. Executivul a anunţat că proiectele demarate deja în cadrul PNDI vor beneficia în continuare de finanţare până la finalizarea lor, însă proiectele care nu au început pe când PDL era la Putere vor fi abandonate. În cele din urmă, toate au fost abandonate în Arad. Şi cele începute, şi cele pregătite doar.
Abandonate au fost şi cele 27 de străzi din municipiul Arad, pentru care edilul local, Gheorghe Falcă, susţine că va trebui, în condiţiile date, să caute alte soluţii.
„Am constatat indiferenţa Guvernului faţă de Arad şi modul în care a oprit lucrările din judeţ, începând cu pasajele, continuând cu canalul Mureşel şi alte lucrări de gen şi finalizând cu lucrările de pe PNDI. Noi, însă, nu-i putem abandona pe arădeni şi, ca atare, am făcut deja o analiză a costurilor necesare modernizării celor 27 de străzi din municipiu care erau cuprinse pe PNDI, care sunt din 2012 la Guvern şi pentru care nu s-a întâmplat nimic, nu s-au făcut alocări. Costul a fost calculat undeva la peste 33 milioane de lei, cu TVA, adică aproape 8 milioane de euro”, a precizat Falcă.
Împrumut sau credit furnizor
Costurile au fost socotite, soluţiile sunt însă departe de administraţia locală. Potrivit edilului local, „am văzut care sunt costurile, acum trebuie să găsim sursele de finanţare, probabil un împrumut, dacă Guvernul şi-a luat mâna de pe Arad”.
În viziunea primarului, există, pe moment, doar două soluţii pentru modernizarea celor 27 de străzi din municipiu: un împrumut de la bănci sau un credit furnizor. În fapt, în programul PNDI, în care erau incluse şi cele 27 de străzi din Arad, se vorbea tot de realizarea modernizării prin credit furnizor, adică firma care câştiga licitaţia urma să realizeze lucrarea pe banii săi iar ulterior, de-a lungul mai multor ani, statul urma să-i înapoieze sumele, în rate.
Singura speranţă pe care edilul Aradului şi-o mai leagă de Guvern în această problemă a PNDI, spune el, este ca predarea celor 27 de străzi înapoi către Arad se va face cu tot cu contractul deja semnat pentru reabilitarea străzilor. Astfel, drumul spre reabilitare va fi niţel mai scurt, spune edilul. Fapt însă greu de crezut, în condiţiile în care tocmai aceste contracte au dus, în viziunea Guvernului Ponta, la anularea PNDI.
Revenind la banii necesari reabilitării străzilor, Gheorghe Falcă pare să încline spre accesarea unui credit pentru această lucrare şi ne-a precizat faptul că fonduri europene pentru astfel de investiţii pot fi încă accesate, numai că procedura ar fi de lungă durată, ani de zile, iar aceste străzi ar trebui reabilitate cât mai repede. Cu începere din acest an.
Străzile din PNDI
Printre străzile pe care Municipalitatea va trebui să le preia în scurt timp înapoi de la Guvern, după ce programul PNDI a fost anulat, se numără şi: Constituţiei, Hunedoarei, Titulescu, Pădurii, Timişorii, 6 Vânători, Steagului, Ştefan Augustin Doinaş, Crişan, Cloşca, Orşova, Şincai, Şezătorii sau Vasile Milea. Adică străzi destul de importante din Arad care ar merita reabilitate indiferent pe ce fonduri.
„Dacă Guvernul ne transmite aceste străzi şi confirmă că cetăţenii din Arad nu sunt importanţi, o să încercăm să rezolvăm problema printr-un credit furnizor sau printr-un împrumut”- Gheorghe Falcă
Citiți principiile noastre de moderare aici!