Ministerul Transporturilor a publicat miercuri, 6 decembrie, proiectul de Hotărâre de Guvern care se referă la exproprierile necesare pentru realizarea drumului expres Arad-Oradea. Lucrurile se mişcă foarte repede în ceea ce priveşte acest proiect, iar intenţia partenerilor de a lansa licitaţia pentru execuţie în primăvara lui 2024 pare tot mai plauzibilă. „Ministerul Transporturilor și Infrastructurii anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a următorului proiect de act normativ: Hotărâre de Guvern privind declanșarea procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național <Drum Expres Arad – Oradea>, aprobarea listei imobilelor proprietate publică a statului, precum și aprobarea listei imobilelor proprietate publică a unităților administrativ – teritoriale, care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național”, anunţă cei de la Ministerul Transporturilor.
Potrivit documentelor care însoţesc acest proiect de hotărâre, nu mai puţin de 11,4 milioane de metri pătraţi vor fi expropriaţi de la persoanele fizice, pe coridorul viitorului drum expres, care va avea regim de autostradă.
„Pentru realizarea obiectivului de investiții <Drum Expres Arad – Oradea> este necesară declanșarea procedurilor de expropriere, în vederea ocupării unei suprafețe totale de 11.423.231 de metri pătraţi, aferent unui număr de 3.299 de imobile proprietate privată, situate pe raza Municipiului Arad, a localităților Chișineu-Criș, Livada, Macea, Șimand, Șofronea, Zerind, Zimandu Nou, din județul Arad și localităților Avram Iancu, Cefa, Ciumeghiu, Gepiu, Mădăraș, Nojorid, a Municipiilor Oradea și Salonta, și a localităților Sânnicolau Român și Sântandrei, din județul Bihor, care sunt afectate de executarea lucrărilor pentru acest obiectiv”, spun cei de la Ministerul Transporturilor.
Totodată, pentru realizarea lucrării de utilitate publică de interes național ,,Drum Expres Arad – Oradea”, este necesară ocuparea unor imobile aparținând proprietății publice a unităților administrativ-teritoriale în suprafață totală de 545.881 de metri pătraţi, situate pe raza Municipiului Arad, a localităților Chișineu-Criș, Livada, Macea, Șimand, Șofronea, Zerind, Zimandu Nou, din județul Arad și localităților Avram Iancu, Cefa, Ciumeghiu, Gepiu, Mădăraș, Nojorid, a Municipiilor Oradea și Salonta, a localității Sântandrei, din județul Bihor.
Alte sute de mii
Pe lângă cele aproximativ 12 milioane de metri pătraţi de teren menţionaţi mai sus, va mai fi nevoie de alte câteva sute de mii de metri pătraţi de teren şi construcţii care se află în proprietatea statului.
„Având în vedere că pentru realizarea obiectivului de investiții este necesară ocuparea unei suprafețe de teren de 671.408 de metri pătraţi și construcții în suprafață totală de 662 de metri pătrţi aparținând proprietății publice a statului, aflate pe raza teritorială a Municipiului Arad, a localităților Chișineu-Criș, Livada, Macea, Șimand, Șofronea, Zerind, Zimandu Nou, din județul Arad și localităților Avram Iancu, Cefa, Ciumeghiu, Gepiu, Mădăraș, Nojorid, a Municipiilor Oradea și Salonta, a localității Sântandrei, din județul Bihor, precum și a unei suprafețe de teren de 545.881 mp aparținând proprietății publice a unităților administrativ-teritoriale Municipiul Arad, a localităților Chișineu-Criș, Livada, Macea, Șimand, Șofronea, Zerind, Zimandu Nou, din județul Arad și localităților Avram Iancu, Cefa, Ciumeghiu, Gepiu, Mădăraș, Nojorid, a Municipiilor Oradea și Salonta, a localității Sântandrei, din județul Bihor, prin prezentul proiect de act normativ se propune și aprobarea listei imobilelor proprietate publică a statului, precum și a listei imobilelor proprietate publică a unităților administrativ – teritoriale, care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică”, mai spun cei de la Minister.
Varianta finală
În proiectul Hotărârii de Guvern se vorbeşte despre faptul că s-a ajuns la forma finală a viitorului drum expres. „Prin prezentul act normativ se propune aprobarea: amplasamentului lucrării de utilitate publică de interes național <Drum Expres Arad – Oradea>, conform variantei finale a studiului de fezabilitate; declanșării procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere a lucrării de utilitate publică de interes național <Drum Expres Arad – Oradea> situate pe raza Municipiului Arad, a localităților Chișineu-Criș, Livada, Macea, Șimand, Șofronea, Zerind, Zimandu Nou, din județul Arad și localităților Avram Iancu, Cefa, Ciumeghiu, Gepiu, Madaraș, Nojorid, a Municipiilor Oradea și Salonta, și a localităților Sânnicolau Român și Sântandrei, din județul Bihor; listei cuprinzând imobilele proprietate privată supuse exproprierii, așa cum rezultă din evidențele unităților administrativ – teritoriale și a Oficiului de Cadastru și Publicitate Imobiliară Bihor si Arad; listei imobilelor proprietate publică a statului care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică <Drum Expres Arad – Oradea>; listei imobilelor proprietate publică a unităților administrativ-teritoriale, care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică <Drum Expres Arad Oradea>”, se rezumă în proiectul de hotărâre.
Peste 100 de milioane
Potrivit documentaţiilor întocmite până în prezent, exproprierile vor costa 105.361.000 de lei, adică peste 20 de milioane de euro. Şi aici vorbim doar despre exproprierile care vor fi făcute în cazul persoanelor fizice, terenurile statului şi autorităţilor locale urmând să fie acordate cu titlu gratuit pentru acest proiect. „Suma se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, la capitolul Transporturi”, concluzionează cei de la minister.
Proiectul de Hotărâre de Guvern va intra la votul Executivului în acest an, urmând ca exproprierile propriu-zise să înceapă în prima parte a anului viitor.
Citiți principiile noastre de moderare aici!