ARAD. Descinderile DNA din decembrie 2019 la PSD Arad şi la angajaţi ai Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Timişoara, care ar fi fost impuşi acolo de partid, promiteau să schimbe modul de încasare din Agenţiile de Control şi Încasare de la frontierele arădene. Acolo se eliberează, contra cost, diferite documente pentru transportatorii care vor să tranziteze ţara noastră. Teoretic, după „eliminarea” grupului aşa-zis şpăgar de la DRDP, despre care se spunea că era condus de Cristian Ispravnic, încasările din aceste agenţii ar fi trebuit să „explodeze”. Pe de o parte, s-a întâmplat aşa, pe de altă parte, au scăzut pe alte segmente de vânzare. Practic, s-a cam dat pe mere ce s-a câştigat pe pere.
În ultimele zile, paginile de socializare, dar şi parte din mass-media naţională, anunţau faptul că încasările de la ACI Nădlac 2, de pe autostradă, ar fi crescut chiar şi cu 3.200 la sută după înlocuirea aşa-zisului grup şpăgar. Am solicitat, la rândul nostru, informaţii de la DRDP referitoare la evoluţia încasărilor din ultimii ani pentru a face o analiză a banilor care au intrat în bugetul statului pe vremea în care director era Ispravnic, dar şi după ce acesta a fost demis din funcţie, în plin scandal de corupţie.
Cu plus şi minus
Potrivit statisticilor, în anul 2019, la ACI Nădlac 2, din taxarea camioanelor a rezultat o sumă totală de peste 11 milioane de lei. Mare parte din bani, peste 8,2 milioane de lei, s-au încasat din vânzarea rovinietelor, iar 2,7 milioane din autorizaţii speciale de transport. La capitolul „Alte tarife” au fost încasări de 123.800 de lei. În luna decembrie a acestui an au avut loc descinderile anchetatorilor, astfel că în anul 2020 conducerea DRDP a fost schimbată. Odată cu această schimbare, încasările la ACI Nădlac 2 au crescut, dar sensibil, până la 12,2 milioane de lei. Într-adevăr, la capitolul „Alte tarife” creşterea încasărilor a fost una uriaşă, până la 2,7 milioane de lei. Însă, în tot acest timp, au scăzut încasările din vânzarea rovinietelor (5,8 milioane de lei) şi a crescut încasarea din autorizaţiile speciale de transport (3,7 milioane de lei). În anul 2021 s-a văzut o creştere importantă la nivelul tuturor capitolelor de încasare. În total, s-au încasat 15,3 milioane de lei la ACI Nădlac 2, defalcat astfel: 7 milioane din vânzarea rovinietelor, 4,4 milioane de lei din vânzarea autorizaţiilor speciale de transport, 4 milioane de lei din alte tarife.
Scădere în acest an
În primele opt luni ale acestui an, încasările de la ACI Nădlac 2 sunt „pe tobogan”. 9,6 milioane de lei s-a încasat până acum, cea mai mare parte a banilor venind din vânzarea rovinietelor (5,4 milioane de lei). Autorizaţiile speciale de transport au adus 3,2 milioane de lei, iar puţin sub un milion de lei vin de la alte tarife. Scăderea încasărilor este explicată de drumari prin faptul că „Ministerul Transporturilor a stabilit că anul acesta traficul rutier a fost liberalizat pentru transportatorii din Turcia aflați în tranzit, camioane înmatriculate în Republica Moldova pentru trafic de terță țară precum și pentru cele din Ucraina”. Teoretic, camioanele din ţările enumerate mai sus nu mai sunt nevoite să plătească taxe suplimentare de utilizare a şoselelor din România.
Dosarul, aproape „mort”
În ceea ce priveşte dosarul instrumentat de DNA, acesta a cam ajuns pe linie moartă. În luna martie a acestui an, după nenumărate înfăţişări, judecătorii Tribunalului Arad au stabilit că rechizitoriul procurorilor nu a fost făcut pe lege. Instanţa a admis o serie de excepţii ridicate de inculpaţi şi a solicitat remedierea neregularităţilor din rechizitoriu. Procurorii DNA nu au reuşit să facă acest lucru, aşa că întreg rechizitoriul a fost restituit anchetatorilor. De atunci, dosarul a intrat în „moarte clinică” şi nu se ştie dacă va mai ajunge vreodată la judecată.
Trimite articolul
XTu defapt vroiai sa scrii despre dosar, asa-I? Si ai cautat un motiv … 🙂