Maestre, în anul ce a trecut, 2010, aţi avut de toate, nu numai artistice. Dar să rămânem la acestea: care ar fi cele mai însemnate realizări?
Dinulescu: Realizările mele artistice le-aş vedea în două planuri – cel pur personal, ca regizor, şi cel legat de conducerea Teatrului de Marionete Arad.
Să începem cu regizorul Radu Dinulescu…
Dinulescu: Aş aminti aici că am montat două spectacole: „Universul din lanterna magică”, după un scenariu propriu, făcut la Alba Iulia, spectacol care s-a jucat la Avignon şi în primăvară va face un turneu în Franţa şi Italia; apoi, în cadrul proiectului Kamaraszinhaz, care se desfăşoară la Teatrul de Marionete, am montat, în limba maghiară, „Cameristele” de Jean Genet (premiera a fost în Ungaria, la Szambek).
Care sunt satisfacţiile directorului Radu Dinulescu?
Dinulescu: Pot să spun că Teatrul de Marionete Arad a evoluat foarte frumos în 2010. În luna februarie am fost anunţaţi că am câştigat o finanţare europeană – alături de un teatru din Franţa şi unul din Cehia – şi proiectul a debutat efectiv în luna iunie cu prezenţa artiştilor de la Teatrul de Marionete la Belfort unde s-au jucat spectacole şi s-au dat cursuri de mânuire a marionetelor.
Aproximativ în acelaşi timp, în luna iulie, o altă echipă din teatru era în Brazilia unde, la patru festivaluri mari – în coproducţie cu un teatru din Paris – au prezentat spectacolul „Gigantea”. Acest spectacol va avea, de altfel, numeroase spectacole în Europa (aproximativ 30) şi e în discuţie un turneu în Chile.
Cum apreciaţi ultima ediţie a Festivalului „Euromarionete”?
Dinulescu: Din 2007, „Euromarionete” a devenit anual şi s-a suprapus, din 2008, cu Festivalul Underground şi ca organizare şi ca finanţare. Ediţia de anul trecut cred că a fost cea mai bogată, cu 12 ţări participante.
Dacă ne-am referi la programul obişnuit al teatrului, ce ar fi de notat?
Dinulescu: Din fericire, Teatrul de Marionete Arad are aproximativ 30 de spectacole în repertoriu. În cei patru ani de când sunt director am avut grijă să le reluăm şi să le revigorăm. Dar au fost şi premiere precum „Jack şi vrejul de fasole”, un spectacol în care noi am pus toate forţele financiare aducând o echipă din Cehia, cu păpuşile şi decorurile făcute acolo (ştiind că cehii sunt cei mai mari constructori de marionete din lume). Spre sfârşitul anului am reuşit să facem două lucruri importante: să deschidem stagiune permanentă la Oradea şi să avem, în fiecare duminică, spectacole la Selgros, pe lângă cele obişnuite de la sală.
Tot anul trecut v-aţi îmbogăţit: aţi primit, „în casă”, Casa de Cultură a Municipiului Arad…
Dinulescu: Absorbţia a durat un pic mai mult decât am prevăzut pentru că au trebuit puse la punct problemele de arhivă şi contabilitate. Efectiv, protocolul s-a semnat la 1 noiembrie…
Dar personalul de la Casa de Cultură s-a mutat la Teatrul Clasic „Ioan Slavici”…
Dinulescu: O parte din personal a venit la Teatrul de Marionete şi, într-adevăr, o parte s-a instalat în două încăperi din Teatrul Clasic. Practic, acolo s-a mutat biroul de evenimente culturale pe care-l conduce Adriana Sasu.
Din câte am aflat, acolo vă veţi muta şi d-voastră, ca director peste toate cele trei instituţii ce vor forma una singură…
Dinulescu: Oficial nu se poate spune aceasta. Dar se pare că există ideea de a uni Teatrul Clasic „Ioan Slavici” şi Teatrul de Marionete într-o structură unică. Partea pozitivă ar fi că Teatrul Clasic ar putea intra într-un circuit mondial şi de proiecte europene, noi având la Teatrul de Marionete extraordinar de multe relaţii făcute în ultimii patru ani. Partea negativă e că, existând o singură personalitate juridică, se pot depune mai puţine proiecte de finanţare europeană. Va trebui căutată o soluţie pentru rezolvarea acestui lucru. Probabil se vor depune şi proiecte pe ONG-uri în parteneriat cu instituţia nou creată. Dar, deocamdată, aşa cum am spus, nu este ceva sigur, nu există o organigramă a noii instituţii, e ceva de viitor.
Radu Dinulescu
• Născut la 16 aprilie 1956, în Bucureşti
• Absolvent al IATC „I.L. Caragiale”, secţia regie teatru, film, tv. (1980)
• Premiul UNITER pentru regie (1984)
• Marele Premiu la Avignon
• Director al Teatrului de Marionete (din 2006)
Film în SUA
Regizorul Radu Dinulescu a realizat, în 2006, un scenariu de film de animaţie 3D care se numeşte „Cernozaurii”. Filmul se toarnă acum în SUA, fiind regizat de Cyndi Foster la casa de filme What The Flux Media Inc.
Proiectul „Teatrobus”
La sfârşitul anului trecut, Teatrul de Marionete a preluat un spaţiu dezafectat din Parcul Copiilor lângă care va instala autobusul vechi al teatrului care va fi amenajat şi transformat în sală de spectacole, într-un proiect numit „Teatrobus”.
V.F.
Citiți principiile noastre de moderare aici!