Pentru ce luptă sindicaliştii din învăţământ, ce a determinat decizia declanşării grevei generale pe termen nelimitat?
Ieneşescu: Motivele protestului nostru sunt generate de prevederile proiectului Legii Educaţiei Naţionale, de măsurile propuse pentru diminuarea deficitului bugetar, precum şi datorită altor măsuri luate de Guvernul Boc. Enumerăm doar câteva, pentru că le-am prezentat de foarte multe ori opiniei publice. E vorba de păstrarea formală a titularizării în învăţământ, doar pentru cadrele didactice deja titulare în sistem, atâta timp cât actualii suplinitori calificaţi, precum şi cei care urmează să intre în sistem se pot titulariza doar la nivelul unităţii de învăţământ, aplicarea sistemului de finanţare pe elev/preşcolar, care va conduce la neacoperirea integrală a sumelor necesare pentru cheltuielile de personal, care a determinat deja diminuarea veniturilor salariaţilor din învăţământ, politizarea excesivă a sistemului şi aservirea şcolii intereselor de partid ale autorităţilor administraţiei publice locale, dispariţia unor drepturi garantate de ani de zile în legislaţie . Să mai adăugăm la acestea şi ultimele decizii: reducerea cu 25% a salariilor, sporurilor şi a altor plăţi de natură salarială, începând cu 1 iunie;reducerea numărului de posturi din învăţământ cu 15000, după ce, în anul 2009 au mai fost reduse aproximativ 17000. La acestea mai putem adăuga nerespectarea sentinţelor şi a hotărârilor judecătoreşti privind drepturile salariale.
Care credeţi că va fi efectul declanşării grevei din 31 mai, ţinând cont că toate presiunile exercitate de sindicate asupra guvernului, până în acest moment, s-au dovedit a fi inutile?
Ieneşescu: Din punctul nostru de vedere, mitingul de la Bucureşti a fost o formă disperată de manifestare a nemulţumirii sociale. Dacă guvernul nu este dispus să negocieze cu sindicatele, este limpede că nu are soluţii adecvate de ieşire din criză, că foloseşte impunerea cu forţa a unor măsuri dramatice de constrângere financiară care bulversează pe toţi cetăţenii României. În schimb, impactul a fost mai mare în afara graniţelor ţării, unde dimensiunile crizei au fost foarte bine percepute. Declanşarea grevei din 31 mai este o formă extremă de acţiune sindicală şi noi credem că numai aşa putem să ajungem la un compromis cu guvernul. Cosiderăm că un guvern competent şi responsabil pentru destinul ţării, nu şi-ar putea permite să trateze cu indiferenţă educaţia.
Impactul social al grevei va fi mare, suntem în plin bacalaureat, la final de an şcolar. Vor exista presiuni, de altfel justificate, din partea părinţilor, a elevilor, mai ales a celor din clasele terminale. Inspectoratul Şcolar Judeţean, la rândul lui, va încerca să facă tot posibilul ca greva să nu afecteze examenele finale. Credeţi că vor rezista profesorii unor asemenea presiuni?
Ieneşescu: Este adevărat că presiunea psihologică va fi mare, dar nedreptatea, umilinţa, sărăcia, nesiguranţa zilei de mâine sunt foarte greu de suportat, iar în unele cazuri imposibil de îndurat. Dorim să fim bine înţeleşi, nu noi suntem responsabili de starea jalnică în care a ajuns învăţământul. Lipsa de perspectivă şi de angajare a guvernanţilor a dus la subfinanţarea şcolilor şi la tot felul de improvizaţii, care afectează şi pe elevi şi pe părinţi şi pe salariaţii din educaţie. Am primit semnale din partea unor părinţi că sunt alături de noi, fiindcă noua lege a învăţământului nu aduce o îmbunătăţire a calităţii actului educaţional. Alţi părinţi, şi le înţelegem şi respectăm îngrijorarea, se gândesc mai mult la copiii lor. Evident că facem apel la părinţi să înţeleagă demersul nostru şi să fie încredinţaţi că vom face tot ce ne stă în putinţă în favoarea elevilor noştri. Dorim să nu se uite că şi noi suntem părinţi şi avem elevi în şcoli. Cât despre atitudinea Inspectoratului Şcolar, se ştie că nu suntem susţinuţi, că prin luările de cuvânt în media locală sunt „urecheaţi ” cei care îşi cer drepturile legale. Considerăm că cel mai grav lucru, în acest moment, este faptul că se răstălmăceşte adevărul şi se dezinformează opinia publică. Sunt lucruri grave care ne afectează pe toţi, dar mai ales pe cei care folosesc asemenea practici. Se ştie că: „Rău faci, rău culegi”.
Există riscul îngheţării anului şcolar ?
Ieneşescu: Da, fără îndoială. Am ajuns în această situaţie fără voia noastră. Intenţia declanşării grevei generale a fost anunţată încă din luna martie. Cei responsabili de situaţia subfinanţării sistemului de învăţământ au avut timp suficient să găsească soluţiile viabile pentru dezamorsarea stării de tensiune pe care au creat-o. Probabil, nu reprezintă o prioritate rezolvarea problemelor din educaţie. Salariaţii din învăţământ doresc să atragă atenţia conducătorilor noştri că aşa nu se mai poate. Dacă nu mai e nevoie de oameni educaţi în această ţară, atunci să se anunţe acest lucru în mod public, ca să ştie toată lumea.
Tinând cont că reprezentaţi un procent covârşitor al salariaţiilor din învăţământul arădean, aproape 100% , putem face o estimare, în acest moment , în ce măsură şcoala arădeană va fi paralizată de grevă pe data de 31 mai?
Ieneşescu: În urma centralizării datelor referendumului pentru greva generală, peste 85% dintre membrii noştri de sindicat şi-au manifestat intenţia de a participa la această grevă pe termen nelimitat. Atragem atenţia, încă o dată, că salariaţii din educaţie sunt hotărâţi să lupte până la capăt pentru obţinerea drepturilor lor. Decizia declanşării grevei generale aparţine salariaţilor din sistem şi nu liderilor sindicali, şi asta pentru că răbdarea lor a ajuns la limită. Aşa nu se mai poate!
M.A.
Citiți principiile noastre de moderare aici!