Transportul public în municipiu se face cu tramvaie de mult depăşite, iar achiziţia de tramvaie noi este o necesitate stringentă. Investiţia s-ar ridica la câteva milioane bune de euro, dar achiziţia se poate face în decursul câţiva ani. Acestea sunt câteva dintre concluziile Studiului de oportunitate privind achiziţia de tramvaie noi, comandat anul trecut de Primăria Municipiului Arad şi întocmit de POYRY INFRA GmbH – Hanovra. Comandarea unui studiu a fost criticată, la vremea respectivă, de Opoziţie, suma prevăzută în buget pentru plata documentului fiind destul de importantă: 100.000 lei.
În studiu se prezintă situaţia existentă a mijloacelor de transport, gradul mare de uzură tehnică şi morală cu efecte nefavorabile asupra costurilor de operare şi necesitatea înnoirii parcului de tramvaie prin achiziţionarea unor vehicule noi.
Pe masa aleşilor
Studiul se va afla acum pe masa aleşilor locali, care sunt chemaţi la finele săptămânii să îl şi aprobe. În susţinerea aprobării studiului, primarul Gheorghe Falcă subliniază în documentaţia înaintată aleşilor: „Necesitatea înnoirii parcului de tramvaie prin achiziţionarea unor vehicule noi, cu podea joasă, confortabile, sigure şi cu un grad sporit de securitate a călătoriei; necesitatea încurajării folosirii transportului în comun care va avea ca efect creşterea numărului de pasageri, prin oferirea unor condiţii de transport aliniate la standardele internaţionale; necesitatea reducerii poluării, a creşterii vitezei de rulare şi a menţinerii unor costuri mai mici de întreţinere şi reparaţii”.
Depreciate
Unele dintre cele mai „dureroase” concluzii din Studiul de oportunitate sunt acelea că tramvaiele din flota Companiei de Transport Arad au „media de vârstă 40,5 ani, mult trecute de limita de vârstă” şi că materialul rulant second–hand a fost „util pentru a supravieţui perioadei critice”, dar că acum este depreciat.
Iniţial, 10 tramvaie
În Studiul de oportunitate se avansează şi un necesar de circa 10 tramvaie noi care ar putea fi cumpărate în următorii trei ani. Sunt recomandate chiar 21 de produse diferite de la 14 de furnizori.
S-au estimat şi costuri de 2 milioane euro pe tramvai, 186.000 de euro pentru dotarea atelierelor cu echipamentele necesare, precum şi 57.000 de euro – costurile cursurilor de pregătire profesională.
Sute de tramvaie, zeci de ani
Firma care a realizat studiul subliniază că la Arad sunt 60 de tramvaie Tatra cu vârste cuprinse între 29 şi 39 de ani, 63 Duewag cu vârste între 41 şi 53 de ani, 9 Duewag cu vârsta de 35 de ani şi 32 de tramvaie de tip Esslingen cu vârste cuprinse între 47 şi 50 de ani.
JA-S.B.
Citiți principiile noastre de moderare aici!