JURNAL ARĂDEAN. Aș începe prin a spune că în ultima perioadă, cel puțin, a fost o schimbare sesizabilă în acțiunile Inspectoratului Teritorial de Muncă Arad, în sensul orientării tot mai mult către prevenție.
Cum văd angajatorii acțiunile pe care le faceți și deschiderea pe care poate altă dată nu o aveați? ECATERINA ISAC: Numărul mare de participanți la fiecare întâlnire pe care am organizat-o denotă faptul că angajatorii sunt receptivi la ceea ce avem noi de comunicat și mai mult, apreciază atitudinea deschisă a inspectorilor de muncă pentru dialog, pentru rezolvarea și lămurirea problemelor sau a neînțelegerilor cu care se confruntă. De fiecare dată problemele ridicate au primit răspuns documentat astfel că marea majoritate a celor prezenți au plecat de la întâlnirile cu noi cu răspunsuri la întrebările pe care le-au ridicat. JA: Ați sesizat o îmbunătățire a relațiilor angajator- angajat, angajator – instituții aplicând această tactică, cea a prevenției și a informării și doar în cazuri extreme de sancțiuni? E.I. : Este știut faptul că un om informat este un om puternic și că prin eforturi comune se pot obține rezultate. În acest sens, acțiunile pe care inspectorii de muncă le întreprind nu vizează doar verificarea respectării normelor legale, ci și informarea angajatorilor, fiind în fapt un mijloc de prevenire a încălcării legii. Este evident de asemenea, că situațiile grave, rezultate din încălcarea flagrantă însoțită de o atitudine vădită de eludare a legii atrag sancțiuni pe măsură. Cu toate acestea, statistic vorbind, sunt aplicate predominant avertismente, acestea contribuind în marea majoritate a cazurilor la o grijă sporită în ceea ce privește aplicarea și respectarea legii în viitor. De exemplu, în cele 978 de controale întreprinse în primul semestru al anului în domeniul relațiilor de muncă, au fost sancționați 430 de angajatori, au fost aplicate 759 de sancțiuni, din care doar 161 au fost amenzi, diferența de 598 fiind avertismente. Prin urmare, este mai mult decât o certitudine că nu se urmărește sancționarea pecuniară a angajatorilor, ci creșterea gradului de conștientizare asupra importanței respectării regulilor, astfel încât rezultatul să fie favorabil pentru toate părțile implicate. JA: Au încredere angajații să vină la ITM și care ar fi principalele probleme pe care aceștia le ridică? E.I.: Ținând seama de faptul că în primele șapte luni ale anului la Compartimentul Relații cu Publicul au fost înregistrate un număr însemnat de sesizări atât scrise, dar mai ales telefonice, mai precis 466 de sesizări, apreciem că atât angajații cât și terții au încredere în instituția noastră, considerându-ne un sprijin pentru rezolvarea problemelor cu care se confruntă, evident probleme din sfera muncii. Marea majoritate a nemulțumirilor vizează neplata drepturilor salariale, nerespectarea programului de lucru sau neplata muncii suplimentare, neacordarea concediului de odihnă sau a repausului săptămânal precum și sesizări din domeniul securității și sănătății în muncă, în speță. JA: Am participat de câteva ori la întâlnirile pe care le organizați cu angajatorii și am văzut un dialog extrem de deschis între angajator și ITM. În ce măsură angajatorii apelează pentru consiliere, sfaturi sau medierea unor probleme de muncă la inspectorii ITM Arad? E.I: Așa cum și dumneavoastră ați constatat, disponibilitatea este mare, atât angajații cât și angajatorii apelează zilnic la noi, fie prezentându-se personal la sediul instituției, fie apelându-ne telefonic sau adresându-ne întrebări, în scris, la adresa de e-mail. Menționez că în fiecare zi de luni sunt programate audiențe, atât la mine cât și la cei doi inspectori șefi adjuncți, astfel că cei care se confruntă cu diverse probleme din domeniu se pot înscrie pentru a-și expune nemulțumirile sau nelămuririle și a găsi împreună cu noi rezolvare. De asemenea, pe parcursul întregului program de lucru se pot obține informații prin intermediul liniilor telefonice, îndrumări, recomandări și chiar pot afirma că solicitările nu sunt deloc puține. Cred că acest fapt se datorează și răspunsurilor prompte și documentate pe care le primesc precum și atitudinii profesioniste cu care sunt întâmpinați. Trebuie să menționez și faptul că, în fiecare zi, inclusiv în zilele de sâmbătă și duminică, avem asigurat un serviciu de permanență, format din doi inspectori de muncă, prin aceasta asigurându-se rezolvare problemelor cu caracter urgent semnalate de angajați, angajatori sau terți. JA: Nu în ultimul rând trecem printr-o perioadă în care Codul Fiscal a suferit foarte multe modificări și cumva suntem la finalul unei perioade în care relațiile de muncă au fost afectate de pandemie, la ce ar trebui să se aștepte angajatorii? E.I.: Apreciez că e nevoie de conlucrare, întrucât ambele părți semnatare ale contractului individual de muncă au atât drepturi cât și obligații. Respectarea muncii prestate, plata acesteia în mod corespunzător și la timp, respectarea timpului de lucru și de repaus, asigurarea unor condiții de lucru care să nu permită producerea de evenimente nedorite sau boli profesionale pot motiva angajatul să-și respecte obligațiile, să aibă o atitudine pozitivă, să muncească la întreaga capacitate, iar pentru cei în căutarea unui loc de muncă poate constitui o carte de vizită de remarcat. JA: Care ar fi sfaturile ITM Arad pentru cei care se angajează, dar și pentru cei care au companii și încearcă să reziste pe piața muncii? E.I: În primul rând să păstreze locurile de muncă și, dacă e posibil, să le crească numărul și totodată să respecte normele legale în vigoare. Așa cum am mai menționat, e nevoie de eforturi comune, de colaborare nu doar de subordonare, de respect reciproc între angajat și angajator, de stabilirea unor reguli clare, pe care ambele părți să le pună în practică. Și colaborarea cu instituțiile statului, în cazul nostru cu Inspectoratul Teritorial de Muncă Arad. Din partea noastră deschiderea este totală, după cum ați remarcat și dumneavoastră în ultimii ani, venim în întâmpinarea atât a angajatorilor cât și a angajaților pentru a-i sprijini, cu toată experiența noastră, să treacă mai ușor peste această perioadă mai dificilă.Trimite articolul
XRecomand un control viguros la toate multinationalele din Arad!Ma mir ca nimeni nu se sesizeaza din aceste firme sa depuna reclamatie la multele abuzuri.Dar cred ca degeaba,cei de la ITM isi primesc dreptul de la conducerea acestor firme si cam cu asta se ramane!
-
Dar la agențiile de pază unde se lucrează cu două state de plată, care le știu eii foarte bine, 24 cu 24 sau 24 cu 48.? Pe când controale.?
demisia acestei slugi politice falkonistoide de la conducerea ITM ARAD!!
-
E pe viata……
fufa care in loc sa ia masuri ne spune ce trebuie in timp ce oamenii sunt batjocoriti
Cucoana vorbeste ca la carte, dar abereaza spunand numai prostii! Comunicare si respect intre angajator si angajat?! Da este, de genul *vezi ca afara asteapta inca 100 de oameni si poti sa pleci*…..sau altele de genul asta! De unde se vede clar caci cucoana zefa, pusa politic, este total aiurea….
-
si angajati care pleaca fara sa zica un cuvant.
si te trezesti ca nu ai cu cine lucra in ziua respectiva.
si te suna dupa o luna sa vina dupa banii pe care crede el ca ia produs cat a lipsit.
Mă apucă rasul…sunt doar 6 comentarii… cred că aveți cel puțin 50…de ce nu le publicați?
-
Sa nu supere stapanirea daca publica adevarul despre abuzurile asupra angajatilor si alte mizerii pe care le fac patronii.