Foto A.D.B.
Vestă reflectorizantă, cască şi un scurt instructaj de protecţie a muncii. Aşa a început vizita noastră pe amplul şantier al lucrării de reabilitare a centrului vechi. Şi nu s-a încheiat decât după trei ore, căci dacă vrei să baţi la pas toate străzile vizate şi să primeşti şi explicaţii, un termen mai scurt nici nu e posibil.
În rândurile de mai jos puteţi citi cum stă treaba pe şantierul proiectului de reabilitare a centrului vechi al Aradului, care este stadiul lucrărilor, unde au fost probleme, cât va mai dura întreaga lucrare şi câteva cifre şoc. Totul prezentat de responsabilii lucrării: Ştefan Moldt, managerul de proiect, şi Gheorghe Maxinan, administratorul firmei SC Tehnodomus SRL, societatea care a câştigat acest proiect.; Proiectul care cuprinde trei obiective mari – reabilitarea muzeului Preparandiei, reabilitarea infrastructurii rutiere pe 12 străzi (refacerea reţelelor edilitare – apă şi canalizare, refacerea trotuarelor, a carosabilului şi a spaţiilor verzi) şi reabilitarea podului Traian – a început în martie anul trecut. Acesta a fost startul şantierului, căci de lucrat efectiv s-a lucrat mai târziu pentru că… au apărut problemele legate de proiectul podului.
Străzile, gata în octombrie
Cele mai bune veşti le-am primit, din start, pentru locuitorii de pe cele 12 străzi intrate în reabilitare. Deşi acestea s-au bucurat, mai toate, de asfalt, până la intrarea în iarna lui 2010, punctul final al şantierul va fi undeva la finele verii. Până în noiembrie 2010, pe şantierul de aici s-a reuşit înlocuirea completă a reţelelor subterane, iar în noiembrie, pentru că vremea a ţinut cu drumarii, s-a trecut la asfaltarea străzilor. Trei străzi au mai rămas efectiv în lucru din cele 12 vizate: cele care sunt beneficiare de linii de tramvai şi dale. Acesta este şi motivul pentru care încă se lucrează aici. „Acum se lucrează pe Preparandiei, Dornei, Mucius Scaevola, unde din cauza liniilor de tramvai am fost obligaţi să executăm stratul rutier final – pavajul – doar în aceste luni de vară. Toate celelalte străzi sunt asfaltate, spaţiile verzi refăcute, trotuarele finalizate. Termenul final este sfârşitul acestei veri, când se va face predarea. Celelalte nouă străzi au fost, în fapt, predate traficului încă de anul trecut, dar actele se vor face pentru finele verii”, ne spune managerul de proiect.; Preparandia, de la ruină la bijuterie
O clădire istorică ce aproape dispăruse de pe faţa Aradului e şi ea în plin proces de reabilitare şi va fi finalizată în maximum două luni. Este vorba de clădirea Preparandiei, preluată de Tehnodomus pe când era o ruină (cu arbori crescuţi în interior şi fără acoperiş). În primele două luni, ca atare, lucările au fost unele de conservare, consolidare, punere în siguranţă a structurilor etc. „Tot ce a fost rău s-a demolat, s-a refăcut complet acoperişul, a fost îndepărtată toată tencuiala. În iunie anul trecut, proiectanul a venit cu soluţia tehnică finală pentru consolidarea structurii, iar în 2010 s-au finalizat lucrările de rezistenţă, arhitectură şi instalaţii, urmând ca săptămâna viitoare, odată cu montarea tâmplăriei exterioare, să se treacă la echiparea imobilului cu calorifere, obiecte sanitare şi alte instalaţii. Putem spune, ca atare, că la clădirea Preparandiei suntem pe ultima sută de metri, pentru că lucrările ce mai sunt de executat nu ne vor lua mai mult de două luni”, ne-a asigurat Ştefan Moldt.
Un pod pentru încă 50 de ani
Cele mai spectaculoase dintre lucrări au loc la podul Traian, acolo unde s-a vorbit deja de foraje la piloane, sub apă, de consolidarea infrastructurii, de teste de rezistenţă. Problemele au fost însă multe, încă de la început. „Din păcate, soluţia tehnică iniţială a trebuit optimizată, lucru care a costat timp. Practic, doar după iunie 2010, au început, în fapt, încercările distructive asupra structurii podului, adică s-au luat probe de oţel din grinzile de susţinere a podului (care au fost duse în laborator şi rupte efectiv), s-a reexpertizat podul, iar informaţiile primite de aici ne-au condus către soluţia de reabilitare de acum, una mai rapidă şi care se poate executa cu costuri mai mici. Practic, în termeni contractuali, s-a făcut o optimizare a soluţiei tehnice. Din decembrie 2010, această soluţie optimizată a fost definitivată, a fost propusă şi acceptată de către autorităţile contractante şi am putut începe să lucrăm. În esenţă, este vorba de structura de rezistenţă a podului care poate fi reabilitată fără a mai fi necesară demontarea lui. S-a constatat că sunt doar anumite zone unde trebuie să se intervină prin înlocuire completă, celelalte zone având nevoie doar de consolidări la faţa locului”.
În acest moment se lucrează la execuţia căii de rulare, iar, potrivit responsabililor de aici, la începtul lunii august partea carosabilă a podului va avea dala de beton turnată, moment care va deschide fronturile pentru celelalte lucrări la pod: lucrările la şina de tramvai, la trotuare, la suprastructura metalică. „Termenul stabilit în contract – după prelungirea lui cu şase luni, cauzată de optimizarea proiectului – este rezonabil”, a concluzionat managerul de proiect.; Caseta cifre
100 de oameni lucrează în acest moment la reabilitarea podului Traian, care ar urma să fie finalizat în toamnă
200 de tone de structură metalică a fost înlocuită în cadrul proiectului care îşi va scrie istoria până în toamnă
150 de muncitori au lucrat la întreg proiectul de reabilitarea a centrului istoric vechi al Aradului
11.000 de bujoane au fost sudate de muncitori pe toată perioada proiectului pe bani europeni.; Foto: Imagini din vechiul centru care se schimbă în acest zile în centrul nou: podul Traian şi Preparandia
Cât va dăinui podul
Managerul de proiect a vehiculat două termene pentru rezistenţa peste timp a podului Traian. Prima este de 50 până la 100 de ani, dacă podul va fi întreţinut în condiţiile impuse de executant şi 10 ani dacă pe pod vor circula în continuare tramvaiele, căci potrivit lui Ştefan Moldt, acum 100 de ani, când a fost proiectat podul, acesta nu a fost gândit pentru a prelua sarcina tramvaielor care îl străbat.
Managerul crede că Primăria trebuie să găsească o soluţie pentru descărcarea structurii podului de sarcina provenită de la circulaţia tramvaielor. „Poate acesta este principalul motiv pentru care există la nivelul Primăriei Arad o discuţie dusă până la proiect de realizare a unui nou pod peste Mureş, lângă cel de acum. Dar această posibilitate va putea fi lămurită doar de către Primărie”, a punctat Moldt.
D-ale şantierului
*De lucru noaptea
Responsabilii şantierului susţin că la podul Traian se lucrează şi ziua, dar şi noaptea, mai ales din cauza temperaturilor foarte mari care încălzesc prea mult utilajele.
*Muzeu despre Arad
Cum la clădirea Preparandiei s-a ajuns la faza de „tuşa finală”, managerii proiectului pot să-şi imagineze cum va arăta muzeul, după inaugurare, şi susţine că acesta va avea şansa să fie extrem de ofertant pentru arădeni dacă se vor realiza lecţii în incintă despre istoria Aradului. În momentul de faţă, aici se lucrează şi la amenajarea curţii interioare.
*Materialele
În România evident nu se mai fac prea multe produse care pot servi drept materie primă. Ca atare, şi responsabilii de aici s-au văzut nevoiţi să apeleze la furnizori germani şi austrieci pentru a-şi duce munca la bun sfârşit. Surpinzător, chiar şi furnizorii străini au probleme legate de punctualitate.
De poveste: Zece ani garanţie
Aproape incredibil, dar adevărat. Pentru prima dată în istoria lucrărilor de infrastructură a Aradului, garanţia oferită de executant şi cuprinsă în proiect este de zece ani! Cu o precizare: constructorii vor repara străzile, clădirea şi podul dacă aceste trei obiective au fost exploatate conform normelor convenite. Încălcarea regulilor de exploatare îi exonerează de răspundere pe constructori. Setul de măsuri de mentenanţă este predat beneficiarului la finalul lucrărilor.
Un pod verde
Foto A.D.B.
Ultimul strat de vopsea de pe structura metalică a podului a fost pus pe anumite porţiuni ale obiectivului, mai ales pentru a testa „oferta”. Culoarea finală a podului nu va mai fi gri, aşa cum ne-am obişnuit de mai bine de 100 de ani, ci verde.
Citiți principiile noastre de moderare aici!