O nouă luptă pentru taxe se va da marţi, în Consiliul Local Municipal Arad, când, pe ordinea de zi a şedinţei, şi-a găsit loc, în sfârşit, proiectul consilierilor USL de reducerea a taxelor locale aşa cum au fost ele votate de aleşii Puterii pe 28 decembrie 2012.
Pentru prima dată, proiectul gândit de USL este bine elaborat, cu citate din lege dar nu numai, şi face referire punctual la taxele pe care aleşii Opoziţiei le vor reduce (şi în baza căror legi sau ordonanţe se poate proceda ca atare).
Pe scurt, consilierii USL din CLM vor reducerea taxelor locale „la nivelul maxim stabilit de HG 1309 din 27.12.2012, modificarea, ca atare, a taxei pe terenuri, mijloace de transport, a taxei de folosire a mijloacelor de reclamă, creşterea bonificaţiei pentru cei care îşi plătesc dările cu anticipaţie de la 5% (minimum prevăzut de lege) şi aplicat la Arad, la 10% (maximum admis), reducerea valorii impozabile a unor clădiri în amortizare etc.
Adică, potrivit expunerii de motive: „toate nivelurile de impozite şi taxe pentru anul 2013 vor avea valoarea stabilită prin anexele la hotărârea de Guvern mai sus menţionată, valoare care a fost indexată de guvern cu indicele inflaţiei pe ultimii trei ani, fără a mai fi majorate de autoritatea deliberativă cu cote adiţionale de 20%”. Care e principiul pe care merg aleşii USL? Unul vechi, după cum se arată în hotărâre: cel al randamentului impozitelor care trebuie să fie mai puţin apăsătoare pentru plătitori şi eliminarea principiului pe care s-a mers până acum: majorare la cote maxime, bonificaţii la cote minime.
Principiile pe care merge proiectul USL sunt etichetate de aparatul de specialitate al Primăriei unele ieşite din limitele legii, deci imposibil de votat.
În raportul încheiat de Serviciul Juridic al Primăriei se insistă pe faptul că actele normative adoptate acum, precum şi cele vechi încă în vigoare nu permit diminuarea taxelor deja votate. Se face de mai multe ori referire la ultima hotărâre de Guvern care vorbeşte despre primăriile cu datorii şi arierate, primării care nu au dreptul să micşoreze impozitele, ci sunt obligate să le majoreze, sau la faptul că, potrivit O.G. nr.1/2013, reducerea nivelurilor valorilor impozabile, impozitelor şi taxelor locale prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 1.309/2012 se poate face cel mult până la nivelurile prevăzute prin hotărârile autorităţilor administraţiei publice locale respective, adoptate de către acestea pentru anul 2012, şi că propunerile USL sunt sub nivelurile adoptate în 2011(!), fiind în imposibilitate de a adopta hotărâri de reducere a impozitelor şi taxelor locale.
„Prin urmare, Consiliul Local al Municipiului Arad nu poate aproba în condiţii de legalitate o hotărâre de diminuare a impozitelor şi taxelor locale, Hotărârea Consiliului Local nr. 293/2012 de stabilire a impozitelor si taxelor locale pentru anul 2013 fiind obligatorie pentru întreg anul 2013”, se arată la final de raport.
Cum va decurge dezbaterea în CLM, la şedinţa de marţi, când se vor propune noile dări? Mult mai puţin elegant decât cea din acte, cu siguranţă.
Dacă acesta va mai avea loc căci aleşii Puterii o consideră ilegală. Pentru că pe ordinea de zi stau şi proiectele altora nu doar ale celor care au convocat şedinţa.
Citiți principiile noastre de moderare aici!