O companie deținută de Primăria Municipiului Arad cu 70 de procente, respectiv de Consiliul Județean Arad cu 30%. O companie care are probleme, în condiţiile în care este deja cunoscut faptul că multe din tramvaiele și autobuzele care circulă pe străzile municipiului și ale județului sunt foarte vechi. Multe din tramvaiele de pe șinele municipiului arată dezolant, multe dintre ele fiind casate prin Europa și aduse la noi ca fiind bune. De la Revoluția din 1989 și până acum, au fost achiziționate șase tramvaie noi și a fost reabilitată, în cadrul programului BERD 1 și 2, calea de rulare de pe Bulevardul Revoluției, Calea Aurel Vlaicu și Calea Timișorii. În altă ordine de idei, o parte din vatmani și din personalul acestei companii sunt nemulțumiți de salariile mici și condițiile de lucru, în acest sens aceștia au și făcut grevă în cursul acestui an, însă fără niciun rezultat. Am adresat câteva întrebări, directorului CTP – Mariana Birău, pentru a afla ce se mai întâmplă în sânul companiei, care sunt planurile de viitor, dar și cum va fi îmbunătățit transportul în comun din Arad în următorii ani. Mai exact, ce se întâmplă cu transportul public în comun din Arad?
J.A. Care este numărul călătorilor transportați de CTP, doamnă director?
M.B. Numărul total de călători care au utilizat transportul public urban cu tramvaiele și autobuzele, pe parcursul anului 2015, este de 18.986.165. Dintre aceștia 17.998.569 au folosit tramvaiul, respectiv 987.596 au folosit autobuzul. În medie, călătoriile efectuate pe baza legitimației de tip abonament reprezintă 62% din totalul călătoriilor asociate tramvaielor și 79% din totalul călătoriilor asociate autobuzelor, ceea ce reprezintă o stabilitate a cererii de transport atrasă de sistemul de transport public. Pentru anul în curs estimăm că valoarea totală a călătorilor va fi similară celei din anul 2015.
J.A. Care este obiectivul cel mai important, acum, pentru CTP?
M.B. Toate strategiile, pe termen mediu și lung, elaborate de comunități au ca principal obiectiv strategic dezvoltarea transportului public ca soluție la problemele generate de poluare sau aglomerare. CTP Arad este unul din principalii actori implicați, la nivelul Municipiului și Județului Arad, în transportul public motiv pentru care principalul nostru obiectiv este creșterea numărului de călători.
J.A. E simplu de zis, greu de atins însă, dacă ne gândim la mijloacele de transport. Aşa că vă întreb: care este starea parcului auto al CTP Arad?
M.B. Operarea serviciului de transport public este realizată cu un parc de vehicule format din 147 tramvaie și 133 autobuze. Vechimea celor 141 de tramvaie este de 30 de ani cu excepția a șase vehicule noi achiziționate, în ultimii doi ani. În ceea ce privește autobuzele, vechimea acestora este cuprinsă între 5 și 30 de ani, mijloacele de transport fabricate în ultimii 10 ani reprezentând 24% din totalul parcului. O pondere mare, de 46% o au autobuzele cu vechime cuprinsă între 16 și 20 de ani. Trebuie specificat faptul că se fac eforturi la nivel de municipiu pentru dezvoltarea transportului public prin achiziția de tramvaie și autobuze noi, eficiente din punct de vedere energetic cu ajutorul Planului de Mobilitate Urbană Durabilă pentru Municipiul Arad.
J.A. Ce investiții vă doriți să realizați în perioada următoare?
M.B. Modernizarea infrastructurii depoului de tramvaie UTA, în primul rând. Investițiile ce se propun au scopul creării, în arealul depoului, a condițiilor de intreținere şi reparații pentru tramvaie cu podea coborâtă. Investițiile vizează atât puncte de lucru dedicate acestui tip de vagon, cât şi dotări necesare realizării unor operațiuni de întreținere şi reparaţii generale. De asemenea, se vizează și realizarea unor puncte de lucru noi, specifice echipamentelor acestui tip de tramvai. Ne mai dorim și modernizarea rețelei de linii de tramvai, în acest sens urmând a se accesa fonduri pentru reabilitarea a unei lungimi de 21.942.5 m.c.s. din linii, dar și pentruamenajarea de stații de autobuze și de tramvaie.
J.A. Concret, ce se va moderniza în viitorul apropiat?
M.B. Modernizare tramvaie GT6 – GT8 în număr de 20 bucăți; modernizare pantografe – înlocuirea piesei de contact din aluminiu cu grafit; îmbunătățirea energoalimentării substațiilor de redresare Piața UTA și Piața Podgoria; refacerea liniei pe următoarele tronsoane: Piața Podgoria – pasaj rutier Micălaca – Vama Micălaca, str. Pădurii (tronson cuprins între str. Abatorului și str. Condurașilor). Despre astea ar fi vorba în viitorul apropiat.
J.A. O ultimă întrebare care vizează o chestiune occidentală am spune, sau mai bine zis un plan occidental. În ce stadiu se află sistemul E-ticketing?
M.B. Sistemele moderne de e-ticketing asigură o mare accesibilitate şi de aceea am decis să-l implementăm şi noi, aici, în Arad. Realizarea acestui sistem pentru transportul public urban se află într-o fază avansată. În cadrul proiectului major Transport Urban Arad – Faza III, pentru care Municipiul Arad a obținut un împrumut din partea BERD, a fost acordată asistența tehnică pentru elaborarea studiilor de fundamentare a necesității și oportunității acestei investiții, următoarea etapă fiind cea de implementare.
“Vechimea celor 141 de tramvaie este de 30 de ani cu excepția a șase vehicule noi, achiziționate în ultimii doi ani”
Citiți principiile noastre de moderare aici!