ARAD. Codul Administrativ (O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare) precizează, la „Principiile generale aplicabile administraţiei publice”, la art.6 „Principiul legalităţii”, faptul că „Autorităţile şi instituţiile administraţiei publice, precum şi personalul acestora au obligaţia de a acţiona cu respectarea prevederilor legale în vigoare (…)”. Dar respectarea legii, când aceasta e greu de interpretat sau lasă loc de interpretare, lasă de dorit prin Arad, unde numirea unui viceprimar stă, de opt luni, la cheremul politicului și a alianțelor pe care nu le mai face nimeni.
Pentru că e bine să-i ții în șah pe actorii politici locali, scindați în multe partide și dezbinați chiar în interiorul formațiunilor, legea nu pare chiar de citit din filă în filă iar prevederile ei nu sunt neapărat obligatorii, mai ales când par evazive. Ce contează că Aradul are, pe lege, două posturi de viceprimar, când se descurcă bine și cu unul, iar toți potențialii vice sunt ținuți pe jar?
Ar trebui să conteze, că, mai în glumă, mai în serios, faci economie la salarii, cu un post vacant de vice? Sau chiar atât de multe probleme sunt în Arad încât acestea să nu poată fi acoperite de un primar și un vice?
E posibil să fie (și) așa, deși de la distanța noastră nu pare. Pare mai degrabă o luptă politică care nu are nimic de a face cu cetățenii, pare subiectivism, pare decizie mulată strict pe interese.
Și toate acestea în condițiile în care, printre altele, Codul Administrativ vorbește în articolul 11, în „Principiul imparţialităţii”, chiar și despre aceasta:
„Personalul din administraţia publică are obligaţia de a-şi exercita atribuţiile legale, fără subiectivism, indiferent de propriile convingeri sau interese”.
Or, aici pare a fi problema în chestiunea celui de al doilea viceprimar al Aradului.
Sau, dacă nu aici, atunci problema sigur stă ascunsă în art. 129 – Atribuțiile consiliului local- care spune:
„(1) Consiliul local are iniţiativa şi hotărăşte, în condiţiile legii, în toate problemele de interes local (…); 2) Consiliul local exercită următoarele categorii de atribuţii: a) atribuţii privind unitatea administrativ-teritorială, organizarea proprie, precum şi organizarea şi funcţionarea aparatului de specialitate al primarului, ale instituţiilor publice de interes local şi ale societăţilor şi regiilor autonome de interes local; (3) În exercitarea atribuţiilor prevăzute la alin. (2) lit. a), consiliul local: b) alege viceprimarul/viceprimarii, din rândul consilierilor locali, la propunerea primarului sau a consilierilor locali, în condiţiile art. 152 alin. (2);”
Dar primarul și treimea din CLM Arad care poate face asta au preferat să nu supună niciodată la vot proiectul de numire a celui de al doilea vice, în tot acest timp, adică în aproape un an de la alegerile locale. Au preferat să decadă mai degrabă Aradul din drepturile pe care i le oferă legea, în calitatea sa de municipiu reședință de județ, drept stabilit la articolul 148 din Codul Administrativ. Acesta spune clar:
„Comunele, oraşele şi municipiile au câte un primar şi câte un viceprimar, iar municipiile reşedinţă de judeţ au câte un primar şi câte 2 viceprimari, aleşi în condiţiile legii.”
„Prefectul asigură verificarea legalităţii actelor administrative ale autorităţilor administraţiei publice locale şi poate ataca în faţa instanţei de contencios administrativ actele acestora pe care le consideră ilegale”. Dar ar putea interveni mai ales în baza articolelor 252, 255 și 256 din Codul Administrativ, care enumeră, printre atribuțiile acestora, pe lângă cele de mai sus, și „atribuţii de îndrumare, la cererea autorităţilor administraţiei publice locale, privind aplicarea normelor legale din sfera de competenţă; Primeşte solicitările de îndrumare transmise de autorităţile publice locale şi, după caz, consultă celelalte autorităţi ale administraţiei publice centrale în vederea emiterii unui punct de vedere; emite puncte de vedere ca urmare a solicitărilor de îndrumare primite de la autorităţile administraţiei publice locale”.
După ce face aceleași referiri făcute de noi mai sus cu privire la Codul Administrativ și rolul stabilit prefectului în raport cu autoritățile publice locale, cel de verificare a legalității actelor administrative și cele de îndrumare (art. 256 din Codul Administrativ al României, menționat de noi mai sus privitoare la solicitările de îndrumare transmise de autoritățile publice locale), oficialii de aici precizează:
„Instituția Prefectului nu a primit solicitări de îndrumare din partea autorităților publice locale în speța alegerii viceprimarilor”.
În plus, în răspuns se mai precizează:
„Codul Administrativ al României stabilește ca atribuție a consiliului local alegerea viceprimarului din rândul consilierilor locali, la propunerea primarului sau a consilierilor locali, în condițiile art. 152 alin. (2) (prin art. 129, alin (3), lit. B)”.
În ceea ce-l privește pe reprezentantul Guvernului în teritoriu, prefectul consideră că o intervenție în forță nu i-ar fi permisă, în condițiile în care el este partener al administrației și nu superiorul ei.
„Legea stabilește clar atribuțiile Prefectului în această materie: îndrumăm autoritățile publice locale, suntem parteneri, nu superiori ai lor și putem verifica legalitatea actelor emise de acestea. Nu putem interveni în aspecte politice sau de oportunitate. Sigur că din punctul de vedere al îndeplinirii atribuțiilor legale pe care Codul Administrativ le conferă viceprimarului într-o primărie, ar fi de dorit ca structura acesteia să fie completă, însă este atribuția consiliului local, ales de cetățeni, să aleagă la rândul său viceprimarul sau viceprimarii în cazul municipiului Arad”, ne-a declarat Prefectul Județului Arad, Toth Csaba.
Primăria are de declarat mult mai puține pe acest subiect. Instituția, prin reprezentanții ei, spun că „legea prevede doar un număr maxim de viceprimari pentru municipiile reședință de judet, respectiv 2”, ori că „legea nu spune nimic despre număr minim” și nici nu stabilește sancțiuni în cazul în care nu sunt doi viceprimari. Ce spune primarul Călin Bibarț pe acest subiect?
„Cel de-al doilea post de viceprimar al municipiului Arad va rămâne liber până în momentul în care se vor încheia negocierile între actorii politici din Consiliul Local”.
Trimite articolul
XAradul a fost intodeauna mai presus de lege. Orasul este fieful clanului PNL, sustinuti de interlopi (ca multi de acolo se imprumuta) si au girul serviciilor. Doar bomba atomica ne mai scapa de astia.
-
Problema e sa nu fie infractiuni de abuz in serviciu, fals in acte, uz de fals…si alta problema sun actele administratiei semnate de viceprimar cand lipseste primarul concedii, delegatii, care n-ar avea nicio valoare nu? Daca nu exista doi viceprimari..
Multă poliloghie și bătut apa în piua. Concluzia e una simpla: cât timp nu exista sancțiune pt faptul ca nu votează consilierii într-un sens sau altul – și nici nu poate exista în aceasta situație – situația nu se va schimba. E un post ce se ocupa cu susținere politica și cât timp ea nu se obține, postul rămâne vacant. Papagalii de la USR s-au crezut inteligenți și au făcut spectacol în iarna pe tema asta pentru câștig electoral. Și au rămas firesc cu buza umflata. Politica necesita totuși maturitate și pragmatism și câștigă cei care le au.
NU VA ESTE RUSINE SA STATI DEGEABA????????????????ARADU E UN GHETOU PE CENTRU MAGAZINE PARASITE , STRANDU FOCAR , ZONA GARII CU AUROLACI, DRUMUL CE DUCE LA VLADIMIRESCU SE CIRCULA BARA LA BARA, STATI DEGEABA PE BANII NOSTRII, SA VA FIE RUSINE NESIMTITI INCOMPETENTI
Felicitări pentru articol, doamna Barbu, este scris cât se poate de obiectiv și exhaustiv! O veritabilă dovadă că presa locală încă are forța de a semnala încălcările flagrante și grosiere ale actelor normative imperios a fi respectate de autoritățile publice!
Sigur că în culpă sunt în principal toti cei invocați, adică primarul in funcție, secretarul general al Aradului, prefectul și consilierii PNL.
Desigur, în subsidiar, se știe Falcă pune bețe în roate în sensul alegerii celui de-al doilea viceprimar, fiind notorie reaua sa credință vizavi de modul în care interferează mereu în treburile interne ale Primăriei, deși a părăsit-o voluntar încă din 2019.
Atitudinea sa a rămas una profund anti-Arad, deși este președintele PNL Arad, partidul care a dat primarul și cei 9 consilieri locali. Ce rușine să nu ții la demnitatea imaginii propriului partid, deși ești președintele acestuia!
aceste jocuri politice sunt facute de faraonul falkos .
Pana nu va disparea acest paduche falkoniistoid de la Brad , Aradul va ajunge la coada oraselor si municipiilor din Romania.
NU mai avem mult.
Chiar daca easte exilat vremelnic la Bruxelles tot botoxatul trage sforile si face jocurile.
Afara cu el din oras impreuna cu plasa de 1 leu cu care a venit in anul 2000,
Dintr-un repetent student la mine transferat la constructii, trecut facultatea de mila a ajuns milionar in euro si Aradul saraceste!!
16 ani de pribegie pentru Arad 2004-2020 cand acest paduche cu fata umana a furat orasul si acum conduce prin interpusi analfabeti so obedienti !!!
SI DE UNDE TRAGI TU CONCLUZIA draga Adriana Barbu ca Consiliul Local (cu componenta votata de aradeni ) nu-si face treaba? Nu are timp sa voteze si sa initieze hotararri de Consiliu , sa depuna amendamenete la proiecte de hotarari, etc. si sa negocieze in acelasi timp sau sa nu negocieze deloc politic a doua functie de vice? Si de unde imperativul ‘scos” cu forcepsul de tine ca musai 2 viceprimari cand legea administratiei locale permite, legifereaza 2 locuri de vice in muncipiile resedinta de judet, nu stabileste o culpa penala daca intr-un anumit interval de timp nu sunt alesi cei doi vice ca asa vrei tu musai! Si in UAT-urile unde se deschid dosare penale impotriva unor primari sau sunt declarati incompatibili de ANI (si destituiti de prefectura) cum functioneaza acea urbe daca nu sunt organizate alegeri anticipate ci se merge in “sistem de avarie” pana la alegerile la termen cu vicele avand atributii de primar! De asta nu te ingrijorezi Adriana? Deci nu este un mandat imperativ pentru Consiliul Local alegerea a doi vice (pentru municipiul Arad, ca asa permite legea administratiei publice locale) asa cum vrei tu sa ne “impui” in articol!Nu sunt jurist DAR NU ESTE MARE “WAS IS DAS’ sa citesti niste articole pe care tu le invarti cum vrei in explicatile tale! Si daca Bibi nu plange dupa al doilea vice, daca se descurca foarte bine numai cu Faur, daca administratia Aradului merge inante, daca bugetul a fost votat, daca investitiile “curg” in continuare , daca nimeni din celelalte partide din Consiliu nu “urla ” dupa postul de vice, ce te mananca pe dumneata “pizma’ domnisoara sau doamna Adriana????
-
1. Lege 2 din 68 – organiz.terit. obliga TOATE mun.resed de judet sa aiba 2 viceprim si nu e daca vrea un politician sau partid sa nu vrea, sa daca se inteleg sau nu…
2.Trebuia alesi 2 viceprimari pt. ca unul trebuie sa fie primul inlocuitor al primarului cand el lipseste pt. a conduce orasul a semna actele administrative. Acum toate actele semnate de Lazar in locul lui Bibi sunt zero barat juridic….
Se vede ca nu esti jurist.
da de ce trebuie musai 2 vice ? Nu aveti ce face cu banii ? /salar , secretara sofer , etc , un adevarat aparat birocratic …./