JA. Avem o bucată de autostradă în vestul României. Premierul Emil Boc şi ministrul transporturilor Anca Boagiu vor inaugura sâmbătă autostrada Arad-Timişoara, chiar dacă nu este oficial finalizată. Care sunt motivele deciziei de a da drumul circulaţiei vehiculelor pe acest tronson înainte de predarea lucrării?
G.F. Eu am o mare satisfacţie pentru această reuşită şi sunt convins că oamenii vor aprecia ce am făcut noi pentru Arad. Din punct de vedere al traficului, autostrada este practic finalizată. Mai sunt în lucru unele finisaje, aspecte care nu influenţează traficul. Peste tot în lume se procedează la fel, interesul este ca oamenii să se folosească de autostradă, să circule în condiţii de maximă siguranţă şi să reducă timpii de deplasare. Ne respectăm angajamentul de a da în circulaţie autostrada Arad-Timişoara în acest an. Cred că va fi un mult aşteptat cadou de Crăciun pentru cele două mari oraşe din vestul României, dar şi pentru cei în tranzit. Consider că este un semnal despre adevărata stare de fapt din România adresat şi românilor care lucrează în străinătate şi care în această perioadă vin acasă.
JA. Ce avantaje aduce Aradului şi zonei de vest deschiderea acestui tronson de autostradă?
G.F. Avantajele sunt clare: condiţii de trafic mai sigure, o deplasare mai rapidă, potenţial de dezvoltare economică. Va fi un câştig chiar pentru cei care vor continua să folosească drumul naţional, care va fi degrevat de traficul greu, ceea ce reduce riscul de accidente.
Pot să vă spun acum, în premieră, că surpriza va fi foarte mare sâmbătă pentru că odată cu autostrada vom deschide circulaţiei şi noua centură, care face legătura între şoseaua Nădlac-Arad şi autostrada Arad-Timişoara.
J.A. Într-adevăr, este o surpriză. Ultimul termen pentru centura în regim de autostradă era fixat în primăvara lui 2012, iar imaginile din avion arătau că mai este destul de lucru. Cum au reuşit constructorii să o finalizeze?
G.F. Nu vorbim despre minuni ci de muncă la foc automat. Centura are finalizat un sens, iar după analize tehnice şi de securitate a traficului s-a ajuns la concluzia că tronsonul se poate deschide pentru circulaţie în această fază în regim de drum naţional, pe două benzi. Şi asta pentru că este important să putem elibera Aradul de traficul greu de tranzit cât mai repede.
J.A. Ne putem aminti istoria acestei autostrăzi, cu paşii făcuţi, intervenţii, probleme. Vă solicit memoria deoarece de multe ori vorbeaţi de câştigurile luptei purtate de oficialii arădeni pentru o autostradă cu mai multe coborâri locale decât în Timiş, dar şi pentru faptul că există voci ale Opoziţiei care susţin că traseul a fost mulat pe dorinţele PDL local gâtuind astfel dezvoltarea Aradului?
G.F. Realizarea autostrăzii a fost mereu preocuparea mea. Am considerat autostrada ca element principal în dezvoltarea întregii regiunii, de-a lungul timpului am avut nenumărate negocieri cu reprezentanţii ministerului, cu proiectanţii, cât şi cu constructorii. Am reuşit să aducem parametrii autostrăzii în condiţiile dorite de noi, cu un beneficiu mai mare pentru arădeni. Să nu uităm că PSD în 2002 ducea autostrada de la Nădlac direct spre Timişoara, iar noi am reuşit să modificăm traseul pentru ca şi noi, arădenii, să beneficiem de accesul la autostradă. Apoi, dacă vă mai aduceţi aminte, iniţial proiectul autostrăzii prevedea două coborâri în municipiul Arad, iar noi am reuşit să avem în final patru coborâri.
Vorbim de un proiect de infrastructură de interes regional, extrem de important şi necesar, aşteptat de mulţi ani. Nu mai miră, însă, pe nimeni faptul că opoziţia critică orice, chiar realizări esenţiale şi beneficii evidente pentru ţară. Ce este însă îngrijorător la politica dusă de USL în ultimul timp este faptul că este împotriva cetăţenilor şi a căpătat de-a dreptul un accent anti-naţional.
De aceea eu doresc să le mulţumesc acum celor care au contribuit la realizarea acestei autostrăzi: premierul Emil Boc, ministrul transporturilor Anca Boagiu şi predecesorul ei, Radu Berceanu, dar şi secretarului de stat Eusebiu Pistru şi parlamentarilor de Arad.
J.A. Când va fi România cu adevărat conectată la reţeaua europeană de autostrăzi, atât spre vest, cât şi în ţară?
G.F. În anul 2013 va fi finalizată autostrada Arad-Nădlac şi ne vom lega de autostrada maghiară. Tot din 2013 vom putea circula pe autostradă până la Sibiu, exceptând tronsonul Lugoj şi Deva unde lucrările se vor termina în 2016.
Autostrada Arad –Timişoara
Lungime: 32,25 km
Valoarea estimată a proiectului: 483.695.215,5 lei (fara TVA)
Lucrări de artă:11 poduri si pasaje ale autostrăzii, 14 pasaje peste autostradă, 1 nod rutier, 1 acces la Centru de Întreţinere şi Coordonare
Varianta de Ocolire a Municipiului Arad cu profil de autostradă
Lungime: 12,25 km
Valoarea estimată a proiectului: 429.610.443 Lei (faraTVA)
Lucrări de artă: 9 poduri si pasaje ale autostrăzii, 4 pasaje peste autostradă şi 4 noduri rutiere
Citiți principiile noastre de moderare aici!