JA. Domnule deputat, vă propun o discuție mai tehnică despre modul în care folosește Aradul fondurile europene pentru dezvoltare. Să începem cu POR 2014 – 2021, un proiect care trebuie să se încheie curând…
Sergiu Bîlcea. Fondurile europene au fost principala sursă de finanțare în perioada 2012 – 2019, când o guvernare PSD nefavorabilă a tăiat banii pentru proiectele Aradului. Consiliul Județean și Primăria au folosit din plin acest instrument. Primăria Arad a început în timpul administrației Falcă investiții acum în derulare, mă refer la Podul peste Mureș pe strada Șaguna, în valoare de 40 milioane de euro, care propune un trafic nepoluant și o legătură suplimentară între cartierele Aurel Vlaicu și Aradul Nou. Avem două parcuri mari în lucru, unul în zona Mărului și altul în Micălaca Zona 300. Achiziționarea de tramvaie este în desfășurare, pentru un trafic modern și civilizat. Pe zona de infrastructură a Consiliului Județean este în construcție drumul Arad – Buteni, un tronson de 68 km și proiectul transfrontalier în valoare de 14 milioane de euro pe 25 de km în zona Curtici – Macea – Sânmartin – Socodor. Așadar, sume mari de bani vor intra în economia Aradului și vor contribui la dezvoltarea infrastructurii.
JA. Suntem la finalul anului 2021, când proiectele ar fi trebuit finalizate. De ce se înregistrează întârzieri?
S.B. Guvernarea PSD a blocat de multe ori accesul la fondurile europene, legislația greoaie pentru achiziții publice a fost o altă cauză. Guvernul Cîțu a modificat și simplificat legislația și avem acum mai multe proiecte în derulare. Termenul pentru finalizarea acestor proiecte este decembrie 2023.
JA. Sunt proiecte asumate de administrația PNL de mult timp. Credeți că se vor încheia toate?
S.B. Este obligația fiecărei instituții care și-a asumat astfel de proiecte. Altfel, nu doar că pierdem finanțarea și trebuie să returnăm sumele, dar în următorul exercițiu riscăm să nu mai primim finanțare.
JA. România urmează să beneficieze de aproape 80 miliarde de euro din fonduri europene în următorii ani. În ce măsură va beneficia Aradul de această oportunitate?
S.B. România are trei tipuri de finanțări pentru proiectele administrației. În primul rând, PNRR, în valoare de 28 miliarde de euro, din care mulți bani merg spre infrastructură. Apoi, POR 2021 – 2027, în valoare de 50 de miliarde de euro, pentru care sperăm să finalizăm ghidurile până anul viitor. Descentralizare deciziei către ADR zonal va face ca implementarea să fie mai rapidă și mai eficientă. Nu în ultimul rând, cele 10 miliarde de euro aprobate prin programul Anghel Saligny, proiect care va face ca autoritățile locale să închidă cercul investițiilor în zona de infrastructură mică, care nu poate fi finanțată prin PNRR sau POR. Astfel, toate localitățile vor beneficia de investiții în drumuri, gaz, canalizare.
Din punctul meu de vedere, Aradul are trei mari proiecte care trebuie realizate în parteneriat cu Guvernul: drumul expres Arad – Oradea, reabilitarea căii ferate Arad – Timișoara – Caransebeș și centura de sud-est care leagă autostrada de DN7. În plus, Aradul trebuie să își facă o haină nouă cu ajutorul fondurilor europene: putem să refacem centrul orașului, Faleza Mureșului și Cetatea Aradului. De asemenea, trebuie continuat procesul de reabilitare a drumurilor județene. Odată realizate aceste proiecte, Aradul se va schimba semnificativ.
JA. Vorbim despre miliarde de euro dar nu reușim să finalizăm proiecte mai mici începute, cum ar fi pasajul din Micălaca. Sună bine proiectele, dar e o problemă de încredere…
S.B. Tot ce ne-am propus pentru 2014 – 2021 am realizat sau este în curs de realizare. Avem întârzieri din diferite cauze la unele proiecte, este adevărat, dar Aradul știe să folosească fondurile europene, am luat ce se putea lua. Acel pasaj este într-adevăr un monument al ineficienței, dar avem finanțare și s-au creat condițiile pentru ca anul viitor să se reia lucrările. Știu că există pentru mulți arădeni o neîncredere când vorbim despre proiectele mari, dar acum câteva decenii nimeni nu credea că vom avea autostradă să ne lege de occident, nici stadion nou. Astăzi le avem pentru că am crezut în aceste proiecte. PNL este un partid al investițiilor și vom lupta pentru a aduce fonduri care să ne ajute să ne dezvoltăm.
JA. Ați amintit ca prioritate drumul expres Arad – Oradea. Ce noutăți sunt în legătură de acest drum?
S.B. În acest moment se discută cu firma care a câștigat proiectarea despre cea mai bună variantă de traseu pentru acest drum, care va avea parametri de autostradă. Este o investiție cu mare impact, nu doar că va face legătura dintre Arad și Oradea mai scurtă și legătura dintre actuala autostradă și autostrada Transilvania, dar va ajuta să crească economiile din Curtici, Sântana, zona industrială vest a Aradului, deschide și mai mult zona spre potențiali investitori. Alături de centura de sud-est, care va lega autostrada de DN7 dincolo de Vladimirescu, vom avea un nou inel de circulație care scoate traficul greu din Arad și din multe localități ale județului. Mă bucur că se fac pași spre această investiție în care cred cu tărie, am reprezentat Aradul la primele discuții despre acest drum strategic, în discuțiile despre Via Carpatia. Vom avea un drum expres parțial cu regim de autostradă, investiție în valoare de 1 miliard de euro. Prin simplificarea legislației, descentralizare și implicarea autorităților locale, mergem mai repede cu investiția.
JA. Când estimați că se va lucra și când avem speranțe să folosim acest drum?
S.B. 2023 este un an în care lucrările ar trebui începute. Finalizarea depinde de constructor, dar cred că în 2026 – 2027 se poate realiza, se va lucra pe două tronsoane.
JA. Noi discutăm mai mult de investițiile în drumuri, dar avem în derulare un proiect de investiții din fonduri europene pentru modernizarea căii ferate Arad – Timișoara – Caransebeș, de care se discută mai puțin. Care sunt beneficiile acestei investiții?
S.B. Aradul va câștiga mult din modernizarea căii ferate și din lucrările asociate. În județul Arad se lucrează la modernizarea căii ferate pe culoarul patru european, avem unul dintre cele mai mari tuneluri din România în construcție, la Bata. Vom avea un nou pod peste Mureș, al treilea care se va construi, pe lângă cele de pe strada Andrei Șaguna și cel legat de centura de sud-est. De asemenea, proiectul prevede pasaj peste calea ferată spre Vladimirescu, investiție care va rezolva o problemă pentru mulți arădeni, reducerea aglomerației la orele de vârf. Va fi scos traficul feroviar din Micălaca, un obiectiv pe care îl doresc oamenii din cartier. Apoi, economia va beneficia de legături feroviare mai rapide. Trebuie să investim în mijloacele de transport mai puțin poluante, pentru un mediu sănătos. Proiectul în valoare de 800 de milioane de euro este în derulare deja și va ajuta enorm Aradul. Cred că toate aceste investiții din fonduri europene vor produce o dezvoltare puternică: vor genera creștere economică, locuri de muncă, vor schimba urbanismul și vor ridica mult calitatea vieții în Arad și în județ.
Pasajul Micălaca este într-adevăr un monument al ineficienței, dar avem finanțare și s-au creat condițiile pentru ca anul viitor să se reia lucrările
Trimite articolul
X”Pasajul Micalaca este intr-adevar un monument al ineficientei”’…..dar si al prostiei,INCOMPETENTEI,NESIMTIRII,LIPSEI DE VIZIUNE,A MANCURTILOR ”politicieni” aradeni. Peste 15 ani de intuneric portocaliu-falcist ,de decadere,degradare,distrugere ,si iar cu nerusinare,obraz gros ,PROMISIUNI!!!!! Nu va este rusine obrazului???!!!???
-
Ase este Petre. Subscriu in totalitate.
Mai umflatule,dar de scumpirea preturilor la energieelectrica,si gaz nu ai nici o parere ? Le doresc tuturor politicienilor,dar tutror,atit in plan local,cit si national,sa aiba numai necazuri atit ei cit si familiile lor,sa vada cum e cviata reala.
Sarmanul prostanac……v-ati batut joc de Arad ,dobitoci galbeni,ati furat cat s-a putut, iar acum ciumetele asta cica face si drege! Si totusi aradenii va aleg, mare-i prostia!
Nu mai fuma, că tu oricum vorbești prostii !!!
Cat plateste oligofrenul asta sa tot apara pe Aradon?
Mai lasati limba de lemn si treceti la treaba, sunteti de atatia ani la conducerea judetului si orasului si nu se vede nici o schimbare in bine si nimic nou afara de faptul ca ati umplut locul cu tigani si vinituri puturoase si milogi din sud-sud-est si le-ati si facut multora CI de Arad ca sa voteze.
Un agramat și un imbecil acest Sergiu bâlcea.nu face nimic taie frunze la câini
Haină nouă cu hoți vechi.
mai asta,am fost cu un amic la aeroportul timisoara,explozie de investitii,prostovane,ce tot ii dai cu legislatie greoaie,psd si alte cacaturi,aia cum pot?cum?ai cumva impresia ca te adresezi unor oligofreni?o bateti in cap toata ziua si nu stiti cum sa mai puneti de un furtisag,asta este explicatia de ce investitorii aleg timisoara si nu aradul,e plicul mai subtire,putin de la mai multi e o politica care da rezultate,ca sa nu traiesti cu impresia ca sint prost si cred ca acolo nu se da…
S-o vedem si p’asta. Dar vor fi doar basmele cu care ne-ati obisnuit de zeci de ani
Politicianul…. Vorbe…. Pasajul…. Fapte…
Asta-i cel mai prost deputat aradean din ‘90 incoace!
Normal ca PSDul taia fondurile, ca doar voi impreuna cu tovarasul Falca, Ovidiu Marian si Iotcu ati furati ca in codru banii pt. dezvoltare. Sa dea cineva bani pe mana voastra ii ca si cum i-ar pune pe foc. Din pacate tu esti urmasul acestor paraziti, cu aceleasi apucaturi de dat cu japca.
Ce mai face glad, că nu a mai apărut de mult moaca aia oligofrenă ? E bine, sau l-a păpat covidu” ?