ARAD. În diferite ţări europene şi nu numai, se practică de decenii formula simpozionului de creaţie profilat fie pe pictură, sculptură sau grafică, fie pe land art sau alte medii. Este o modalitate modernă de comuniune, dialog între artişti din diferite părţi ale lumii şi creaţie de opere în contexte aparte. Fiecare simpozion are nişte organizatorii, curatori şi, bineînţeles, finanţatori. Aceştia din urmă fiind şi beneficiarii unei bune părţi a lucrărilor create în respectivul cadru. De o vreme, au apărut şi finanţatori privaţi, oameni cu un anumit grad de instruire în domeniu (sau cu o bună consiliere) şi totodată cu o anumită forţă financiară şi disponibilitate pentru un astfel de domeniu. Cei instruiţi ştiu că este o foarte înţeleaptă întreprindere pe cât de agreabilă, pe atât de profitabilă în timp.
Între 12-25 august, artistul plastic arădean Onisim Colta a participat la ediţia a III-a a Simpozionului internaţional de la Miszla – „Miszla Art” – din Ungaria. „Acesta – ne-a spus Onisim Colta – a avut loc la castelul familiei arhitect Makay Tamás şi Berta (altfel trăitori la Budapesta) din Miszla. Castelul vechi de peste 100 de ani a fost restaurat pe bani europeni, ca la carte, chiar de echipa condusă de arhitectul Makay Tamás în calitate de specialist în domeniu. Alături de condiţiile de muncă excelente s-au situat şi cele de cazare, masă, climat, calitatea peisajului dar şi spaţiul cu material documentar şi loc de colocvii, conferinţe, concerte, prezentări şi proiecţii pe teme de artă. Curatorii simpozionului au fost de la început Nagy Gábor, ani mulţi şeful catedrei de pictură de la Universitatea de Artă din Budapesta, şi Nádas Alexandra (ambii excelenţi profesionişti în pictură, grafică, fotografie şi chiar film de artă)” .
În această ediţie din 2013 au fost invitaţi 10 artişti – Onisim Colta (Arad), Alexandru Jacobhazi (Timişoara), Anne-Catherine Charbonier (Paris), Incze Mózes, Várhely Timea, Krajkovicvs Éva şi Szakson Imre (Budapesta), Horvát Kinga (Miskolc), Elisabeta Diamanti (Roma) şi Simon Debóra Eszter (Békéscsaba).
Fiecare artist, la finele zilei de muncă, avea prilejul să-şi prezinte concepţia (creaţia) prin intermediul cataloagelor, proiecţiilor de filme sau de reproduceri după lucrări. Participanţii au realizat un număr de lucrări din care organizatorii au selectat câte două pentru colecţia Fundaţiei, care urmează apoi să facă parte din expoziţiile de la Budapesta, Zsambék şi Szeksárd.
Tema abordată fiind liberă pentru fiecare artist, unii au ales să se raporteze la farmecul plai-air-ist al locului iar alţii au prelucrat în cheie proprie impresiile şi obsesiile ideatice şi formale în compoziţii şi viziuni distincte. Artistul arădean a realizat trei pânze şi cinci lucrări de grafică care vor face parte expoziţiile menţionate.
Catalog
Fiecare ediţie se soldează şi cu un catalog, ce apare în condiţii grafice excelente. Iar, o dată la cinci ani, cu un catalog de sinteză alături de o expoziţie reprezentativă. Expoziţia va fi pusă la dispoziţia publicului la Budapesta, Bucureşti şi, posibil, la Arad şi Timişoara.
„Selecţia pentru participanţi se face pentru fiecare ediţie cu un an înainte, la exigenţe maxime” (Onisim Colta)
Citiți principiile noastre de moderare aici!