JA. Mai sunt mai puţin de două luni până la alegerile locale, în care se va „juca” şi fotoliul pe care dvs. îl ocupaţi de 12 ani. E pregătit Gheorghe Falcă pentru încă o luptă pentru funcţia de primar?
Gheorghe Falcă. Am demonstrat în fiecare zi că sunt un om pregătit să administreze acest oraș. Nu m-am mulțumit niciodată cu puțin, am vrut mereu mai mult pentru orașul nostru. În mandatele mele, Aradul a cunoscut o dezvoltare care rivalizează cu cea a celor mai performante orașe din România. Am creat condițiile pentru a păstra și a dezvolta ceea ce era viabil în economia Aradului, construcția de vagoane, industria lemnului și cea textilă, însă am vrut mai mult și am reușit să aducem investiții în domenii de vârf, noi pentru oraș, cum ar fi construcția de tramvaie, industria componentelor auto, a componentelor pentru elicoptere și pentru submarine. Acum zece ani, Aradul avea 32.000 de locuri de muncă, astăzi Aradul are 78.000 de locuri de muncă. Acum zece ani rețeaua de canalizare acoperea 54% din rețeaua stradală, astăzi acoperă 96%. Când am câștigat primul mandat de primar, numărul kilometrilor reabilitați de infrastructură pentru tramvaie era 0, astăzi avem 34 de kilometri reabilitați. În trecut, că era vară, că era iarnă, parcurile orașului, chiar și cele centrale, erau practic pustii după căderea întunericului, pentru că nu erau iluminate. Astăzi, mai ales în serile caniculare, parcurile sunt pline de viață, pentru că am rezolvat problema iluminatului public și parțial aceste parcuri au instalații de irigare.
În ceea ce privește învățământul, Aradul a avut mereu școli bune. Dar prin școală bună se înțelegea profesori buni. Eu am crezut că o școală bună înseamnă mai mult: profesori buni, elevi educați dar și o infrastructură de calitate. De aceea am investit mult în învățământ, am reabilitat zeci și zeci de grădinițe, școli și licee, iar modernizarea Colegiului Național Moise Nicoară, cel mai mare proiect de acest gen din România realizat pe fonduri europene, vorbește de la sine despre importanța pe care administrația, sub conducerea mea, a acordat-o învățământului.
JA. Vă e teamă de vreun candidat sau sondajele deja realizate v-au liniştit într-atât încât aţi putea pleca în vacanţă până în iunie?
G.F. Cine sunt contracandidații mei? Aceeași familie SRL care tot candidează, sub diverse forme. Același Ionel Ciupe, reprezentantul falșilor liberali, și aceiași pesediști arădeni, în frunte cu Marian Lupaș, care s-au săturat de ei înșiși în asemenea măsură încât se concurează la sânge unul pe altul. Împreună s-au opus, ori de câte ori au putut, proiectelor importante pentru Arad. N-au vrut nici Cupa Davis la Arad, votând împotrivă, la fel cum au votat și împotriva construirii noului stadion Francisc Neumann (UTA) și împotriva reabilitării termice a 300 de blocuri. Acum se opun Planului de Regenerare Urbană, un proiect care se adresează unui număr de 60.000 arădeni din cartierele Afla, Confecții, Vlaicu, Micălaca, Centru. Mereu au spus „nu”, niciodată „da”. Au fost împotrivă ca autostrada să treacă pe lângă Arad, spunând că autostrada sufocă municipiul, iar astăzi vor să ne convingă că știu ce trebuie făcut pentru Arad, nu propunând proiecte, ci aruncând cu pietre în mine și în Arad. Pentru mine, în fiecare moment electoral, și nu numai, important a fost nu să vorbesc despre ei, ci să comunic cu oamenii și să le câștig respectul. Și se pare că am identificat de fiecare dată corect problemele urbei. Mai întâi am propus ordine în primărie, ordine în oraș, pentru că oricât de bune intenții ai avea, oricât de pregătit ai fi, pentru a realiza proiecte importante este nevoie de un aparat administrativ eficient. Apoi am strâns orașul în jurul nostru sub deviza „noi construim” și ne-am ținut de cuvânt, rezultatele putând fi constatate de oricine. În 2012, în contextul crizei economice mondiale, am crezut că nu trebuie să cădem pradă defetismului, ci să răspundem dificultăților cu ambiție: Aradul în față. Iar astăzi Aradul este între primele 10 orașe ale țării în privința tuturor indicatorilor economici importanți.
JA. Nu vă temeţi însă de dorinţa de schimbare a locuitorilor urbei? Nu vă temeţi de faptul că arădenii ar putea zice: am văzut 12 ani cum e cu acest primar, haideţi să încercăm un altul? În plus, Gheorghe Falcă nu pare să mai aibă proiecte grandioase de realizat în viitorul apropiat şi e posibil ca plafonarea să nu placă votanţilor obişnuiţi cu promisiuni megalomanice.
G.F. Eu sunt omul care a înfăptuit schimbări, am avut curajul, abnegația și priceperea de a realiza proiecte de care alții s-au ferit. Am reabilitat toate podurile din Arad, podul Traian, podul Decebal, pasajele Grădiște și Micălaca. Am construit o pasarelă nouă și vom construi un pod nou în zona străzii Andrei Șaguna, spre Aradul Nou. Cartiere care aveau de facto un rang secund, cum ar fi Gai, Bujac, Sânicolau, Subcetate ori Grădiște, au fost pe deplin integrate în oraș. Prin proiectele pe care le-am realizat am construit punți între majoritate și minoritate, între diferitele culte religioase și chiar între cele două universități din Arad. Am reușit acest lucru pentru că i-am respectat pe toți cetățenii acestui oraș și pentru că am înțeles care le sunt prioritățile. Eu sunt garantul schimbării în bine. Și mergem mai departe pentru că avem în continuare proiecte foarte importante pentru Arad, e vorba, în primul rând, de Planul de Regenerare Urbană, de care vor beneficia 60.000 de cetățeni și care prevede reabilitarea a 81.489 mp de trotuare, realizarea a 233.330 mp de parcări iluminate între blocuri, a 14.300 mp de locuri de joacă și mobilier urban și a 7 ha de spații verzi. Tot aici vom realiza 8 parcări supraterane de tip fast-park.
Am preluat Cetatea Aradului, împotriva Guvernului PSD, și o vom transforma într-un centru cultural cu mare atracție turistică. Vom acorda și pe viitor sportului importanța cuvenită, modernizând bazele sportive, de exemplu baza ICRTI va avea 4 terenuri noi de fotbal, și construind o nouă bază poli-sportivă în zona străzii Mărului, pe fonduri europene, pentru baschet, handbal, rugby, fotbal. În viitorul apropiat vom finaliza stradionul Francisc Neumann, un stadion multifuncţional cu 12.700 locuri integral acoperite. Am curajul să-mi asum aceste proiecte și le voi duce la bun sfârșit, în ciuda celor care ar vrea ca în Arad să nu se facă nimic și care-și consumă energia încercând să înalțe ziduri și bariere între oameni.
JA. Dacă lipsesc candidaţii puternici, atunci – şi există pe piaţă deja ridicate multe întrebări de gen – de ce se asfaltează în forţă prin mai toate zonele Aradului? Mai ţine, credeţi, la arădeni, cu asfaltările electorale sau explicaţia vine din potrivirea vremii cu finanţarea?
G.F. În timpul mandatelor mele administrația a lucrat în continuu în slujba intereselor cetățenilor. Nu am luat nicio pauză și nu am fost niciodată la București ca să cerșim, ci pentru a obține drepturile Aradului. Dar, dacă PSD-ul nu a putut să ne oprească din dezvoltarea noastră pe plan local, a reușit câteodată să ne încetinească, blocând la nivel guvernamental diverse proiecte, cum ar fi „pasajele” de pe centura municipiului Arad, construcția bazinului de polo din Subcetate sau întubarea Mureșelului. Așa-zișii politicieni ai PSD-ului, campionii stagnării și ai denigrării, și-au folosit influența pe care au avut-o la nivel central pentru a bloca reabilitarea a 27 de străzi prinse în Planul Național de Dezvoltare Locală: Constituției, Crișan, Hunedoarei, Gh. Șincai, Cloșca, Călărașilor, Titulescu, Gh. Popa de Teiuș, Simion Popa, Pădurii, 1 Decembrie, Brâncuși, Timișorii, Ion Șirianu, Șezătorii, 6 Vânători, Ion Grigorescu, Bihorului, Magheru, Orșova, Dorobanților, Steagului, Lud. Szantai, Vasile Milea, Augustin Doinaș, Transilvaniei și Gh. Barițiu. A fost nevoie de căderea Guvernului PSD, în anul 2015, pentru a putea să dăm drumul acestor lucrări. Așa se explică faptul că asfaltarea acestor străzi are loc în prag de alegeri.
„Mergem mai departe pentru că avem în continuare proiecte foarte importante pentru Arad”
Citiți principiile noastre de moderare aici!