ARAD. Pentru că sună bine în context ecologic, înierbarea liniilor de tramvai din Arad a fost pusă pe tapet de mult timp de administraţie. S-a vorbit despre ea ca şi cum s-ar întâmpla încă de acum mai bine de un deceniu, când Primăria accesa primul credit BERD pentru reabilitarea liniilor de tramvai din Vlaicu. A fost uitată pe parcursul implementării proiectului şi, ca şi cum era natural să se întâmple aşa, nimeni nu a mai vorbit despre această „scăpare”.
Subiectul „înverzirii” liniilor de tramvai a mai fost adus în atenţia administraţiei în mandatul trecut al CLM, însă executivul Primăriei nu a prea părut că ia în serios subiectul.
Tema a revenit în actualitate în luna mai a acestui an, când – pe cheltuiala unei firme private, cum se întâmplă mai toate reuşitele primarului – au fost înierbate „de probă” liniile de tramvai din faţa stadionului UTA. Călin Bibarţ ne spunea atunci că investiţia va fi ţinută sub observaţie şi, dacă administraţia va fi mulţumită de rezultat, proiectul s-ar putea extinde – mai întâi în Vlaicu, apoi şi în alte zone din municipiu.
„Dacă se confirmă faptul că, din punct de vedere al întreținerii, costurile sunt mult mai mici decât în cazul gazonului clasic, iar prețul de instalare va fi unul avantajos, ne gândim ca anii următori să bugetăm o astfel de investiție” – dezvăluia edilul în primăvara lui 2022.
Se pare că lucrurile s-au mişcat în direcţia bună (chiar mai repede decât se preconiza) pentru că în luna august Primăria semna deja contractul pentru „Servicii de elaborare Studiu de Fezabilitate-Amenajare înierbare linii de tramvai”. Iar la începutul lui noiembrie, Consiliul Local Municipal a aprobat documentația tehnico-economică și indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investiție „Studiu de Fezabilitate – Amenajare înierbare linii de tramvai”.
8,2 milioane de lei
Potrivit documentului aprobat de aleşi, înierbarea liniei de tramvai se va face „cu rulouri de sedum de la linia de cale ferată Nădlac până la stația de tramvai de la Podgoria pe sensul de mers Fortuna-Teatru. (Primăria ne dă, totuşi, asigurări că se va face înierbare pe ambele sensuri de mers – n.r.) Înierbarea liniei de tramvai se va face pe suprafețele dintre șine și în exteriorul acestora pe toată lungimea și lățimea zonei mediane a arterelor Calea Aurel Vlaicu și B-dul Revoluției, respectiv stația de tramvai de la Catedrala ortodoxă din Piața Podgoria.”
Valoarea investiţiei se ridică la 8.271.913 lei (cu TVA), finanţarea urmând a fi asigurată „din fonduri ale bugetului general şi alte surse atrase conform listelor de investiţii aprobate în condiţiile legii”. Lucrările ar urma să se deruleze pe parcursul a opt luni.
Se elimină zonele vegetale existente
Se va reamenaja din punct de vedere vegetal o suprafață de 30.520 de metri pătraţi care cuprinde: *zona de vegetație tip 1, între șinele de tramvai, de 20.500 de metri pătraţi; *zona de vegetație tip 2, în afara liniilor de tramvai, de 10.020 de metri pătraţi.
„Zona vegetală înierbată existentă în prezent se va elimina în totalitate pentru a putea oferi spaţiu şi posibilitatea noilor straturi vegetale care se propun în cadrul acestui proiect. Se vor elimina inclusiv acele zone vegetale care dispun de sisteme de irigaţie în momentul de faţă. (…) În prezent, terenul studiat este amenajat parţial, având piatră spartă între şine, limitată de o bordura către zona laterală a amplasamentului. Există zone asfaltate şi pavate care se vor menţine în cadrul acestui proiect. Se menţin ca şi formă şi material actual. Modificarea/completarea acestor suprafeţe nu prezintă obiectul acestui proiect” – se arată în documentaţia aprobată de CLM.
Mai mult spaţiu verde
Sedumul propus pentru înierbarea liniilor de tramvai este o plantă perenă cu frunze groase, suculente și tulpini cărnoase. Potrivit specialiştilor, acest tip de vegetație necesită mentenanță minimă și mult mai puțină îngrijire decât gazonul obișnuit, este rezistentă la secetă, având nevoie de apă mult mai puțină decât gazonul obișnuit. De regulă primăvara și vara conferă un aspect verde suprafeței, iar toamna coloritul se modifică.
„Necesitatea investiției rezultă din lipsa unor spații verzi de calitate care să necesite costuri de întreținere și mentenanță mici, consum de apă și energie redus care să contribuie la reducerea așa numitului efect de insulă urbană de căldură, captarea de CO2 și microparticule de praf, astfel, că aerul din oraș este mai curat și mai bogat în oxigen, reducerea temperaturii pe șine, atenuarea poluării fonice, și, nu în ultimul rând la îmbunătățirea efectului estetic prin covoare verzi în zona căii de rulare în comparație cu suprafețele cu balast sau beton existente în prezent” – explică reprezentanţii Primăriei.
Trimite articolul
XDe ce nu se desfiinteaza liniile de tramvai ? Locul lor poate fi folosit de piste de biciclete sau benzi auto, pistele demarcindu-se linga trotuar. Transportul local poate fi facut cu autobuze electrice.
-
Ideea nu e rea, însă ar fi un proiect ambițios și foarte costisitor. Să scoți linii, terasamente și stâlpi din tot orașul, sa re-asfaltezi după o nouă configurare, plus sa cumperi câteva zeci daca nu sute de autobuze electrice… Nu se înhăma edilii la așa ceva.
-
o idee excelenta.
Se dau atâția bani pentru lucrare numai să poată rugini mai repede toate șuruburile și elementele din metal îngropate în pământ și iarba.
Parca iarba era dusmanul numarul 1 al cailor ferate.