Domnule preşedinte, la începutul acestui an aţi venit cu o veste bună pentru arădeni: reintroducerea Aeroportului Arad în circuitul intern şi internaţional.
ŢOLEA. Este important să repunem Aradul pe harta aeroporturilor din ţară şi din lume. La începutul acestui an s-a semnat contractul de operare dintre grupul Join Airlines şi Aeroportul Arad, în urma căruia vom avea curse aeriene. În paralel, am început demersurile de modernizare a Aerogării, respectiv transformarea terminalului Cargo în terminal de pasageri, încă din 2014. Astăzi avem acest terminal finalizat în proporţie de 90%.
Ce curse aeriene se preconizează?
ŢOLEA. Încă de la început s-a pus baza pe acele curse tradiţionale pentru Arad: spre Verona şi Stuttgart, pe plan extern, respectiv la Bucureşti, şase zile pe săptămână. De asemenea, ca o noutate, vom avea şi o cursă Arad-Viena. Capitala Austriei nu reprezintă doar o destinaţie atractivă în sine, dar oferă şi o gamă largă de conexiuni spre alte destinaţii din întreaga lume. Şi, pentru că se prefigurează ca Aradul să fie punct de staţionare pentru cel puţin o aeronavă, aeroportul nostru poate fi punct de plecare şi pentru alte curse decât cele enumerate.
Un alt subiect „fierbinte” pentru arădeni este dat de situaţia de la Matern…
ŢOLEA. Este o problemă a tuturor arădenilor. Situaţia de la Matern s-a agravat în ultima perioadă. În urma tragediei de la „Colectiv”, toate instituţiile statului au devenit mult mai exigente, aşa cum e şi normal, de fapt! Sunt mai multe cauze care impun mutarea Maternului din actualul spaţiu în care funcţionează, de la faptul că ISU a constatat că accesul în curte pentru o eventuală intervenţie NU ESTE POSIBIL, până la expirarea autorizaţiei pentru ascensor, care şi-a depăşit durata de viaţă, la faptul că două din trei clădiri sunt revendicate, una dintre acestea are grad ridicat de risc seismic sau accesul pe anumite porţiuni ale balcoanelor, de fapt coridoare exterioare, este interzis de specialişti, deşi accesul în unele saloane se poate face doar prin aceste balcoane. Sunt tot atâtea probleme la care s-a adăugat şi incidentul din 29 ianuarie 2016, când a căzut o bucată mare de tencuială, fapt ce a dus la punerea în conservare a zonei respective.
Bun, şi care este soluţia?
ŢOLEA. În actuala situaţie, ne aflăm între varianta de a MUTA Maternul sau de a-l ÎNCHIDE. O spun cu toată responsabilitatea! Pentru a muta activitatea celor 3 secţii de la Matern am căutat soluţii, iar cea mai indicată clădire este noua construcţie din cartierul Grădişte, unde iniţial am dorit mutarea TBC-ului. Mă preocupă siguranţa mamei şi a copilului, a noilor generaţii. Sunt conştient că şi secţia TBC este o problemă care trebuie rezolvată, dar între două probleme grave, am ales să o rezolvăm pe cea mai stringentă. Ca preşedinte, am responsabilitatea întregului spital, a tuturor secţiilor, şi trebuie să adopt soluţia cea mai bună. Îmi asum responsabilitatea mutării Maternului în locaţia din Grădişte, în cazul avizului favorabil dat de specialişti, şi cred că majoritatea arădenilor sunt în asentimentul meu.
Şi când va fi posibilă mutarea?
ŢOLEA. Acum lucrăm la soluţiile tehnice, proiectul se află pe masa specialiştilor, pentru analiză. Decizia noastră a fost de oportunitate, aspectele tehnice legate de circuitele medicale şi de modificarea compartimentării interiorului revin specialiştilor. În noua clădire se pot face modificări, eventual putem construi încă un etaj sau un alt pavilion, pentru că spaţiul permite. Dar, soluţia finală trebuie să vină din partea specialiştilor.
În fine, o altă „rană” este situaţia drumurilor judeţene…
ŢOLEA. Sunt conştient că starea drumurilor este precară, acum, la ieşirea din iarnă. Gestionăm aproape 1300 de kilometri de drumuri judeţene, iar fondurile proprii sunt limitate. Totuşi, am făcut paşi importanţi la începutul anului. După evaluarea stării drumurilor, la sfârşitul lunii februarie am semnat contractele de reparaţii şi întreţinere şi, în măsura în care vremea ne permite, se va interveni pe drumurile judeţene. Nu s-a putut interveni pe drumuri pentru întreţinere şi reparaţii din cauza timpului nefavorabil. În măsura condiţiilor meteo, vom începe lucrările, în special pe drumurile intens circulate.
De altfel, Consiliul Judeţean a alocat, în acest an, sume importante pentru drumurile judeţului. Dacă pentru reparaţii şi întreţinere avem 15 milioane de lei, de asemenea am alocat, tot din fonduri proprii, alte 14 milioane pentru modernizarea mai multor porţiuni de drum: Sântana-Zimand, Nădlac-Pereg, Dorobanţi-Macea, Zimand Cuz-Şofronea, Tauţ-Camna, Olari-Sânmartin (cu începere din Şimand) şi Firiteaz.
Dintr-un credit contractat de Consiliul Judeţean, în valoare de 13,5 milioane, vom moderniza porţiunile Pâncota-Seleuş, respectiv Neudorf-limită judeţ Timiş, iar cele 10 milioane lei de la Ministerul Dezvoltării, în cadrul PNDL, sunt pentru Arad-Felnac. Aş mai adăuga aici şi fondurile prin Programul Operaţional Regional, care urmează să vină şi care sunt destinate în primul rând drumului Arad-Şiria-Pâncota-Buteni.
Cum gestionează Consiliul Judeţean aceste trei capitole?
ŢOLEA. Ca şi orice alt domeniu de activitate, conducerea Consiliului acţionează cu maximă responsabilitate. Luăm în calcul întotdeauna soluţiile cele mai bune şi care sunt în interesul cetăţenilor, atât când e vorba de deschiderea Aradului prin Aeroport, dar şi în domenii delicate, cum sunt cele din sistemul sanitar sau din infrastructura rutieră.
Citiți principiile noastre de moderare aici!