Jurnal arădean: A fost realizată o nouă ajustare a preţurilor la apă şi canalizare în Arad, iar acest fapt a dus la lansarea unor noi discuţii referitoare la aceste tarife. Ce doriţi să le transmiteţi arădenilor în acest sens?
Vasile Borha: Controversele legate de preţul/tariful pentru serviciile publice de apă şi canalizare în Arad reprezintă o temă de dialog care se intensifică de fiecare dată când se pune în discuţie ajustarea acestor preţuri/tarife. Pornim de la o constatare: nu este adevărată afirmaţia (repetată frecvent de cei care vor să deformeze realitatea) că preţul apei din Arad este cel mai scump din ţară. În schimb, calitatea este printre cele mai bune, iar investiţiile pentru menţinerea calităţii sunt costisitoare! În spaţiul public este vehiculată ideea că în Arad nu se întâmplă lucruri bune. Or, unul dintre lucrurile bune, printre cele mai bune din ţară, este calitatea apei potabile şi randamentul reţelei de canalizare. Noi investim nu doar în reţele, ci şi în sănătatea arădenilor. Este interesul tuturor ca apa să fie de bună calitate. Nu putem discuta despre sănătate în termeni de „mai ieftin” sau „prea scump”… Dar această calitate înseamnă sacrificii, iar cel financiar este cel mai important. Calitatea, oricât de mult ne-ar plăcea, nu este ieftină. Un serviciu performant nu poate fi furnizat la cele mai mici preţuri/tarife. Ar fi foarte convenabil şi comod şi pentru Compania de Apă Arad să nu fie subiectul unor polemici şi să beneficieze de alocaţii direct din buget, aşa cum alte instituţii din ţară trăiesc din subvenţionarea cu peste 95% a activităţii lor din fonduri publice, adică din impozitele şi taxele de populaţie. Asta ar însemna, cu siguranţă, că banii nu ar putea fi folosiţi pentru modernizarea şi extinderea reţelei, pentru investiţii, ci doar pentru subzistenţă, pentru supravieţuirea de la un an la altul. Nici apa potabilă nu ar fi de calitatea la care este acum, iar serviciile ar fi de bază sau poate chiar mai puţin de atât.
JA: Cine şi cum stabileşte preţurile şi tarifele practicate de Compania de Apă Arad?
V.B.: În ce priveşte calculul preţului/tarifului practicat de Compania de Apă, vă prezentăm calculul care stă la baza stabilirii acestuia. Prețul și tariful pentru serviciul public de alimentare cu apă și de canalizare, în aria de operare a Companiei de Apă Arad SA, se stabilește conform dispozițiilor art. 1 alin. (1) din Metodologia aprobată prin Ordinul nr. 230/2022 a Președintelui Autorității Naționale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice, anume pe baza strategiei de tarifare aferente planului de afaceri, până la elaborarea și aprobarea unei strategii pe baza metodologiei de analiză cost – beneficiu pentru investițiile în infrastructura de apă.
Strategia de tarifare la nivelul ariei de operare a Companiei de Apă Arad SA a fost elaborată și aprobată pentru o perioadă de 5 ani pe baza Planului de afaceri prin care sunt stabilite obiectivele şi scopurile prezente şi viitoare ale operatorului regional legate de furnizarea/prestarea serviciului către utilizatori, strategiile şi direcţiile de acţiune necesare îndeplinirii acestora, inclusiv planul de investiţii prioritare pentru atingerea ţintelor de conformare asumate de România prin Tratatul de aderare la Uniunea Europeană şi impuse prin regulamentele şi directivele europene transpuse în legislaţia naţională, în corelare cu strategia locală şi master-planul judeţean. Strategia de tarifare aferentă planului de afaceri a fost elaborată și aprobată prin raportare la rata de suportabilitate a populaţiei pe întreaga perioadă de reglementare economică, pornind de la preţurile şi tarifele iniţiale şi realizând o prognoză a evoluţiei acestora, atât în termeni reali, cât şi cu rata inflaţiei, pe baza cheltuielilor de operare şi întreţinere, a cheltuielilor cu redevenţa, a amortismentelor aferente capitalului imobilizat în active corporale şi necorporale, a cheltuielilor pentru protecţia mediului, a cheltuielilor financiare asociate creditelor contractate, a cheltuielilor derivând din contractul de delegare a gestiunii, precum şi a unei cote de profit rezonabil care, conform celor convenite prin Contractul de Delegare nr. 648/2009, se întoarce in Fondul IID pentru finanțarea investițiilor.
Elaborarea și aprobarea strategiei de tarifare nu este o opțiune a operatorului și a autorităților publice locale, ci o obligație potrivit dispozițiilor art. 36^6 alin. (4) din Legea nr. 241/2006 privind serviciul de alimentare cu apă și de canalizare.
Strategia de tarifare la nivelul ariei de operare a Companiei de Apă Arad SA s-a aprobat de Adunarea Generală a Asociației de Dezvoltare intercomunitară Apă Canalizare prin Hotărârea nr. 17/17.08.2023 cu respectarea avizului conform al Președintelui ANRSC nr. 978944/10.07.2023.
JA: Vor urma noi majorări şi în perioada următoare?
V.B.: Ajustările au fost stabilite încă de anul trecut, iar procentajele mari de ajustare au fost bifate deja. Până în anul 2027 vor mai exista ajustări, dar cu procentaje infime, cuprinse între 1 şi 3,5 la sută în ceea ce priveşte serviciul de alimentare cu apă, şi între 0,49 şi 2 la sută în ceea ce priveşte serviciul de apă uzată, canalizare şi epurare.
JA: În final, cine „pune parafa” pe aceste ajustări de preţuri şi care sunt condiţiile care trebuie îndeplinite pentru modificarea preţurilor şi tarifelor?
V.B.: Ajustarea prețului și tarifului pentru serviciile de alimentare cu apă și de canalizare pentru întreaga arie de operare, conform strategiei de tarifare, nu ține de hotărârea autorităților publice locale sau de decizia operatorului regional, decizia de aprobare a ajustării prețului și tarifului fiind de competența Autorității Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice, în condițiile în care operatorul îndeplinește obiectivele de eficiență și investiții incluse în planul de afaceri. Pentru aceasta, operatorul, în cazul nostru Compania de Apă Arad, raportează anual realizarea obiectivelor din planul de afaceri și indicatorii aferenți măsurilor propuse de creștere a eficienței, cu cel puțin 45 de zile înainte de data stabilită pentru ajustarea anuală a prețului si tarifului, conform strategiei de tarifare aferentă planului de afaceri.
Trimite articolul
XAltu susținut de partid Borha îți doresc să trăiești doar cu apă de la robinet!
-
Vrei sa se otrăvească?
Borha, delirezi ? Te invit pe teren sa vezi realitatea . Cămine pline de gunoaie , robineți ruginiti și nefunctionali, țevi colmatate și am ajuns sa plătim mai mulți bani pe apa decât pe energia electrică/luna . Faceți un test de calitatea apei în orașele din județ și mai vorbim
-
Da analize făcute de o firmă independentă no de casa.
Bla bla bla minciuni și furt din banii noștri s-au unflat salariile și ne fura pe fata a ajuns apa mai scumpă că berea
Ăsta ori e prost, ori a fumat ceva sau și-a băgat în venă ori toate trei la un loc de face asemenea afirmații. Prețul apei, cel mai mare din țară, reflectă nu calitatea ei ci numărul mare de angajați care trebuie plătiți, dintre care mulți, degeaba. Păi dacă ar fi așa iar prețul să reflecte calitatea, la Pecica, unde tot CAA păstorește, apa ar trebui să fie gratis sau CAA să plătească oamenii să consume apa lor, că de bună ce e, totul e roșu de la oxidul de fier prezent în abundență, de la chiuvete la contorul de apă, care în unele cazuri, nu poate fi citit, dar bagă angajații consum din burtă, că nu ei plătesc factura.
Corect, calitate catastrofală, preT exorbitant.
Eu as fi atent ca mulți chiar sa renunțe la a uda iarba cu apa de la robinet??
O abordare de acest fel ne-ar aduce mari benefici investițiilor ????
Numa 1 luna sa bea apa de la robinet la Santana! Garantat …. boala lunga si ….. sigura!
E foarte bună ptr ca lucrează toți fosti primari și vice primari
Vino la ineu sa vezi ca avem cea mai buna apa din tara se poate imbutelia ca apa pkata
Cât mai e o angajare la Companie? Precizez ca nu vin din politic( fii de primar, fost demnitar, lipitor se afise).
Se da în continuare zeciuiala din salar?
Mai bine scrieti cu cat vi-ati umflat salariile si cat personal aveti in plus care plimba hartii ?