Mai mult, în proiectul ministerului se vorbeşte şi despre alte măsuri care scumpesc centura ocolitoare în regim de autostradă a municipiului Arad. La numai câteva luni de la demararea lucrărilor, în anul 2010, Uniunea Europeană a stabilit că autostrăzile noi construite trebuie să sporească elementele de siguranţă.
Drept urmare, oficialii de la Bucureşti susţin că centura noastră a necesitat „reproiectarea structurilor cu sporirea elementelor de siguranţă la seism, sporirea gradului de armare, noi clase de beton, prevederea de opritori şi dispozitive antiseismice. S-a mai procedat, de asemenea, la optimizarea straturilor rutiere din cadrul sistemului rutier şi a zonei mediane, precum şi la sporirea consolidării terasamentelor la rampele podurilor”. Toate aceste norme europene noi au fost cuprinse în programul „Eurocod”.
La fix
Acest nou proiect de hotărâre de Guvern se mulează perfect cu situaţia ingrată de pe centura Aradului în regim de autostradă, părând a fi întocmit tocmai pentru a da o gură de oxigen constructorilor. Deşi întreaga lucrare trebuia predată cel târziu în trimestrul al doilea al acestui an, respectiv în vară, lucrările sunt departe de a fi aproape de finalizare.
Trebuie montaţi parapeţi pe aproape întreaga lungime a şoselei, trebuie realizate urcări şi coborâri de pe autostradă, dar şi noduri rutiere. Iar aceste lucrări nu se pot face într-o lună, două, cât mai are constructorul termen până la predarea autostrăzii.
Cele zece luni în plus s-ar potrivi perfect cu timpul necesar pentru finalizarea lucrărilor care au mai rămas de făcut. Problema este că în acte trebuia să avem autostrada finalizată în anul 2009 şi nu 2013 cum pare să se întâmple acum. Asta dacă nu va apărea o nouă hotărâre de Guvern care să decaleze termenul cu alte zeci de luni.
Bani mai mulţi
Cum lucrările executate de constructor sunt într-o cantitate mai mare decât cele din proiectul întocmit în 2007, bineînţeles că şi valoarea lucrării a crescut. Dacă, la momentul demarării construcţiei autostrăzii, Ministerul Transporturilor se angaja să plătească 429.610.443 de lei , la final suma a ajuns la aproape 800 de milioane de lei, onorariul putând să crească în continuare în funcţie de evoluţia ulterioară a preţurilor, după cum spun oficialii de la Bucureşti.
Închid centura
Reprezentanţii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România anunţă că vor închide circulaţia pe centura în regim de autostradă pentru o săptămână.
„Măsura este necesară pentru montarea grinzilor de susţinere la podul cu numărul 10 din cadrul proiectului, care va face joncţiunea cu lotul 2 al tronsonului Nădlac-Arad”, spun drumarii. Perioada în care va fi închisă circulaţia este 17-24 aprilie, iar tot traficul va fi deviat pe centura veche a Aradului.
Alin Gherasim
alin.gherasim@informmedia.ro
Citiți principiile noastre de moderare aici!