INEU. Se lucrează din greu la unul dintre proiectele de anvergură ale Ineului, pe mai multe șantiere, iar parte din obiective încep să prindă încet-încet contur, chiar dacă, pe alocuri administrația locală se mai confruntă cu mici piedici. Lucrările despre care vorbim sunt cuprinse în proiectul „Reducerea emisiilor de carbon in zona urbana Ineu”, în valoare de 11.462.125 lei, finanțat prin POR – Programul Operațional Regional.
Obiective
Ce se va face, de fapt, în cadrul acestui proiect? Se vor construi peste 12 kilometri de piste de biciclete, vor fi înființate trei platforme de închiriat biciclete și parcare autoturisme – una de tip park and ride, vor fi construite opt stații de autobuz, va fi amenajată intersecția dintre strada Decebal și Centura Sud, va fi pavată și asfaltată strada Decebal – pe o lungime de peste 500 de metri, va fi construită o copertină de garare pentru autobuze, va fi construit un pod lung de 80 de metri peste Crișul Alb și o pasarelă pietonală lungă de aproape 25 de metri peste Canalul Gut.
Așa cum a fost gândit el, proiectul are drept scop reducerea emisiilor de carbon în zonele urbane, bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă. Acesta va contribui la îndeplinirea obiectivului general al POR 2014-2020, de creștere a competitivității economice și îmbunătățire a condițiilor de viață ale comunităților locale și regionale, prin sprijinirea dezvoltării mediului de afaceri, a condițiilor infrastructurale și a serviciilor, care să asigure o dezvoltare sustenabilă a regiunilor, capabile să gestioneze în mod eficient resursele, să valorifice potențialul lor de inovare și de asimilare a progresului tehnologic.
Tehnodomus – singura ofertă
Termenul limită pentru depunerea ofertelor pentru licitația lansată de Primăria Orașului Ineu a fost 22 octombrie 2020. O singură firmă s-a înscris în cursa pentru proiectul de aproape 5 milioane de euro. Este vorba despre Tehnodomus, care a și câștigat lucrarea. Contractul a fost încheiat, conform Sistemului Electronic de Achiziții Publice, pe data de 11 ianuarie 2021. Oferta financiară depusă de Tehnodomus a fost cu aproximativ 16 mii de lei mai mică decât limita maximă admisă.
Mai multe șantiere
Primele lucrări la obiectivele cuprinse în proiect au demarat la începutul lunii mai, când s-a „inaugurat” șantierul pentru construirea drumului și a pistelor de biciclete. De asemenea, o parte a terenului din zona albiei Crișului Alb a fost igienizată și pentru începerea lucrărilor la pasarelă. Termenul de finalizare a investițiilor este anul 2023. Între timp, lucrurile s-au mișcat destul de bine. „Avansăm destul de bine, concomitent pe mai multe șantiere. Pista de biciclete începe să prindă, încet-încet, contur. Aceasta va lega partea de nord cu cea de sud a orașului (pleacă din Colonie și ajunge la hanul Moara cu Noroc). Pista de biciclete va trece peste pasarela peste Criș care se va construi tot din finanțarea europeană câștigată prin acest proiect. Pasarela va fi doar pietonală, dar în caz de urgențe ea este destul de încăpătoare pentru a permite accesul mașinilor de intervenție (pompieri, ambulanțe)”. Lucrările la drumul de legătură cu Centura Sud a orașului sunt aproape de finalizare, iar parcarea de tip park and ride este și ea în fază avansată”, spune primarul Ineului, Călin Abrudan.
Impediment
Un singur impediment întâmpină autoritățile locale în execuția proiectului. Și anume, construcțiile ilegale din albia râului Crișul Alb, care au fost obiect de dispută vreme de mai bine de doi ani, între Primăria orașului Ineu și proprietarii garajelor improvizate exact în zona în care urmează să fie construită pasarela peste râu. În jur de 300 de astfel de construcții au fost ridicate de-a lungul timpului în zona albiei majore, chiar dacă legea interzice acest lucru. Acestea au fost tolerate de-a lungul timpului, de mai toate administrațiile locale. În anul 2018, însă, cei de la Administrația Bazinală de Apă Crișuri (ABA) au demarat o lucrare de igienizare a albiei Crișului Alb, care s-a suprapus peste câștigarea de către administrația locală a finanțării pe proiectul Reducerea emisiilor de carbon, care prevedea inclusiv un pod peste Criș.
„În urma celor constatate de cei de la ABA, am avut o întâlnire cu proprietarii construcțiilor și am stabilit un termen de demolare a acestora. A fost puțin din scurt, dar în jur de 200 au înțeles și au procedat la eliberarea terenului. Ceilalți ne-au acționat în instanță, au fost formulate inclusiv plângeri penale împotriva mea, dar care s-au finalizat cu neînceperea urmăririi. Ulterior ne-am adresat instanței, care a confirmat faptul că speța se poate rezolva pe cale administrativă, nefiind necesară implicarea tribunalului”, a explicat Călin Abrudan, primarul orașului Ineu.
Ce spune instanța
În urma procesului în care s-a tranșat situația garajelor construite în albia Crișului Alb, instanța a respins demersul Primăriei Orașului Ineu, motivând clar că nu este nevoie de o hotărâre judecătorească în acest sens, pentru că legea spune astfel: “instanța reține că art. 33, alin. 1 din Legea 50/1991 permite autorităților locale ale Orașului Ineu să solicite demolarea construcțiilor situate pe orice teren situat în circumscripția Orașului Ineu, indiferent de titularul dreptului de proprietate, astfel că excepția calității procesuale active este neîntemeiată, urmând a fi respinsă cu acestă motivare.”
„Drept urmare, garajele (n.n. în jur de 70) din zona noului pod care este în execuție peste Crișul Alb vor fi demolate pentru ca proiectul european aflat în desfășurare să nu sufere întârzieri, iar celelalte garaje urmează a fi demolate pe parcursul anului. Primăria Orașului Ineu s-a adresat instanței tocmai pentru a arăta/a demonstra cetățenilor că se respectă legea și că nu există căi alternative prin care se pot păstra construcțiile ilegale”, a mai adăugat primarul Ineului.
În mare parte, proprietarii respectivelor construcții au înțeles că trebuie să-și dărâme improvizațiile, însă au mai rămas în jur de 70 de garaje nedemolate. Proprietarii acestora sunt deciși să continue lupta cu primăria în încercarea de a-și păstra construcțiile improvizate. Rămâne de văzut cum se va tranșa această situație și dacă ea va aduce întârzieri în executarea proiectului.
Ținta: 2023
Lucrările trebuie finalizate până la sfârșitul anului 2023. Licitația pentru autobuzul electric a fost deja organizată, iar administrația locală lucrează la documentația pentru achiziționarea bicicletelor. Acesta este doar unul dintre proiectele de anvergură ale Ineului. Un altul, cu potențial imens pentru oraș, este reabilitarea cetății Ineului, un proiect finanțat din fonduri europene cu alte 5 milioane de euro.
Trimite articolul
XȘi cu ce face legătură aceste piste de biciclete și toată infrastructura nu mulți spun că oamenii aceea crezi că triburi în Ineu atât de răi sunt atât de de îndârjiți în a face nu mai rău nu știu care va fi investiția legat de acest beneficiu dar să ajungi să trăiești în triburi cu ei în tot felul de clanuri din astea de sărăcie de clanuri de muncă de clanuri de subzistenta da deci așa ceva în acel loc în care substanța conducere la nivel de muncă de foame sărăciei despre ce vorbim în acea zonă să fim serioși s-au furat bani din Pâncota din primărie de polițiști despre ce vorbim deci și fraudaEste un specimen acolo în care jurisprudența și suspectul de furt este la nivel de caracter al fiecărui om de acolo acolo trebuie să intervină e justiția la nivel de de sărăcie și la nivel de compatibilitate a muncii cu sărăcia haide să revenim și eu puțin mai spre oraș unde același lucru se întâmplă vă rog luați măsuri nu nu mai investițiile pentru săraci care nu ajută decât la o modernizarea infrastructurii și nu la o modernizare a munci
Of doamne greu și cu muritorii de rând tot așa îi verificați dacă au ce mânca dacă au ce pune pe masă că ăștia n-au ce pune pe masă și voi faceți drumuri ajutați să mă oamenii ăștia și copiii ăștia săracii să sperăm că legea asta care spune că 500 RON pentru rechizite acel ajutor pentru curent acel ajutor pentru lemne pentru mâncare de ce nu poate fi pentru că vrem să lucrăm pentru comunitatea noastră face posibilul ca să găsim această modalitate de a face muncă personală mai bine zis ca un angajat un persoană fizică pentru autoritatea în comune vă rog frumos veniți cu această inițiativă pentru că s-a dat această lege în careÎn care și cel care lucrează la o altă persoană plătește un impozit care ar fi sugestia pentru a implementa acest lucru și în folosul persoane fizice care prestează servicii pentru comunitatea în care se află aștept un răspuns
Dar un spital in care sa aiba acces toti oamenii cand faceti?